Anmeldelse av Stargate, amerikansk film fra 1994

Action, Sci-Fi Spilletid: 121 minutter Aldersgrense: 11 år

Lett underholdning med litt sci-fi med på kjøpet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.09.2014]

En professor i egyptologi ved navn Daniel Jackson har sine helt egne teorier om pyramidenes opprinnelse. Han blir kontaktet av noen i det amerikanske forsvaret for å jobbe på et hemmelig prosjekt. Det tar han ikke mer enn noen dager å tyde instruksjoner på en stjerneport. Og når de får liv i portalen sendes de på en reise inn i det ukjente til det fjerne universet. Om de hadde visst hva som ventet dem, hadde de ikke snudd hver stein, men nysgjerrigheten ble for stor, og vi følger med dem skritt for skritt...

Etter at jeg så Independence Day på kino fikk jeg et forhold til regissør Roland Emmerich. Han er nok kjent som en av vår tids største popcornfilmmonster. Hvem mannen bak Emmerich er, har jeg aldri tenkt så mye på, men han klarer innimellom å lage store illusjoner på det store lerretet. Han er ikke like dyktig som blockbusterkongen James Cameron, men han har sine stunder snev av et gyllent underholdningsgen. Det er få filmer av Emmerich som jeg virkelig har omfavnet bredt, men han har for meg vist at han kan glimte til. Mange forbinder nok Roland Emmerich kun med effektfilmer og det er fordi han er veldig glad i slikt. På det jevne liker jeg bedre Roland Emmerich enn eksempelvis Michael Bay som drar ting alt for langt i effekthysteriet.

Stargate ble Roland Emmerichs første store Hollywoodflørt
Dette er nok filmen som gjorde at Roland Emmerich viste seg verdig blant de høye herrer i Hollywood som satt med pengesekken for å kunne dele ut til skapelsen av 'Independence Day'. Personlig har Stargate aldri vært noen favoritt i min bok. Mange sci-fi-fans omfavner filmen varmt og fanskaren har også laget grunnlaget for 2 spinnoffserier som Stargate SG-1 (1997) og Stargate: Atlantis (2004). Nå når jeg skriver for sci-fi-spalten, tenkte jeg at jeg skulle gi Stargate en ny sjanse. Det er jo alltid litt interessant å se hvordan filmen klarer seg 20 år etter den ble laget og sammenligne med de sci-fi-filmene som er kommet i løpet av denne tiden.

Pek til store klassikere
Filmen åpner med stemningsskapende episk musikk. Jeg øyner da et håp at noe stort er i gjerde og man får store forhåpninger. Dette er litt samme fealingen som man får av de store Steven Spielbergklassikerne. Det hele starter i Egypt i 1928 blant de store pyramidene. Skal vi få se Emmerich gjøre en Spielberg-tribute. Også her er det snakk om arkeologiske utgravninger i samme skala som i eksempelvis Indiana Jones eller Jurrasic Park. Man får også en ung nerdeaktig Indiana Jones-lignende skikkelse som har stor kunnskap om gamle saker som hieroglyfer og har selvsagt en teori om noe storslått.

Ligner mest på Disneys Atlantis
Det har jo lenge versert konspirasjonsteorier om at romvesen var med å bygge de gamle imponerende pyramidene i Egypt. Det er vel også det første man tenker at dette skal bygge en bro mellom gamle byggverk og en høyere sivilisasjon. Man begynner å tenke litt i samme baner som eksempelvis Luc Bessons herlige ‘Fifth Element’ som bruker litt av denne mystikken til å bygge opp under handlingen og brobyggingen til en fremtid. Man får også litt flashback til Disneys tegnefilm Atlantis fra 1991 som dette nok har mest til felles med. Også der fikk vi en ung forsker med mye kunnskap og en overlegen sivilisasjon. I sammenligning til Atlantis så handler dette om en stjerneportal istedet for en inngang til en by sunket i havet. Det er også folk med mye penger som finansierer forskerens drømmer.

En film fra den tidlige dataalderen
Filmen kom på midten av 1990-tallet da dataalderen var begynt å gjøre seg gjeldende også på filmarenaen i form av effekter og illusjoner som aldri hadde vært mulig før. Apropos dataalderen, så var Stargate den første filmen som sin egen webside. Dataeffektene er ikke så mange i denne filmen, men de er der for å hjelpe på inntrykket. De fleste effektene er ikke så gode at de hadde holdt som illusjon i dagens filmer. Med andre ord har det skjedd mye med dataeffekter på 20 år.

Er vi alene i universet?
På 1990-tallet var det også som i tiårene før høy fokus om vi var alene i universet. Denne filmen leker med denne ideen på en passe okei måte. Selve konseptet er kult nok med en portal inn i det ukjente rommet, men gjennomføringen kan etter mine idealer diskuteres. Vel er filmen teknisk sett grei nok, men de bildene som skapes er ikke kule nok i mine øyne. Jeg vil bli slått i bakken av design og kulhet i materialet. Det virker som om Stargate er litt for hul. En litt for enkel ide som man maler ut i det vide og det breie.

Går litt for sakte frem
Etter en litt småkul åpning går filmen over i et nytt landskap der helten skal forsøke å følge sine vitenskaplige drømmer. Dette tar rett og slett litt for lang tid. Selve handlingen i filmen er så enkel at den nesten kunne vært gjenfortalt på noen linjer. Dette trekker veldig ned for min del. Bildene som skapes er sånn nestenpene hele veien. Rundt midtveis i filmen begynner det som er det mest interessante i filmen. Det er da vi får første kontakten med det virkelig ukjente.

Hva venter på den andre siden?
Den store mystikken i denne filmen ligger i hav som venter en på den andre siden av portalen. Dette får vi malt med brei pensel. Det virker som om både karakterer og oss seere er like spent. Men jeg blir aldri imponert over det som venter meg på den fremmede planeten. Det blir litt for øde goldt og kjedelig i sterk kontrast til det man eksempelvis får i den knakende gode ‘Planet of the apes’ og lignende. Noe som også er ekstremt rart er at folka som er med å sette opp portalen går inn i den uten å vite om de har sjanse til å komme tilbake med den. Det er en ting som irriterer meg litt som seer fordi det er så ulogisk av en gjeng med forskere og militære soldater som burde visst bedre. Og slike hårreisende øyeblikk er det flere av som eksempelvis hvordan de klarte å lage teknologien som åpnet portalen.

Sci-fi med slett manus
Nå skal ikke jeg avsløre selve mystikken. Men jeg lover deg litt romskip, nye teknologier, romvesen og selvsagt en stjerneportal. Dette er selvsagt i akkurat den gaten som man forventer, men jeg skulle nok ønsket meg litt mindre action og litt mer klassisk sci-fi. Om man hadde jobbet litt mer med filmen, kunne dette kanskje blitt en skikkelig klassiker, men da hadde man trengt en skikkelig historieforteller. Det vil med andre ord si at manus ikke engasjerer mer enn akkurat nok og trekker ned filmen. Men om man ikke forventer seg for mye av denne filmen er dette kanskje akkurat grei nok søndagsunderholdning.

Jeg likte nok filmen litt bedre denne gangen enn sist jeg så den. Mye av grunnen er at jeg denne gangen visste mer hva jeg gikk til. Denne filmen er igrunnen litt for ordinær på mange punkter. Man får mye standard action for sin tid. Stargate er en litt for episk og svulstig skapt som om den er laget for å å bli en klassiker den ikke er helt i nærheten av. Dette er ingen 'Star Wars' eller annet perfekt sci-fi-eventyr. Filmen trykker på noen av de rette knappene, men klarer ikke å holde intensiteten oppe lenge nok til at man fascineres nok av filmen til å virkelig trykke den til sitt bryst. Det man får er virkelig enkle saker som aldri er ment som noe mer enn simpel underholdning i hverdagen. Om man blir litt for kritisk til det som åpenbares, kan man plukke filmen fra hverandre, bit for bit. Det er dog akkurat nok vanlige elementer til å ikke avskrive filmen helt. Her får man litt av alt. Litt sci-fi, litt eventyr, litt action, litt romantikk og litt spenning. Men alt i alt synes jeg at filmen tar for lang tid før den kommer i gang og at drivet i filmen burde vært mye bedre. Det er nemlig ikke før den siste halvtimen at filmen blir interessant nok og når slutten kommer blir det heller ikke noen overraskelse med den heller.

- Midway - Under middels om heftig avgjørende krigsslag
- Independence Day 2: Resurgence - Katastrofefilm.
- White House Down - Klisjédynget action uten sidestykke!
- Anonymous - Bor det ikke mer i Shakespeares mystikk enn dette?
- 2012 - Oppsvulmet gigant
- Independence Day - Romvesen kommer til jorden i gigantiske UFO-er
- Universal Soldier - Forsøker å etterligne Terminator-franshisen
- Moon 44 - Emmerick viser Hollywodtakter med denne tyske sci-fi-filmen

- Tidvis spektakulært sci-fi-eventyr

28.09.2014 sier Petromax: Kommentar til Pål Frostads omtale 'Lett underholdning med litt sci-fi med på kjøpet': Jeg har store problemer med Roland Emmerich, og er langt fra noen fan. Men denne anmeldelsen er jeg veldig enig i. Dette er en av Emmerichs' filmer som jeg liker best. En perfekt firer. :-)
20.09.2010 sier Pål Frostad: Det er en prequel til serien ja.
20.09.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Er det dette som er prequel'en til serien? Har vurdert å begynne å se på det, men virker jo ikke som en topprioritet ut fra det du sier... det fins nok en del bedre sci-fi der ute!

Omtalespalte: Sci-fi

Les flere spalteomtaler: Sci-fi

• Stargate
  • Sørensen Exploitation Cinema
  • 1000misspenthours.com

USA, Frankrike

Engelsk, Svensk

Metro Goldwyn Mayer (MGM), Canal Plus, Carolco Pictures, United Artists

«Rashomon - Demonenes port»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Addams Family Values»