Anmeldelse av The Last Man on Earth, amerikansk film fra 1964

Grøsser Spilletid: 86 minutter

“Someone else is alive in this world — but where are they? Where are they hiding?”

[Skrevet av: Kim Andreas Dalskau, Dato: 05.10.2014]

The Last Man on Earth var den første filmatiseringen av Richard Mathesons roman I am Legend som videre gav oss The Omega Man(1971) og I am Legend(2007). Filmen er også kjent for å være med å etablere zombiesjangeren, der det er levende døde som er ute etter å spise de gjenlevende. Zombiene her er kjøttetende vampyrer i motsetning til det vi kjenner til som den typiske zombie.

Hovedpersonen i filmen er stjernen Vincent Price som spiller Robert Morgan. Morgan bruker sin tid på dagtid å gå rundt med en stasjonsvogn full av spisse planker for å spidde vampyrene, som var det de kalte i denne filmen. Det er helt klart at George Romero bak Night of the Living Dead(1968) er inspirert av denne sjangeren.

Om nettene sperrer han seg inne i boligen sin og spiser måltider. Han har sin egen matbutikk med en fullt fungerende kjøleskap. Hvordan kjøleskapet har greit å fungere fortsatt tre år etter at verden stoppet er ikke forklart, men det tenker man heller ikke mye over. Han lytter også til klassisk musikk på LPer, og spisser planker for neste dags arbeid. Hvor kveld hører han vampyrene banker på huset og roper navnet hannes.

Bakgrunnshistorien er gitt at hele verden ble virusinfisert for tre år siden, og at Morgan er immun mot viruset. Det kommer flashbacks i fra livet til Morgan under perioden viruset kom til verden og til familien hannes. Morgan har også lært at for å stoppe de døde fra å komme tilbake må han brenne likene. Mesteparten av denne kunskapen til Morgan får vi fra voiceover, som er det meste av stemme i filmen.

Filmen har en interessant utvikling som gir hovedpersonen et håp om at han ikke er den siste levende i verden, men det lar jeg deg finne ut av selv når du ser filmen. Filmen avslutter ganske stressende i motvekt til den behagelige utviklingen som har pågått i nesten 90 minutter av filmen. Dette gir den en flott inntrykk av en helhetlig filmarbeid. Den mørke filmkunsten av regissøren Franco Delli er verdt å se.

The Last Man on Earth historien om kjøttetende zombier appelerte ikke til den vanlige britiske sensuren, så filmen ble spillt inn i Italia ved hjelp av alle italienske ressurser. Filmen skal utspille seg i San Francisco, men de fleste områdene i denne filmen er filmet i Roma. Denne filmen er virkelig verdt å se om du er glad i zombier og apokalyptiske filmer.

- I Am Legend - Robert Neville er det siste mennesket i New York
- The Omega Man - Ambinomutanter mot det siste mennesket

- Det siste mennesket kjemper mot mutanter

• The Last Man on Earth
  • Filmthreat.com