Anmeldelse av Robo Vampire, amerikansk film fra 1988

Action, Kriminal, Grøsser, Sci-Fi Spilletid: 90 minutter

Den beste drittfilmen du aldri har sett!

[Skrevet av: Petromax, Dato: 08.10.2014]

En narkoagent blir skutt og dør. Han blir senere gjenopplivet... Som cyborg. Roboten blir sendt for å redde ei søt lita snelle, som har blitt kidnappet av den onde narkobaronen. Narkobaronen har tilfeldigvis en litt sær hobby; nemlig å skape en hær av vampyrmonstre... Eller noe i den duren.

Bedre beskrivelse tviler jeg på at du får av denne, siden filmen er så rørete og underlig at jeg aldri har sett maken.

Åh, herre min hatt og WTF?!?
Hvor i all verden skal man starte?
Filmen er innspilt og produsert i Hong Kong, med litt amerikansk innblanding. Så dette er i bunn og grunn, en slags kinesisk "RoboCop" (1987) rip-off... Med en egen vri.

Ok, first off: Vampyrene er egentlig ikke vampyrer, ikke slik vi kjenner dem i alle fall. Det er nemlig noen underlige skapninger, som tydeligvis har pådratt seg en slags hoppesyke, siden den eneste måten de kan forflytte seg på, er ved å strekke armene frem, og hoppe av sted. Og hoppe gjør de mye av.
Og akkurat det, er kanskje det skumleste elementet med hele filmen. Tanken på å være omringet av skapninger som bare står og hopper, er jo en smule urovekkende. Når vampyrene omsider får tak i deg, suger de ikke blodet ditt, men spiser kjøttet ditt. Så kanskje filmen heller burde hete Robo Zombie? Desverre er det ikke så ofte skapningene får en munnfull, siden de er så travelt opptatt med denne hoppingen.
Vampyrene forandrer seg over tid, og plutselig ser de ut som gorillaer... Eller rettere sagt, mennesker med en kjip gorillamaske.

Roboten er et kapittel for seg selv, og ligner mer på Jack Blacks' gjenskapning av "RoboCop" i "Be Kind, Rewind" (2008).
JA, det er faktisk SÅ dårlig. Og ikke la deg lure av coverbildene, som er langt mer gjennomført enn selve filmen.

Filmen skal visstnok ha hatt et budsjett på 2 500 000 dollar. Ehhh, WTF?
Hvor ble penga av? For hele denne filmen kunne like godt ha blitt snekret sammen hjemme på et gutterom.

Når man snakker om filmer som er så dårlige at de blir bra, så er dette vanligvis filmer man kan småhumre litt av. Denne derimot, er så fullstendig elendig at den rett og slett blir genial. Den er ganske enkelt hysterisk.

Bare for å dra ut ett eksempel på tåpelighetene: En jeep med reservehjul bak, blir beskutt. Og kula rikosjerer ...Når den treffer gummien.
Dårlige våpen?
Neida, bare talentløse filmskapere.
Og det finnes mange slike eksempler.

Hvis du noen sinne har lurt på hvordan det ville være å se en av filmene Jack Black & co. skapte i "Be Kind, Rewind", da trenger du ikke å lete lengre. Dette ER den filmen.
Dette er kanskje den beste drittfilmen noen sinne. Knakende festlig.
Glem "Plan 9 from Outer Space" (1959), for bedre/dårligere enn dette, blir det bare ikke.

Så hvordan gir man poeng til en film som er bedritent dårlig, men som på grunn av sin elendighet, ender opp med å bli en underholdningsfest?
Vel, jeg gir den to øyne på terningen, for du må på ingen måte innbille deg at dette er en bra film. Men samtidig fortjener den ikke å havne helt på bunn, for den serverer jo stor underholdning, selv om morsomhetene ikke alltid er tilsiktede eller planlagt.

Du tror det ikke før du får se det!

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film