Anmeldelse av The Creeping Terror, amerikansk film fra 1964

Sci-Fi, Grøsser Spilletid: 75 minutter

Snikende Ullteppe

[Skrevet av: Petromax, Dato: 15.10.2014]

Et romskip lander på jorden. Ut av dette romskipet snegler det seg ut et vesen... Som spiser alle menneskene det støter på. Romvesnet er tydeligvis ganske sultent etter den lange reisen, for det spiser mye.

OK, la oss bare innse det; det krever et helt spesielt talent for å lage en film så håpløst og komplett ubrukelig som dette. De fleste ville hatt vansker med å nå en slik bunnkvalitet, selv om de prøvde hardt.

Romskipet som lander på jorden, ser først ut som en standard NASA-rakett. Men når vi ser romskipet ligge på bakken, er det nå blitt til en stor hvit klump, og ligner mistenkelig på en forvokst fiskebolle.

Ut av dette romskipet kommer det, som sagt, et monster. Monsteret ser ut som om det har blitt sydd sammen av gamle filleryer, og ligner på en krysning mellom et herpa kakemonster og skraphaugen i "Fragglene".
Monsteret åler seg avgårde... I sneglefart. Det spiser alle menneskene den kommer over. Den eneste grunnen til at monsteret får seg såpass mye å spise, er at alle menneskene her er dumme som brød. Enten står de bare å ser dumme ut mens de blir spist, eller så står de bare der og skriker, mens monsteret nærmer seg saaaaakte.

Filmen har en gjennomgående voiceover, som forteller hva som skjer til enhver tid. Den forteller også hva personene i filmen sier! WHY??? Han sa det jo nettopp!!! Så hvorfor får jeg replikkene levert av en fortellerstemme?! Har lydmannen mistet mikrofonen?
Vel, det er tydeligvis flere som har lurt på det samme, for det finnes faktisk et svar på dette.
Produsenten skal visstnok ha "mistet" det originale lydsporet i post-produksjonen, og siden filmingen var ferdig, lyktes det ikke å få samlet skuespillerne til en ny overdubbing. Tja, kanskje ikke et helt tilfredsstillende svar akkurat, for man kunne enkelt og greit, ha brukt helt andre stemmer til overdubbingen, og ingen ville ha merket noen forskjell.

Monsteret var de også litt uheldig med; monsteret skulle, etter sigende ha hatt et langt mer forseggjort design. Men dette ble dessverre stjålet like før filmingen startet, og den versjonen man ser i filmen, ble slengt sammen i siste liten. Om dette er fleip eller fakta, skal jeg la være usagt.

Om denne filmen er et resultat av et helt spesielt talent, eller bare er offer for en rekke uheldige hendelser, kan muligens bare de involverte svare på.
Men regissøren Vic Savage (her under psevdonymet A.J. Nelson) har bare vært involvert i en film til; "Street Fighter" fra 1959, som ikke er så veldig mye bedre enn denne. Men da ikke som regissør, men som skribent, skuespiller og produsent.

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film