Anmeldelse av Turist, svensk film fra 2014

Drama Spilletid: 118 minutter

Turist - Trailer 17.07.2014

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood

Frisk og svært underholdende familieferie

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 23.10.2014]

En tilsynelatende kjernefamilie er på skiferie i de idylliske Alpene. Allerede første dagen skjer det en dramatisk hendelse som skal gi et etterspill som hele familien blir opprørt over. Mor og far begynner å krangle, og hele familieidyllen settes på prøve mens mentale, psykiske og sosiale forhold får seg en prøvelse familien sent vil glemme.

Det er i etterdønningene av en nestenulykke her oppe på fjellet at familien altså får seg en real smekk i trynet. Svenske Johannes Bah Kuhnke og norske Lisa Loven Kongsli spiller mor og far til to barn, mens også etter hvert Kristofer Hivju kommer til høyfjellshotellet som en venn av paret.

Det er for det første i fantastiske omgivelser dette mildt sagt tragikomiske familiedramaet utfolder seg i. Både bilder og scener fra de snødekte dramatiske alpene gir filmen både et særpreg og unikt miljø til å fortelle denne historien. Etter at Tomas og Ebba med barna havner i et snøras som setter støkken i dem, starter en uro i dem begge som gir grobunn for både tvil, sjalusi og en følelse av at mye ikke er som det burde være i forholdet og livet deres. Regissør Ruben Östlund har gjort seg bemerket før med filmer som ”De Ufrivillige” og ”Play”, og hans siste film vil garantert også bli lagt merke til.

I første del av ”Turist” er det litt vanskelig å forstå og se både hensikten eller hvilken fortelling som skal fortelles. Her opptrer nemlig både klassisk karakterdrama, komedie, og tilløp til thriller og katastrofefilm. Etter hvert går den seg mer til og man ser hva som er dens agenda, skjønt under flere lag med både humor, alvor og kritisk satire. En kan alltids hevde at Tomas og Ebba er litt rare voksne som ikke klarer å kommunisere voksent i det hele tatt, ei heller har helt kustus på barna og foreldrerollen. Slik kan historien virke noe stiv og konstruert i starten, som hentet fra en lettbeint sitcom hvor karakterene er irriterende dumme og overflatiske. Likevel, på den annen side, er det ikke også slik vi ofte også virkelig er, altså svake, sårbare og egentlig latterlig dobbelmoralske mens vi prøver å leve det tilsynelatende ”perfekte” og idylliske familieforbildet som råder vår del av verden?

Rent filmatisk er ”Turist” videre litt vanskelig å fastslå om er både dyktig, planlagt, rotete og/eller bare funker mer eller mindre til sin hensikt i all sin dristige lekenhet og særegenhet. Sagt på en enklere måte, det er litt usikkert hvorvidt dens lekenhet og uforutsigbarhet i blant annet handling og sammensetting er fullstendig tilsiktet eller om den også er litt rotete sammensydd. Uansett hvordan man ser på dette så forblir filmen derfor interessant og spennende, på flere plan. Sikkert er også at tematikk som både direkte og indirekte berøres her er brennhett stadig vekk, og kanskje særlig i vår konforme og ”satte” hverdag innen klassisk familieliv. Som helhet er filmen noe treig, ”rotete” og uforutsigbar spennende, mens enkeltscener er nærmere uforglemmelig sterke og særegne!

Et spark eller to til det etablerte skandinaviske og vestlige levesettet anes altså både her og der. Til sammen har Sveriges Oscar-bidrag til neste år blitt en både skarp, opprivende, morsom og uforglemmelig skildring av en svensk-norsk familie og som film et stykke skildring som verken er redd eller kjip i å hinte til dristige temaer eller bryte med forventninger til klassisk fortellerteknikk. Filmen er til tider svært provoserende, enten man er kvinne eller mann, og at Östlund i stor grad ønsker å fortelle sin versjon av en real mannskrise betyr ikke at kvinnene heller slipper unna så lett. Det er den friske (u)balansen i så mange elementer og ledd her som gjør at filmen vil treffe begge kjønn. Den er befriende ekte, sann og usminket i flere ledd rundt menneskelig oppførsel, og både varm, vittig og alvorlig. Rett og slett en skikkelig godbit av en film som man også bruker mye hjerneaktivitet på å selv delta i. Knall!

Se om film er på streaming:

- The Square - Slående publikumsvennlig filmkunst med uendelig mange lag

• Turist