Anmeldelse av Haram, norsk film fra 2014

Action, Thriller Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: 15 år

Haram - Trailer 06.06.2014

Ikke verst for et "dugnadsprosjekt"

[Skrevet av: KrisM, Dato: 22.10.2014]

Omar må velge mellom å hedre familiens ære eller det å ta søsterens liv.

Regissør Ulrik Imtiaz Rolfsen har tidligere levert Izzat (2005) og TV-serien Taxi (2011). Hans siste tillegg fortsetter gangstermiljøet fra Izzat, og hele filmen betegnes som et «dugnadsprosjekt». Filminnspillingsperioden var kortvarig og hovedrolleinnehaverne er alle debuterende på filmsettet.

Temaet i denne rundet er æresdrap, men enda mer inngående, hvordan en ung mann presses mellom tradisjon og medmenneskelighet. Men Haram er på ingen måte en selvgranskende film. Vi gjennomgår en røff og brå vinkling på innvandrermiljøer og stereotypier, som ikke nødvendigvis gjenspeiler fakta. Overdrivelse eller erkjenning av tema? Filmskaperne viser i hvert fall mot når de tar steget ut på denne måten.

Jeg savner en mer inngående og intelligent vinkling på temaet. Dette er ikke noe som skal tas lett på, og kanskje er Rolfsen litt for uforsiktig her. Når man først rister i glasset, så burde man også gi rom for de emosjonelle toppene, ikke bare never og pistoler. Det blir mye vellaget action, men kort tid for ettertanke.

De ferske skuespilleransiktene leverer godt, men de er nettopp det, ferske. Noen ganger er innlevelsen levende, andre ganger mer fjern. Drammenseren Katharina Lindström er et spennende tillegg, hun treffer riktige noter som karakteren «Silje».

Haram er nok en film man enten misliker, eller aksepterer for det den er. Jeg trives med dette lille innblikket som setter noe viktig på dagsordenen. Rolfsen har skapt bevegelse i populærmedia, men neppe tidenes kulturelle åpenbaring.

Kris Munthe

Omtalen ble først trykket i Byavisa 22. oktober

- Den siste revejakta - Velgjort norsk krimdrama
- Varg Veum - Bitre blomster - Okei begynnelse for det store norske krimeventyret
- Izzat - Urban Gangsterthriller

- Sinte, sure, bitre menn

04.10.2014 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Sinte, sure, bitre menn': Har ikke sett "Izzat" da, men mye interessant her, bevares, men også en del frustrerende, inkludert elementer som jeg ikke tror er tilsiktet, bare litt feilslått egentlig... Spørs om ikke regissør har tenkt litt annerledes enn hva publikum ser for seg, m.m. kanskje...?
04.10.2014 sier Pål Frostad: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Sinte, sure, bitre menn': Jeg likte Izzat da jeg så den på kino. Denne virker ikke like kul ut i fra anmeldelsen din :)
02.10.2014 sier Jacob: Kommentar til Tore Andre Øyås sin omtale 'Sinte, sure, bitre menn': God omtale!

• Haram
  • Heftig
  • Oppland Arbeiderblad
  • Krismunthe.wordpress.com

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»