Anmeldelse av Star Knight (El caballero del dragón), spansk film fra 1985

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film

Knights vs. Alien.

[Skrevet av: Petromax, Dato: 28.10.2014]

Vi befinner oss i middelalderen, og en ung prinsesse blir kidnappet av en skummel drage. Denne dragen viser seg etter hvert å være et romskip, og den unge prinsessen forelsker seg snart i den mystiske gjesten fra rommet. En av kongens menn, Klever, er fast bestemt på å slakte dragen og redde prinsessen.

For spanske og italienske filmskapere på '70 og '80-tallet, var det alltid populært å hente inn litt arbeidskraft utenfra. I stedet for å blåse hele budsjettet på selve filmen, valgte de ofte å hente inn litt større skuespillernavn fra andre deler av verden. Dette var med på å gi filmene litt sårt etterlengtet oppmerksomhet, som de ellers ikke ville fått. Vanligst var det kanskje å hente inn amerikanske skuespillere, eller rettere sagt, skuespillere kjent fra amerikanske filmer. Dette sikret også filmen amerikansk distribusjon.

Her er det Klaus Kinski og Harvey Keitel som dukker opp, i denne spanske filmen fra 1986. (Mange kilder på nettet vil ha det til at denne filmen kom i 1985, men rulleteksten sier klart og tydelig 1986. Filmen hadde visstnok premiere i hjemlandet, i desember 1985, så det er ikke umulig at årstallet 1986 har blitt puttet på, i forbindelse med den internasjonale lanseringen.)

Den starter som et utrolig tørt gjesp, men tar seg en smule opp etter hvert.
Filmen veksler mellom trøtt ridderfilm og science fiction. Ridderfilm-delen har vi sett tusen ganger før, og er ikke særlig overbevisende. Filmen tar seg ikke opp før vi får introdusert litt science fiction inn i historien.

Vi får også scener med et tydelig "Monty Python" preg... Om dette var et bevisst forsøk på å introdusere et humor element, eller om disse scenene er bare ufrivillig morsomme, kan jeg ikke svare på, men de er ikke morsomme nok til å være et høydepunkt.

Som helhet er ikke dette en spesielt bra film, godt under middels faktisk. Og ingen av skuespillerne virker nevneverdig komfortable i rollene sine. Men filmen har noen brukbare sekvenser, som gjør den utholdelig.

• Star Knight

Spania

Engelsk, Spansk

«Familien Lykke»

«Motherless Brooklyn»

«Dragevokterens jul»

«The Christmas Chronicles 2»

«Black Summer»

«Zombie Flesh-Eaters»