Anmeldelse av Sunshine, engelsk (britisk) film fra 2007

Eventyr, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 107 minutter Aldersgrense: 15 år

Sunshine - Trailer 27.04.2007

Nært et mesterverk!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.11.2014]

Vi befinner oss i fremtiden. Solen holder på å dø ut. Menneskeheten er på randen av utslettelse. For 7 år siden dro Ikaros ut for å få solen igang igjen. Men den ekspedisjonen forsvant før den nådde frem. For 16 måneder siden dro Robert Capa og syv andre fra en forfrossen jord dekket av evig vinter. Deres last var en stjernebombe med masse størrelse med Manhattan. Deres oppdrag var å skape en stjerne av en stjerne. De er åtte astronauter ridende på ryggen til en bombe på romskipet Ikaros 2. Da gjenstår det bare å se om det går bedre denne gangen. Hvis jorden våkner opp til en lys dag, så har operasjonen lykkes...

Dette er andre gang jeg forsøker meg på denne filmen. Første gang jeg så den, skuffet den meg litt, men det kan være at forholdene ikke var gode nok med et lite TV og ikke alt for god lyd. Jeg var også litt trøtt og det hjalp heller ikke på at jeg ikke kunne få tekst på filmen. Nå var jeg motivert for å gi filmen en ny sjanse i form av å få bli del av sci-fi-spalten. Og jeg angrer ikke, fordi filmen vokste stort i dette andre gjensynet.

Solen og mennesket går hånd i hånd
Filmen begynner selvsagt med at vi får se solen skinne såvidt ute i verdensrommet. Vi får flotte bilder av et stort romskip som glir forbi oss og danner det som nesten ser ut som en solformørkelse. Ombord på Ikaros møter vi en av mannskapet som kommuniserer med romskipets datamaskin. Han forsøker å få systemet til simulere en versjon av solen for ham. Etterpå er han i ekstase da han snakker om solen under middagen.

Utenfor rekkevidde
Vi følger besetningen på Ikaros 2 i deres siste dager for å redde menneskeheten. På 16 måneder kan man bli vant med veldig mye som menneske. Solvindene er sterkere enn forventet, men de kan fremdeles sende datapakker. Høyfrekvente støt vil passere over forstyrrelsen og månebasen vil kunne fange dem opp. Innen 24 timer er det stor sansynlighet for at de ikke kan sende data lenger tilbake til månenbasen. Da er de med andre ord helt for dem selv i universet. Men de er jo 90 millioner kilometer fra jorden, så det er grenser for hvor mye mer alene de kan bli. Det får crewet til å sende beskjeder hjem i siste liten.

Krever observante seere
Det er mye teknisk snakk i filmen som nok for mange vil sette man litt ut. Ofte når man får litt sånn forskersnakk, lurer man på hva som er viktig for forståelsen av filmen og hva som bare er ‘vanlig’ snakk. I tillegg har filmen litt dybde og er litt kunstnerisk presentert. Derfor krever litt av deg, og man må følge godt med for å ikke falle helt av. Det er slik at man kan gå glipp av noe om man ikke er helt parat hele veien. Det er kan for noen bli veldig mye informasjon å suge inn.

Solid regi redder denne filmen
Filmen er meget vakkert laget med alle sine fotoseanser og illusjoner. Det er Oscarringreven Danny Boyle (Trainspotting, Slumdog millionaire og 127 Timer) som står bak denne filmen. Han lager som regel nesten bare interessante filmer og hans filmer er ofte særegne og han vet hvor han vil med dem. Når man ser Sunshine begynner man å øyne konturene av et mesterverk. Filmen er i alle fall meget ambisiøs. Det kan ikke ha vært helt enkelt å lande ‘Sunshine’. Klippingen i alle fall utrolig forseggjort. Alt henger solid sammen. Effektene ser helt utrolig kule ut og alt filmen forsøker seg på mestrer den fult ut. Man får også en fin sci-fi-atmostfære. Romskipene ser kul ut med sitt gyldne preg og romdraktene ligner på en gullfarget Kenny fra South Park.

Man gosser seg med solide sci-fi-referanser
Sci-fi-referansene er på plass og her er det bare å suge inn detaljer. Om man er en sci-fi-elsker merker man at denne filmen lar seg inspirere av mange både store og små klassikere. Når jeg så filmen fikk jeg mest flashback til en kombinasjon av konseptfilmer som Moon og Cargo. Man får også litt Gravity-følelser underveis også der astronautene forsøker å manøvrere seg fritt og sårbart utenfor romskipet. Og i tillegg blir det også en liten touch av Solaris med litt ting som foregår oppe i hodet på folk. I tillegg er det bra med referanser og stemning fra andre sci-fi-mesterverk som Alien og 2001. Med andre ord frir Sunshine til sc-fi-fansen.

Hvor mye ville du ofret for menneskeheten?
Filmen kommer skikkelig igang allerede etter rundt halvtimen. Det er et bra mysterium i filmen. Man føler hele veien at man er med teamet og vet akkurat like mye som astronautene man følger hele veien. Vi får en orgie i sanseinntrykk. Sci-fi-øyeblikkene er det mange av og innimellom får man også litt frysninger på ryggen. Dette blir litt av en thriller med overlevelse i rommet versus overlevelse av menneskeheten. Hvor mye er de villig til å ofre?

Ikke den lyseste sci-fi
Selv om filmen innehar en lys tittel som solskinn, er dette langt fra lyst i resten av materialet. Her får vi se mannskapet gå igjennom de mange mørke scenarioer etter hvert som de støtter på utfordringer etterhvert. Jeg liker godt hvordan filmen hele veien tar nye veier. Man vet aldri helt hvordan dette egentlig vil ende, selv om det går an å gjette. Dette føles som en glimrende thriller som hele veien kommer med smarte tvister.

Åpen for tolkninger underveis
Det er ikke alt som er like lett å tolke til en hver tid. Dette er som der kanskje har gjettet en psykologisk thriller. Det blir litt av et mareritt for astronautene etter hvert når de forsøker å gjøre det rette. Ofte kan det være litt vanskelig å tolke om astronautene innbiller seg ting, eller om det vi ser er det som virkelig foregår. Det som i alle faller er sikkert er at dette blir vanvittig intensivt mot slutten.

Men til tross for at dette er en visuelt stilsikker sak, så mangler det kanskje noe for å virkelig fri til allmennheten. Innimellom blir filmen litt innadvent og vanskelig for de som ikke dedikerer seg helt og fult til sci-fi-sjangeren. Selv om mye er gjort på riktig måte her, mangler det litt for å få en mer engasjerende historie bak, og i alle fall noe man ikke føler man har sett litt fra før. Alt fungerer dog greit frem til de treffer på et nytt romskip, men veien derfra og til mål kunne dog vært mer interessant. Det er nesten som jeg skulle ønske at filmen hadde forsøkt å være litt mer rett frem uten å støte på de klassiske problemene for besetningen. Men uansett så gav denne filmen meg en flott filmopplevelse. Ting falt mer til sin rett ved dette gjennomsynet da jeg kunne oppleve mer av kvaliteten bak produksjonen med bedre utstyr å se på.

- Yesterday - Er det så ille om folk glemte The Beatles, da?
- T2: Trainspotting - Nytt oppgjør når gamle dopvenner braker sammen igjen
- Steve Jobs - Knallbra og gørrkjedelig om Steve Jobs
- 127 Timer - Ut på tur, aldri sur?!
- Slumdog Millionaire - Herlig og engasjerende
- 28 dager senere - Solid Zombiethriller
- The Beach - Mye bra, men litt skurr innimellom
- Trainspotting - Pulserende og visuelt tiltrekkende ungdomsfilm
- Shallow Grave - God underholdning og lett å like

- Ikke alltid så soleklart

21.10.2010 sier Pål Frostad: Jeg følte heller ikke at denne filmen skjøt helt gullfuglen. Jeg vet om noen som skryter en del av den og jeg klarte aldri helt å la meg fascinere maks av dette. Jeg liker jo veldig godt Danny Boyle. Kanskje jeg burde se den om igjen en gang fordi det er en stund siden jeg så den, man kan jo skifte mening.
19.04.2007 sier Nailer: Så denne filmen på kino forrige helg. Definitivt verdt pengene, om ikke det var verdens beste film.

Omtalespalte: Sci-fi

Les flere spalteomtaler: Sci-fi

• Sunshine

Storbritannia

DNA Films, UK Film Council, Ingenious Film Partners, The Moving Picture Company (MPC)