Anmeldelse av Svart Snø, norsk film fra 2014

Amatørfilm, Action, Thriller Spilletid: 95 minutter Aldersgrense: 18 år

Svart Snø - Trailer 01.12.2013

Herlig politisk ukorrekt!

[Skrevet av: KillerKastChris, Dato: 11.11.2014]

«Svart Snø» handler om Steinar Harding, spilt av Kenny Wang selv, som er på vei hjem for å feire nyttårsaften med sin kone. Etter en bilulykke mister Steinar hukommelsen og husker tilsynelatende ingenting. Etterhvert som han finner ut mer om hvem han er, havner han stadig i mer trøbbel. Trøbbel som løses på blodig vis. «Svart  Snø» er først og fremst en thriller, men den inneholder også splatter-elementer og ikke minst humor. Humor er en viktig del av denne filmen. Svart humor.

«Svart Snø» er mitt første møte med filmene til Kenny Wang, så det er nok en del av referansene til tidligere filmer som går meg hus forbi. Men filmen er gjennomsyret av ironi, sarkasme, kullsvart humor, politisk ukorrekthet og sleivspark både hit og dit. Og det er noe jeg setter pris på. Veldig forfriskende å se en film som tør å være politisk ukorrekt!

Navnet er Harding. Steinar Harding.

Det er mange artige grep som gjøres i filmen. I stedet for tradisjonelle intro-tekster så snakker de om filmen i et radioprogram Steinar hører på i det han er på vei hjem. Morsomt og originalt. Radiovertene går heller ikke av veien for å slenge litt dritt om Kenny Wang, og selv om jeg ikke kjenner til Kenny personlig så har jeg jo sett en og annen debatt som har oppstått på bakgrunn av hans innlegg på nettet, så her kjente til og med en Wang-jomfru som meg seg igjen. Jeg lo. Godt.

En annen artig ting er et TV – program om kaffe som stadig står på i nærheten av karakterene. Her får vi barista-kurs av ei nydelig blondine (spilt av Anja Grenheim) som vet å sette pris på en god kopp kaffe.

Barista. Et program som tar kaffe på alvor!

Skuespillet er et par hakk over de fleste andre amatørfilmer, med noen unntak. Kenny Wang gjør stort sett en god figur som Steinar Harding, men skuespillet hans er noe ujevnt. Ironisk nok overbeviser han mest i en følsom scene mot slutten av filmen.

Mitt største ankepunkt er at historien er fortalt noe rotete. Det hoppes mye frem og tilbake i tid. Det er absolutt et interessant grep, men her mangler det litt i gjennomføringa. Dette tror jeg Wang fint kunne løst med bare litt småjusteringer i klippen.

Idiot!!! Du brukte ALL gaffa-tapen!!

«Svart Snø» er en ambisiøs amatørfilm som til tider sikter litt for høyt, men som likevel makter å underholde. Det er rett og slett imponerende hva Kenny Wang har fått til for 70.000. Filmen ser dyrere ut, med stort sett godt komponerte bilder og mer enn godkjent klipp. Og lyden er god, med klar og tydelig dialog. Godt å se en amatørfilm som tar lyden på  alvor!

Jeg kjedet meg aldri i løpet av de 95 minuttene filmen varer. Den svarte humoren er det som bærer filmen, det og gladvolden. Litt gladvold har da aldri skadet noen? På tross av noen svakheter så liker jeg filmen veldig godt. Kenny Wang, du har fått en ny fan!

Filmen kan kjøpes på svartsnø.no både på VOD og DVD/Blu-Ray.

[Denne omtalen ble først publisert på Attack of the Killer Kast]

- Norsk undergrunnsfilm som underholder.
- Satire, humor, action og vold

• Svart Snø
  • Attack of the Killer Kast

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»