Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES

Filmfront.no bruker cookies med Google analytics for å ha statistikk over bruk av filmfront.no. Med å fortsette å bruke filmfront.no godtar du bruk av cookies.
Logg inn
Bli medlem
 
 

Anmeldelse av Birdman, amerikansk film fra 2014

Komedie, Drama Spilletid: 119 minutter Aldersgrense: 11 år

Trailere

  Birdman - Teaser 12.06.2014

The show must go on...

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 05.02.2015]

Skuespiller Riggan Thomson forsøker å reetablere sin dødende karriere ved å satse alt på et ambisiøst Broadway-stykke. Den tidligere filmhelten har et håp om at denne oppsetningen vil legitimere ham som kunstner og bevise for alle, samt for seg selv, at hans Hollywood glansdager enda ikke er talte.

Annonse:

Når hovedrollen rett før premieren på stykket skader seg, må den løse kanonen av en ustabil kar i Mike Shiner steppe inn. Mike skaper dog raskt utfordringer og kjepper i produksjonshjulene, mens Riggan samtidig også må forholde seg til kjæresten Laura, sin datter Sam og ekskona Sylvia.

I rollen som Riggan står Michael Keaton, en kar som garantert ikke er tilfeldig valgt til denne rollen. Slik Keatons karriere nærmest selv har fått et comeback med denne rollen, slik spilte også han selv rollen som Batman på 90-tallet, mens Riggan tidligere var kjent som superhelten Birdman. Han er en godt voksen kar som er i ferd med å miste grepet, både mentalt og ved å ikke lenger finne sin meningsfulle plass i livet, på arbeidsplassen eller til og med blant kvinner og barn. Keaton spiller veldig dedikert og bra, i en karakter som altså gjenseiler noe absolutt alle vil oppleve i livet, ikke minst nettopp innen showbiz, nemlig å føle seg urelevant, oppbrukt og etter hvert bortglemt.

Kanskje ikke så rart heller da, at industrien har trykket denne filmen slik til sitt bryst. Keaton vant nylig Golden Globe for rollen sin, mens de eldre herrer i Oscar-akademiet har gitt filmen hele 9 nominasjoner. Mon tro om disse ikke har et ekstra godt øye til dette kulturelle og yrkesmessige portrettet hvor altså alder og anerkjennelse kan ha alt å si. Foruten Keaton spiller Edward Norton en minst like intens og morsom sentral rolle som den irriterende Mike, mens Emma Stone gjør seg som vanlig knallgodt, her i rollen som Riggans datter.

Det er flust av minneverdige scener i ”Birdman”. I krysningen mellom virkeligheten og Riggans tanker og indre stemmer oppstår det nemlig litt av hvert, som for eksempel når han dagdrømmer seg bort og flyr som Birdman over Broadway i fullt dagslys. Scenen hvor Sam får en skikkelig utblåsning og skjeller ut sin far ved å henvise til dagens moderne hverdag og hvordan man holder seg aktuell med sosial medier og stadige oppdateringer, gjør også inntrykk på flere måter.

Regissør Alejandro Gonzáles Iñarritu har skapt et veldig fyldig, velspilt og sprekt bilde på mye her. Hans filmer ”21 Gram”, ”Babel” og ”Biutiful” går alltid lengre, dypere og annerledes til verks i å fortelle tematikk på en særegen måte. I ”Birdman” blir dette svært dyktig og fascinerende gjort, i hvert fall filmatisk. Rent tematisk og underholdningsmessig blir man ironisk nok ikke så forferdelig revet med som man skulle ønsket. Hvorvidt det oppstår et for stort preg av fremmedgjøring innen historien og miljø er litt vanskelig å svare på. Faktum er at man interessant nok ofte blir mye lettere berørt av langt enklere film, tross alt.

Men, det filmatiske er uansett nærmest uforglemmelig gjort. Se bare på den stort sett alltid håndholdte kameraføringen som tett opp til karakterene på teateret følger dem over alt. Slik blir vi sugd inn i rommene og handlingen på en sterkere måte enn om klassisk stativfilming hadde blitt brukt. Dette skaper også nesten et dokumentarisk preg på det hele, mens også lyd og musikk i aller høyeste grad er med på å fargelegge dette særegne greiene.

”Birdman” er ikke en film for alle dog. Den kan på sitt verste beskyldes for å være noe saftig egosentrisk egopjatt fra start til slutt. Det er dessuten som seer fristende å hoppe inn i filmen og klaske til samtlige av kunstneriske sjeler innimellom, for langt i fra alle synes å ha helt fotfeste i den virkelige verden her. Kanskje nettopp er det også derfor man sitter i kinosalen og erkjenner hvor utrolig dyktig laget, gjort og dedikert dette her er, mens man samtidig altså heller ikke blir så forferdelig engasjert, sånn egentlig. Som film er den dog noe som klarer nettopp det Keatons karakter så inderlig vil, å skape noe ”nytt” og særegent, og bli husket i lang tid etterpå, for det kommer ”Birdman” også til å bli.




Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- The Revenant - Et iskaldt, rått og overveldende filmatisk mesterverk
- Biutiful - Styggvakkert om Barcelonas underverden
- 21 Gram - Sterk film med framragende skuespill
- Elskede Kjøtere - Forskjellige skjebner møtes ved en tilfeldighet

Les også andre anmeldelser av utgivelse:
- Morsom og spesiell filmlek

Diskusjon

Omtalespalte: Kinofilm

Les flere kino-omtaler med mer.
Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(5,4 av 6 - 84 stemmer)

Kritikker i media

  • Birdman
  • Bergens Tidene
  • Verdens Gang
  • Dagbladet
  • Stavanger Aftenblad
  • FilmMagasinet
  • NRK P3 - Filmpolitiet
  • Filmfront
  • Politiken (Danmark)
  • Jyllands-Posten
  • Lyd og Bilde
  • Cine.no
  • Filmmagasinet Ekko
  • KinoMagasinet
  • Film-nyt.dk
  • Variety
  • RogerEbert.com
  • The New York Times
  • Washington Post
  • Empire Magazine
  • The Hollywood Reporter
  • Los Angeles Times
  • Wall Street Journal
  • Gamereactor.no
  • Unikumnett.no
  • Krsby.no
  • ereviews.dk
  • Chris Stuckmann (Youtube)
  • YourMovieSucksDOTorg (Youtube)
  • Entertainment Weekly
  • Screenrant.com
  • Cinemablend.com
  • New York Post
  • IGN.com
  • Adressavisen
  • Aftenposten
  • Natt&Dag
  • Cinerama
  • Svenska Dagbladet
  • Berlingske Tidene
  • Rbnett.no
  • Ekstra Bladet (Danmark)
  • Cinemazone
  • B.T. (Danmark)
  • Filmsnakk.no
  • Side3
  • Filmskribenten.dk
  • arilabra.com
  • Filmz.dk
  • Cinemaonline.dk
  • Captain Charismas Filmblogg
  • Filmpuls.dk
  • Dailyreview.crikey.com.au
  • Göteborgs-Posten
  • filmkorn.dk
  • Filmhjerte.blogg.no
  • Scoopet

Land:

USA

Språk:

Engelsk

Medvirkende

Profilerte anmeldelser

 
 

«Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga»

 

«Warrior Nun»

 

«Perry Mason»

 

«Cold Fish»

 

«Knerten og sjøormen»

 

«Shadows of Forgotten Ancestors»

 

«Familiefesten»

 
 

«The Sand Pebbles»

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2020 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.