Anmeldelse av Mannen som elsket Yngve, norsk film fra 2008

Drama, Romantikk, Ungdomsfilm Spilletid: 90 minutter

Pubertetsdrama!

[Skrevet av: philip81, Dato: 15.02.2008]
Det er november 1989. Berlinmuren faller i Tyskland. Jarle Klepp går på Kongsgård Videregående skole i Stavanger. Han føler at alt går hans vei i livet, men han er uvitende om at alt snart skal forandre seg når den nye gutten Yngve begynner i klassen...

Enn så lenge har han alt; verdens beste og peneste kjæreste og Stavangers kuleste kompis. Sammen skal de snart debutere med oljebyens tøffeste punkeband ved navn: Mathias Rust Band.

Men så dukker Yngve opp. Han er en spesiell gutt som ikke er som alle de andre. Yngve gjør inntrykk på Jarle. De begynner å henge mer og mer i lag og Jarle begynner til og med å spille tennis med den nye gutten. Jarle synes det er noe ved Yngve, noe han ikke kan sette fingeren på. Verden er i ferd med å endre seg for Jarle Klepp.

Mannen som elsket Yngve er en filmatisering av romanen med samme navn som filmen av Tore Renberg. Manuset er ypperlig saker for å basere en film på. Og særlig blir dette et realt pubertetsdrama med mye grove ord og utrykk fra Stavangergjengen. Dette passer derfor best for de litt unge som klarer å relatere seg til disse karakterene. Stian Kristiansens har regissert filmen han gjør en super innsats. Det er ikke hver gang at man blir så stolt over en norsk film som det man får her. Dette ble og er en sukessfilm som alle unge og noen til vil digge ganske bra.

- Kyss Meg for Faen i Helvete - Sjarmerende ungdomsflørt

• Gamereactor.no
  • StudVest
  • Filmsnakk.blogg.no

Motlys AS

«Rashomon - Demonenes port»