Anmeldelse av Hjem (Home), amerikansk film fra 2014

Animasjon, Eventyr, Sci-Fi, Fantasi, Barn, Familie Spilletid: 93 minutter Aldersgrense: Alle år

Hjem - Trailer 12.06.2014

DreamWorks svakeste er søt men ikke stort mer

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 19.03.2015]

En fredelig gruppe romvesener kalt Bøffer søker tilflukt på jorden fra sine dødelige fiender ”Gorgene”. Alle menneskene blir flyttet bort mens ”Bøffene” begynner å omorganisere planeten for å gjøre plass til seg selv.

”Hjem” er en ny animasjon fra folkene i DreamWorks som står bak sterke tilter som ”Dragetreneren 2” og ”The Croods”. Med ”Hjem” føler man at ambisjonene og nivået ikke helt er der oppe lenger.

Dette er dog en klassisk enkel historie, ja faktisk veldig enkel denne gang, om heltemot, hjertevarme og alt det der. Det første som møter oss er et dusinvis like romvesener med minimalt særegne individuelle trekk, litt som minions fra ”Despicable Me”-filmene. En liten jente mister moren sin i okkupasjonen av jorden, og en litt uheldig Bøff ved navn ”Oi” blir hennes hjelp da han blir utstøtt fra gjengen av andre romvesener. Sammen forsøker de å unngå dommedag og samtidig finne moren til jenta.

En sedvanlig småherlig humor er lagt inn i karakterer og manus, mens flere figurer også er rare og underholdende, på et veldig barnlig nivå. De norske dubbestemmene er faktisk også veldig gode i den norske versjonen her, og det er gledelig, samt at barn sikkert vil storkose seg med dette. Foruten den enkle handlingen og karakterene er også helheten veldig enkel her. Hele det narrative løpet er som en eneste lang vitse- og spøke-reise som barn skal le av, mens vi voksne fort vil kjede vettet av oss og heller sitte å vurdere de norske oversettelsene som ikke alltid funker fra de tiltenkte amerikanske meningene.

”Hjem” er dynket i flere Rihanna-sanger som kommer titt og ofte, nesten som en musikkvideo, skrevet til denne filmen og produsert av norske Stargate, mens artisten også har en av originalstemmene i filmen. Som produksjon får den slik et kraftig slør av et kjipt popprodukt som ikke bør smake særlig godt for oss voksne i hvert fall. Igjen smiler og ler nok naive barn mye mer av dette, dessverre. Klassisk moral er at man ikke skal stjele av andre og respektere hverandre, noe som jo tross alt er godt og velment. At barn vil identifisere seg med det skumle i å miste sin forelder og være alene er også uten tvil en medrivende faktor i filmen, mens vennskapet mellom jenta og Oi er søtt og rørende nok.

”Hjem” blir likevel et mindre interessant animasjonsbidrag i DreamWorks flotte katalog. Den funker helt greit men klarer ikke skape magi eller noe særegent nok denne gang, mens inspirasjonen, gløden og fantasirik underholdning som treffer både barn og voksne dessverre glimrer med sitt fravær. Det begynner å merkes mer og mer hvor genial DreamWorks ”Shrek”-filmer var på denne måten i slik de klarte å trollbinde både ung og gammel, blant annet igjennom herlig humor og popkulturelle referanser. Sett i dette lys blir ”Hjem” enda svakere.

- Sinbad - Legenden på de sju hav - Godkjent Sinbad-animasjon
- Antz - Overrasker og sjarmerer

• Hjem
  • Biojensen.dk
  • Moviepie.com
  • Barnevakten.no
  • The Telegraph

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»