Anmeldelse av Bloodline - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2015

Drama, Thriller Spilletid: 60 minutter Aldersgrense: 15 år

Bloodline - Sesong 1

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.03.2015]

Vi skal til den solfulle sørkysten USA, til Florida Keys. Der driver familien Rayburn et fasjonabelt paradishotell. Sønnen John synes alltid det var så fantastisk at han var født som en Rayburn. Nå er han ikke så sikker på det lenger. Vi skal snart få fortalt hele historien. Det er ikke særlig hyggelig, men det er sannheten. Det de gjorde mot broren deres, var de nødt til å gjøre. John ber om at vi ikke skal fordømme dem for det. John og familien er ikke dårlige folk, men det skjuler seg en stygg sannhet som setter søsknenes lojalitet på prøve og preger familien.

Bloodline er en dramatisk thriller som utforsker mørket under fasaden på en moderne amerikansk familie, og er ikke en vampyrserie som man kanskje skulle tro ut i fra tittelen. Rayburn-familien er kjent som hardtarbeidende og engasjerte samfunnsborgere i Florida Keys. Da familiens sorte får, Danny, vender hjem for å feire at foreldrenes hotell fyller 45 år, truer han med å avsløre familiens mørkeste hemmeligheter, noe som setter hele familiens paradistilværelse på hodet.

Trøbbel i paradiset
Handlingen sentreres rundt denne Danny som kommer hjem til en familie som ikke ønsker ham velkommen. Hans søsken sier at han har en helt egen evne til å alltid havne i trøbbel. Far og mor begynner å bli eldre men styrer fremdeles familiebedriften. Deres barn begynner også å bli godt voksne etter hvert. Vi lærer også disse å kjenne. Først treffer vi den staute John, som er politimann og forsøker å gjøre det rette for familien hele veien. Kevin er den viltre og har kort lunte for alt og alle. Meg er advokaten som bare vil at alle skal være lykkelige, men det går ikke i lengden i denne familien. Mor vil ha Danny der, imens far er litt mer likegyldig til Danny. De diskuterer i bakgrunnen om å skrive Danny ut fra testamentet. Vi får også en historie om noen ulovlige immigranter som dør på mystisk vis ved kysten.

Danny en ulv i fåreklær eller omvendt?
For meg er denne Danny-karakteren noe av det mest geniale med denne serien. Man vet aldri hva Danny kan finne på. Han er en veldig interessant karakter. Det virker som om Danny har en helt egen agenda med alt han gjør. Ingen vet hva Danny gjør når han ikke er hjemme. Danny har en flåsete måte å oppføre seg på som gjør han både sårbar og usømmelig på samme tid. Det stiller seg også mange spørsmål imens man ser på sesongen. Hvem er det Danny skylder penger til? Hva er det han har gjort? Hva er det han rømmer fra? Hvorfor vil han forsone seg med familien? Hvorfor går Danny konstant på smertestillende?

Begynner å lukte HBO av Netflix
Denne originale Netflix-serien kom for meg helt ut av intet, som en gedigen overraskelse. Dette viser at Netflix er en solid streamingaktør som tar sine kunder på alvor når det gjelder å skape god underholdning. Det er nok litt vei igjen til HBO som har laget så mye bra, men Netflix er litt ny i klassen. Serieskaperne Todd A. Kessler, Glenn Kessler og Daniel Zelman, leverer fjellstøtt med denne serien. Det gjør at jeg også føler meg spent på Damages, som de også har laget tilbake i 2007. Temaet som familiebånd, hemmeligheter og hvordan man forholder seg til andre mennesker står sentralt. Dette er noe alle kan relatere seg til uansett om man ikke sympatiserer med det som skjer. Ingen vil vel vise seg som en drittsekk. Her får man veldig mange grader av hvordan man bør og ikke bør behandle familiemedlemmer på.

Mysterius Rayburn
Serien starter med et skiftende skydekke. Vi får fortalt at man noen ganger kjenner man at noe vil komme. Man sover dårlig og stemmer i hodet forteller deg at noe vil gå fryktelig galt og at det ikke er noen måte å stoppe det på. Slik følte John det når broren hans kom hjem. Allerede der begynner man å bli litt pirret på hva det egentlig snakkes om. Hva er det egentlig som har skjedd i denne familien? Er dette en ny Festen? Når får man avslørt fortidsmysteriet? Jeg kan si at det går noen episoder før man begynner å pensle seg inn på hva familiegrumset konkret går ut på. Og ikke før rulleteksten i siste episode er man helt opplyst om alle detaljene i saken.

Vi følger flere tidslinjer
Serien har en meget interessant begynnelse. Her har man ikke gått rett på sak og kjører en steinhard seriøs linje. I serien får man som i blant annet 'True Detective' en herlig presentasjon av både nåtid og fortid i flere stadier. Dette gir en ekstra spiss på serien. I første episode 'teases' man virkelig. Det er ikke lett å skjønne helt hva som egentlig foregår, og slik forblir det i noen episoder til. Man får sugd inn flere og flere inntrykk av de mange rollefigurene som virkelig beriker denne serien.

Skuespill i toppklasse
Noe annet er at skuespillet er av ypperste klasse og gjør at denne serien virkelig løftes opp på et nytt nivå. Alle hovedrolleskuespillerne er briljant i sine rolletolkninger på samme måten som man er vant til fra blant annet Breaking Bad. Skal jeg fremheve noen så vil jeg si at Ben Mendelsohn er den som nailer den mest interessante rollen som Danny. I andre fremtredende roller finner vi Kyle Chandler, Norbert Leo Butz, Linda Cardellini og Sissy Spacek.

I begynnelsen blir det mye tolkning av signaler
Manuset er mesterlig skrevet. Dramaet er litt seigt i begynnelsen men stødig fremført. Jeg elsker det at serien antyder mye i begynnelsen uten å forklare helt hva som egentlig foregår. Vi blir i starten bare en flue på veggen før vi får vist litt av fortiden i opplysende tilbakeblikk. Jeg må si at jeg ble bitt av basillen til denne flotte serien. Episodene fløy unna når jeg først hadde blitt kjent med denne litt konfliktsky familien.

Avhengigheten blir større og større
I episode 5 får man avslørt deler av familiehemmeligheten og etter det går serien videre inn på et nytt spor. Og det viser seg at det er mer krutt i sekken. Bloodline er en serie som klarer å prege deg. Ikke bare har den gnistrende skuespill, den klarer også å male frem en henrivende historie. Mange familier har noen svin på skogen og her kommer mørket til familien Rayburn frem i lyset. Jo mer man ser, jo mer engasjert og avhengig blir man av denne serien.

Hvem er den store stygge ulven?
Hele denne første sesongen føles som en levende kreativ måte å fortelle en historie på. Det er ikke lett å se hvem som er den store stygge ulven ettersom alle virker å ha en del svin på skogen. Etter hvert kommer serien mer og mer til sin rett. Det er spennende å se det farlige spillet som alle er med på. Hvem som er den smarteste er ikke alltid lett å se. Det som i alle fall er sikkert er at slutten blir intens og det er ikke lett å se hvem som vinner til slutt. Spenningen bølger mye frem og tilbake.

Man må se en del episoder før serien virkelig kommer inn på det mest spennende sporet, men når den gjør det ser man aldri seg tilbake. Man kan ikke dømme serien helt før man har sett siste episode. Familiefeider kan være kjipe å takle. Her får vi se en konflikt som ikke ser ut til å løses så enkelt. Det hele virker også meget gjennomført med en solid rød tråd gjennom hele sesongen. Det er heller ikke lett å si helt hvordan sesongen vil ende. Hvem må svelge flest kameler? Og vil familien holde fasaden? Hvem blir sittende igjen med ‘Svarteper’. Denne serien står virkelig hele distansen. Troverdigheten er stor og dramaet formidlet mesterlig. Slutten er litt av en thriller. Der faller alle brikkene på plass. Uten å avsløre noe så kan jeg si at dette endte annerledes enn jeg hadde trodd på forhånd.

Se om tv-serie er på streaming:

28.03.2015 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'Bloodline - Sesong 1': Skal sees! :D

• Bloodline
  • Lydogbilde.no