Personvern og cookies

Filmfront.no er ansvarlige for dine data. Vi bruker coockies for å logge inn og innhente samtykke.

Vi bruker tredjeparts Cookies for:
- Høre podcast med Spotify
- Streamingwidget til Justwatch for å vise om hvilke streamingplatformer en film er tilgjengelig på.


|
Logg inn
Bli medlem
Filmfronts egen podcast
 
 

Anmeldelse av Fluen (The Fly), amerikansk film fra 1958

Drama, Grøsser, Mysterie Spilletid: 94 minutter

Omtalespalte: Sci-fi

Dette er en omtalespalte for sci-fi-filmer som anmelder på en eller annen måte fått et forhold til. Det er ikke nødvendigvis bare kritikerroste sci-fi-filmer som trekkes frem, men også andre sci-fi-filmer som har formet vår interesse for sjangeren.

Science fiction er en sjangerbetegnelse for filmer og TV-serier som skildrer en tenkt framtid eller verden med fantastisk teknikk og spennende vitenskapelige fenomener. Noen filmer vil balansere litt på yttergrensen av sjangeren, mens andre igjen vil være mer klassisk sci-fi.
Les flere spalteomtaler: Sci-fi

Det er ikke alltid så ukomplisert å være forsker...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.03.2015]

Filmen åpner i det en vaktmester går kveldsrunden sin i noen fabrikklokaler. Ved en presse ser han en kvinne som løper avgårde når hun ser ham. Vaktmesteren skynder seg bort til pressen og ser at det som ser ut som en mann ligger flatklemt og totalt blodig i pressen. Like etter får vi se at kvinnen, som heter Helene, ringe til ektemannens bror Francois Delambre. Hun forteller at hun har drept sin ektemann André og trenger Francois’ hjelp. Hun ber ham ringe politiet og komme raskt.

Dette er en litt mystisk begynnelse. Hvorfor var Helene tilstede da ektemannen André døde? Andrés bror kan ikke tro det. I hans øyne er det ingen grunn for at Helene kunne drepe André. De var fullstendig lykkelige sammen. De har en praktfull liten gutt, Philippe som de begge forguder. Helene var alltid så mild. André elsket to ting: sin familie og sitt arbeid.

Selvmord eller mord?
Helene forteller at hun drepte sin ektemann. Ektemannen satte hodet sitt under pressen og hun trykket på knappen. Hun kan ikke forklare hvorfor hun gjorde det hun gjorde. Det synes ikke å være noe motiv, ingen årsak, med unntak av sinnssykdom. Det er også en mulighet for at han gjorde selvmord. I laboratoriet til André var det utstyr til 200 000 dollar som er ødelagt, bare dette i seg selv er også alarmerende.

Fluen som ikke må drepes
Stakkars Helene er veldig opptatt av fluer. Hun vil for all del ikke drepe dem. Det viser seg at Helene leiter etter en bestemt flue. Denne fluen har et hvitt hode og et rart ben. Sønnen til Helene så denne spesielle fluen først den den dagen faren forsvant. Vi får selvsagt forklart hele historien som gir oss løsningen på drapsmysteriumet. Det er nemlig den filmen omhandler.

Transporterings-sci-fi
Sci-fi-delen i denne filmen ligger i forskningen til André. Han har nemlig bygget en banebrytende maskin som kan transportere levende og dødt materiale fra et sted til et annet ved lysets hastighet. Denne maskinen ser virkelig tøff ut, selv om den er enorm som et stort rom. Dette er en maskin som kan revolusjonere verden med sine utallige bruksområder. Vi får også se maskinen i bruk og den ser passe overbevisende ut med en rekke spesialeffekter som heftig blått lys og en masse noen rør som gir oss den sci-fi-maskineffekten man forventer.

Eksperimentet som gikk galt...
Det er kanskje ikke å fortelle at filmens kjerne ligger i et forsøk som ikke gikk helt som planlagt. Dette har man sett utallige ganger på film fra før, men dette var en original innpakning da filmen så dagens lys i 1958. Fordi dette er en helt annen historie enn eksempelvis Frankenstein som også bygget maskiner i vitenskapenes navn. Også André som Frankenstein blir litt for ivrig i sitt arbeid og han skaper et resultat han ikke kan leve med.

Underholdende sci-fi-sak
Filmen er laget på slutten av 1950-tallet. Det er overraskende mye man har fått til med enkle midler. Jeg ser på denne filmen som en eldre vellykket sci-fi-film. Selv om denne filmen begynner å dra på årene, er den fremdeles veldig underholdende. Det er ingen dødpunkter i filmen og man merker godt at dette er solid materiale å bygge videre på.



Flere oppfølgere og remakes
Ikke rart det kom flere oppfølgere og til og med remake og oppfølger av den igjen. ‘The Fly’ er en film man ikke glemmer så lett. Selv om remaken fra 1986 av mange er sett på som en bedre film, har også denne originalfilmen sine stunder den også. De to filmene er gjennomført på to vidt forskjellige vis. Imens 1986-versjonen er litt av en grøsser, er denne første filmen en mer lys og mystisk affære.

Konklusjon
Man merker at sminke og kostymeeffektene har gått fremover fra 1950-tallet og til 1980-tallet, men i det store og det hele klarer denne originalen å holde på filmillusjonene. Jeg har sett denne filmen en gang fra før. Dette gjensynet var gledelig, selv om filmopplevelsen første gangen var litt større. Det beror seg på at jeg nå visste hva filmen gikk ut på denne gangen. Om du erkjenner deg som en sci-fi-elsker er ‘The Fly’ en ‘må se’-film.




Les også anmeldelser i samme filmserie:
- Fluen 2 - Blir til en døll monsterfilm
- Fluen - Skjønnheten møter udyret i et teleporteringsmareritt!
- Return of the Fly - Bare for dem som har sett den første 1958-versjonen

Les også andre anmeldelser av utgivelse:
- Fascinerende til tross for sin alder

Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(4,5 av 6 - 25 stemmer)

Kritikker i media

  • Fluen
  • Adventuresinpoortaste.com
  • skrekkfilm.com
  • Filmfront
  • blu-ray.com
  • Dvdtalk.com
  • Basementrejects.com
  • Badmovies.org
  • Derekwinnert.com
  • Moria.co.nz
  • TVguide.com
  • Rinkworks.com
  • BBC
  • 1000misspenthours.com
  • Themoviescene.co.uk

Land:

USA

Språk:

Engelsk

Filmselskap:

Twentieth Century-Fox Film Corporation

Medvirkende

Profilerte anmeldelser

 

«Den første julen i Skomakergata»

 

«There's Something in the Barn»

 

«The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes»

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2023 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.

   Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk