Anmeldelse av No Country for Old Men, amerikansk film fra 2007

Thriller, Drama, Kriminal Spilletid: 122 minutter

No Country for Old Men - Trailer 27.02.2008

Iskald spenning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.03.2008]

Vi befinner oss i nærhet av både USA og Mexico. Llewellyn Moss kommer over en mislykket narkosmugling der alle er døde. Både stoff og penger ligger igjen. Llewellyn ser sitt snitt og tar pengene. En grufull jakt starter fra kriminelle om å få pengene tilbake...

Hensynsløshet er et ord som star sterkt i denne filmen. Filmen er basert på romanen til Cormac McCarthy ved samme navn fra 2005. Vi får her presentert tidlig 1980-tall sett fra landsbygden i USA/Mexico krydret med vietnamveteraner og psykopatiske mordere.

Man klamrer seg til kinosetet flere ganger iløpet av filmen og den nervepirrende spenningen er til å ta å føle på. Scenene er varierte og det byr på forskjellige spenningsmomenter. Skuespillet bygger oppunder og gir realismen til thrilleren.

Det er litt av et stjernelag man blir presentert for i denne filmen. Vi treffer store stjerner som Tommy Lee Jones, Josh Brolin, Javier Bardem og Woody Harrelson. Det er glitrende skuespill over hele linjen, særlig fra Javier Bardem som gjør en av sitt livs beste roller. Han spiller den hensynsløse psykopaten Anton Chigurh, som er en tolkning man sjelden ser maken til. Ingen er mer 'bad ass' enn ham.

Coen brødrene er endelig tilbake med en glitrende film etter en lang tørke. Filmen er veldig bra gjennomført i alle ender. Den ble premiert med de prestisjetunge Oscarene for beste film, beste regi og beste adopterte manus, samt prisen for beste mannlige birolle. Dette er på ingen måte noe kjedelig drama, men en film med mye spenning og overraskende vendinger. Dette er garantert den mest spennende filmen fra 2007 og et godt filmvalg for deg som ikke har sett denne mørke perlen.

- The Ballad of Buster Scruggs - Netflix presenterer en magisk og spesiell Coen-western
- Hail, Caesar! - Coen-light med fornøyelige øyeblikk
- Barton Fink - Stødig av Coenbrødrene, men ingen mesterverk
- Miller's Crossing - Gangsterfilm med en underholdende historie
- Raising Arizona - Tidlig Coenkomedie med mye filmsnaks
- Blood Simple - Coenbrødrenes første film er stødig

- En veldig lite humoristisk film

26.01.2014 sier Kim Andreas Dalskau: Ser frem til å se den i kveld!
01.12.2012 sier Grotlo94: Utruleg bra film, men blei irritert over slutten og kor lite konkluderande den var.
28.07.2012 sier Pål Frostad: Kjenner at jeg må få sett denne filmen om igjen snart. Jeg har bare sett den en gang og jeg digger Coen-brødrene og dette er den av deres filmer som det er lengst siden jeg har sett. No Country for Old Men er en såpass god film at den bør sees med jevne mellomrom. Er enig med deg i det du skriver, filmen overrasket meg stort da jeg så den og den var mer guffen enn jeg hadde sett for meg på forhånd og Javier Bardem var en skikkelig uforglemmelig 'Badass' her.
22.02.2012 sier Jacob: En av de aller beste filmene noensinne!
30.03.2008 sier karma: veldig bra... litt for kvasikulturell slutt for min del
20.03.2008 sier Nailer: Så denne filmen på kino i går.
En virkelig kvalitetsfilm.
5/6 stjerner fra meg også.
03.02.2008 sier cleanshaven: en av de beste filmene som er laget!!!

• No Country for Old Men
  • Halden Dagblad
  • Filmfeber.no
  • Filmhjerte.blogg.no

Engelsk, Spansk

Miramax Films, Scott Rudin Productions, Paramount Vantage, Mike Zoss Productions