Anmeldelse av Citizenfour, amerikansk dokumentar fra 2014

Dokumentar, Drama Spilletid: 114 minutter Aldersgrense: Alle år

Omtalespalte: Dokumentarfilm

Her finner du omtaler av dokumentarfilmer.
Les flere spalteomtaler: Dokumentarfilm

Strålende og tankevekkende thriller fra virkeligheten

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 16.04.2015]

Denne thrilleren fra virkeligheten viser, minutt for minutt, hva som skjedde bak kulissene da Edward Snowden overleverte dokumentene som beviste myndighetenes enorme overvåkning av egne borgere.

Dette amerikanske marerittet av en sak ble naturligvis storslåtte nyheter da det kom ut for et par år siden, og måten denne dokumentaren gir oss innblikk i avsløringsprosessen er nærmest like spennende som den beste konspirasjonsthrilleren fra samme land, USA.

En åpningsdel gir oss dog en litt rotete, fremmedgjort, tung og tørr introduksjon til selve hovedsaken og handlingen. Først etter et kvarters tid blir vi tatt med til et hotell i Tokyo. Her har varsleren Edward Snowden avtalt å møte to journalister og hvor han skal overlevere og røpe en av tidenes største myndighetsskandaler i amerikansk historie. Selv er hans agenda å få spredd fakta, informasjon og en enorm mengde data som beviser at myndighetene ulovlig overvåker, registrerer og nærmest vet alt om flere millioner amerikanere, og at selve privatlivet og frihetsbegrepet til den vanlige mannen i gata slik aldri har vært mer innskrenket og krenket enn per i dag.

Snowden lar selv journalistene bli dem som velger hva, hvordan og i hvor stor grad de skal lekke materialet ut til offentligheten. Selv er han helt inneforstått med at livet hans aldri kommer til å bli det samme igjen, og at det bare er snakk om kort tid før han selv blir jaktet på. Filmens største del foregår inne på hotellrommet hvor samtalene foregår, mens verden der ute etter hvert blir mer og mer foret med sannheten. Vi ser her en Snowden som er svært åpen, ærlig og egentlig en helt vanlig kar, og gir slik et ansikt til denne omdiskuterte mannen som har blitt kalt både det ene og det andre etter at han slapp bomben. Det er en slik ren ærlighet, menneskelig elementær forståelighet og tøffhet over ham og måten han gjorde dette på som er mektig oppslukende og står stor respekt av. Den store stygge ulven i amerikanske myndigheter får slik som et deilig slag i trynet sitt og vi morer oss fullstendig over at lille David stresser Goliat såpass opp som dette her!

I løpet av tiden avsløringene blir offisielle igjennom lekkingen til media, vokser spenningen, nerven og den utrolige historien som en spennende thriller. Det er videre meget interessant å tenke på at Snowden sammen med kollega og regissør Laura Poitras selvsagt bevisst filmet hele løpet siden de visste det kom til å bli så stort. Resultatet har følgende blitt en medrivende, interessant og uforglemmelig film som også berører oss som ser på. Det er nemlig meget mulig man vil gå hjem etterpå og tenke seg om to ganger før man sender sms, skriver et søkeord i Google, eller ukritisk tar en telefonsamtale. Storebror kan nemlig visstnok se deg bedre enn noen gang, og man kan bli paranoid av mindre når man tenker over omfanget av denne virkeligheten!

”Citizenfour” vant årets Oscar for beste dokumentar, noe som ikke er særlig rart å skjønne eller være enig i. Men, hvorvidt filmen som konkret filmatisk dokumentarfilm er noe helt fantastisk, ja det er en annen sak, for det er den ikke, til det er den alt for enkel observerende klassisk dokumentarisk. I verste fall kan man se for seg at den bevisste filmingen var et ledd i en utspekulert plan om å tjene fremtidige penger på nettopp historien og denne filmen, på den annen side, trolig ikke likevel. Uansett, det er historien ved ”Citizenfour” som er nærmest breathtaking oppslukende i seg selv, ikke selve filmen. Men generelt som tankevekkende filmunderholdning, strålende!

Les mer om dokumentaren

• Citizenfour