Anmeldelse av Jordens salt (The Salt of the Earth), brasiliansk dokumentar fra 2014

Dokumentar, Biografi Spilletid: 110 minutter Aldersgrense: 11 år

Til skrekk, gru og ære for mennesket

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 23.04.2015]

”Jordens Salt” tar utgangspunkt i livet, bildene og arbeidet til den brasilianske fotografen Sebastião Salgado som har reist rundt i verden og fotografert alt i fra konflikter, menneskelig lidelse til naturens skjønnhet.

Som dokumentar brukes i stor grad hans bilder som illustrerende for det han selv forteller, mens også filming av hans utflukter og intervjuer blandes inn innimellom. Igjennom sin karriere har han vært innom alt fra økonomiske forandringer i verden, industrialisering, sultkatastrofer og krig, samt dyrene og naturens verden, hvor disse temaene har vær som bolker og perioder av hans fotografiske virke.

Med ufattelig mange sterke inntrykk, særlig fra sult, krig og andre menneskelige katastrofer valgte han til slutt å legge fotoapparatet på hylla, med et dørgende negativt og lite flatterende bilde på oss mennesker og vår ondskap mot hverandre. Men, så fikk han igjen lysten og troen på det gode tilbake etter flere års pause. I denne perioden startet han sammen med kona å plante en ny regnskog på den enorme barnsdomseiendommen sin, hvor man i dag kan se en plantasje som er et naturreservat og som fungerer som en modell for å få liknende utpinte landearealer til å blomstre igjen.

Slik blir også ”Jordens salt” til en fin, hjertevarm og god film og bilde på håp og nytt liv. Men, innen dette blir vi altså vitne til utrolig sterke bilder og skildringer fra blant annet sultkatastrofe og menneskelig utrydding fra Rwanda, Kongo og andre steder. Disse bildene er bilder man som publikummer aldri før har sett, høyst trolig bare korte liknende bilder og film fra nyheter. Som stillbilder og fortelling fra fotografen selv blir det noen sterke øyeblikk som virkelig setter seg rett i fletta!

”Jordens Salt” ble i år Oscar-nominert sammen med blant andre ”Citizenfour”. Selv om sistnevnte vant, er det lite tvil om slagkraften også i førstnevnte, og moralen, etterdønningene og inntrykket i denne kan vanskelig beskrives med ord, den må sees og oppleves. Ikke alt er kanskje like interessant av det som fortelles, og den godeste Salgado, hans sønn og andre medvirkende er jammen meg glade i å dra ut og fortelle om sine verdensomspennende reiser og opplevelser. Men bevares, de sentrale røde trådene om mennesket og dets arbeid, liv og virke, ondskap og jævelskap treffer hardt og viktig i denne dokumentaren. Jeg slenger meg derfor på utsagnet til Salgado selv, om at dette er bilder alle burde se, for å få et virkelig inntrykk av oss mennesker.

- Himmelen over Berlin - En overjordisk film!

Omtalespalte: Dokumentarfilm

Her finner du omtaler av dokumentarfilmer.
Les flere spalteomtaler: Dokumentarfilm
Les mer om dokumentaren