Anmeldelse av While We're Young, amerikansk film fra 2014

Komedie, Drama Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: Alle år

Herlige hipsterobservasjoner rundt livskriser

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 07.05.2015]

Det middelaldrende paret Josh og Cornelia blir venner med et mye yngre, hipt og alternativt par og deres tilværelse snus på hodet. De finner tilbake til livsgnisten de hadde da de var unge og snart begynner de å se på livet og forholdet sitt gjennom yngre øyne.

En ikke så alt for fremmed problemstilling og tematikk skildret på film dette. Denne gang er det dog i en ganske mer indie-aktig og svært sjarmerende mer realistisk og herlig skildret dramakomedie vi overværer. Ben Stiller og Naomi Watts i hovedrollene både gnistrer og spiller godt samme i rollene som det overgangsaldrende paret som både er stressa, stakkarslig desperate og ivrige etter å gripe fatt i livet og alderen før de blir enda eldre og utdaterte.

I motsetning til de alt for mange overtydelige, insisterende og klisjéspekkede komediene fra Hollywood, fremstår ”While we’re young” befriende mer avslappet, velskrevet, naturlig sjarmerende og morsom! Det er gledelig å se særlig Stiller i en rolle som han faktisk passer til, nemlig som en aldrende kar som stresser over alderen og tilværelsen, ikke i en rolle som overtydelig er manusskrevet og fremført med slapstickhumor. Sammen med alltid solide Watts blir dette paret to mennesker man både lærer å like og sjarmeres av, og ikke minst kjenner seg godt igjen i! Dette er helt klart en film for oss over 30 og 40, for gjenkjennelsesaspektene tilfører filmen en dybde, referanserikdom og vittig moro som man nok får mest utav om man har levd noen år.

Tematikk som barn, foreldreskap, jobb, karriere, samliv og følelser blir alt behandlet i en herlig blanding som også har mange knallmorsomme pop- og kulturreferanser, inkludert rundt bruken av sosiale medier, teknologi og duppeditter, ofte satt opp i mot motsatte retroting som både sjarmerer og berører. Josh og Cornelias nye vennepar er nemlig hipstere så det holder, og for dem er det mye gamlemåten som gjelder på mange måter, samt at de har en unik selvstendighet og image som våre to venner tiltrekkes av. Et annet vennepar av dem har nettopp blitt foreldre og er dermed mistet til en nyfødt baby, og selv føler de ikke helt for å få barn lenger.

”While we’re young” er en identitetskrise og skildring av klassiske problemstillinger som oppstår når man eldes og innser at man ikke akkurat blir yngre med årene. Med en også samfunns- og tidssatirisk skildring som har flust med smarte og morsomme observasjoner, imponerer regissør Noah Baumbach igjen, noe han også har gjort tidligere med titler som ”The Squid and the Whale” og med fjorårets ”Frances Ha”. Kvalitetene sitrer nærmest i alle ledd her og som publikummer blir man sugd inn og sittende å nikke gjenkjennende til såpass mye at man umulig ikke kan bli grepet.

Dette er en type dramakomedie som føles fullstendig original og antiformelaktig. Som godt voksen selv kan man alltids kunne ønske seg litt flere velsmakende poeng på ens egen generasjons vegne, men balansen respekt, sjarm og skildring av unge og eldre er her uansett veldig god. Etter å ha sett ”While we’re young” føler man seg både beriket OG underholdt, noe som i seg selv nærmest er en sjeldenhet innen den svært sprikende og vide genren dramakomedie.

- Marriage Story - Baumbach imponerer stort!
- The Meyerowitz Stories (New and Selected) - Dramakomedie med Sandler, Stiller og Hoffman
- Mistress America - Usikker og hysterisk fremtid

• Wall Street Journal

«Familien Lykke»

«Motherless Brooklyn»

«Dragevokterens jul»

«The Christmas Chronicles 2»

«Black Summer»

«Zombie Flesh-Eaters»