Anmeldelse av Sleepaway Camp, amerikansk film fra 1983

Grøsser, Thriller Spilletid: 88 minutter

Litt skurr, men absolutt godkjent

[Skrevet av: Gjesteskribent, Dato: 01.06.2015]

Tenk på dette scenarioet; Endelig alene på driter’n. Kanskje du har med deg noe «dirty» lesestoff. Du drar av deg den ultra-trange 80-talls badebuksa di. Du setter deg ned og kjenner at du slapper av. Så begynner mageinnholdet å komme sigende gjennom tarmene…Da, på brutalt vis blir du angrepet og stukket av en horde sinte bier!! Velkommen til «Sleepaway Camp»!

Utgivelse: Scream Factory, BLU RAY, Sone A

Dette er en virkelig godbit for slasher-fans! Allerede i introen blir stemningen satt. Selv om den har mange av de typiske slasher-kjennetegnene, skiller filmen seg ut på flere områder. De bruker veldig unge skuespillere i rollene, de fyrer på med en del tabu-belagte temaer som homofili, transseksualitet og pedofili. 13-14-åringer banner som bryggesjauere og settes i seksuelle situasjoner.

Bortsett fra lite pupper og blod, altfor små og trange badebukser (og t-skjorter) på gutta, og en av de dårligste barte-supplementene siden Groucho Marx, så leverer denne «slasheren» varene. Gled deg til en «jaw-dropping» avslutning som kommer til å forfølge deg lenge etter filmen er lagt på plass i coveret og satt i hylla. En vågal og litt cheezy, men absolutt viktig tilskudd i sjangeren.

Det kom noen halvdårlige oppfølgere utover 80-tallet. Bare «Return to Sleepaway Camp» (2008) bruker stjernene og crewet fra originalen.

Kvaliteten på releasen er lekker. Masse extras, som bl.a. en god dokumentar med de fleste bak og ikke minst foran kamera, en musikkvideo av en av stjernene og en kortfilm med en av de andre. Et nytt stykke kvalitets jobb av Scream Factory.

Skrevet av: Martin Hauge

[Denne omtalen ble først publisert på Attack of the Killer Kast]

- Sjarmfull slasher med unge på sommerleir

• Sleepaway Camp
  • Dvdtalk.com