Anmeldelse av Mad Max: Fury Road, australsk film fra 2015

Action, Eventyr, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 120 minutter Aldersgrense: 15 år

Mad Max: Fury Road - Trailer 18.02.2015

Fetere action skal man lete lenge etter!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.06.2015]

Max er en ensom ulv som driver rundt i ødemarken. En dag blir han tatt til fange av et folk med en hensynsløs hersker. Men Max lar seg ikke kue og kjemper for sin frihet. Han rømmer nemlig med noen kvinner som bærer herskerens barn. De drømmer om å finne et bedre liv et annet sted. Rasende følger krigsherren og hans gjeng disse rebellene hensynsløst gjennom ødemarken i det som ender opp som en krig på hjul...

Jeg satt meg ned i kinosetet med skyhøye forventninger, og filmen innfridde. Har ikke hørt et eneste skjevt ord om denne filmen av de i min omgangskrets i real life og gjennom mine internettvenner. Om du er en av de som ikke har fått med deg Mad Max på kino ennå, så gjelder det å få ut fingeren. Denne filmen skal bare elskes og nytes i et totimers langt drag.

Jeg har også gjort hjemmeleksene mine før jeg gikk på kino. Det vil si at jeg har sett gjennom alle de foregående filmene som filmen baserer seg på. De er bra kule de også, men de kan ikke måle seg mot dette actionmesterverket. Dog er det ikke mye historie eller manus å skrive hjem om, men det har jo også kjennetegnet de foregående filmene. Og denne filmen har en nerve, en variasjon og et actiondriv som er hinsides alt annet.

Min kanskje ynglingsactionfilmer gjennom tidene er kanskje Aliens, Terminator 2 eller Die Hard. ‘Mad Max: Fury Road’ er en film som kan måle seg actionmessig med det beste av det beste. Alt er så gjennomført fet underholdning langt ned i neglroten. Universet er fetere enn noensinne og regissør George Miller får virkelig brukt settingen til det maksimale. Naturen er vill og vakker og med mye kule detaljer og heseblesende bilaction uten sidestykke.

Den nye Mad Max er også veldig brutal, men på en god måte. Det vil si at vi får se helter som kjemper for en god sak og for framtid og håp. Mange går med i dragsuget som det også eksempelvis gjør i store slagscener i Ringenes Herre, men man har ikke valgt å gjøre filmen så makaber som man kunne gjort. Man får ikke mye blod og ting er klippet slik at man skjønner at folk dør, men ikke trenger å se likene deres skvises eller ødelegges.

Det er utrolig godt gjort å få en to timers lang actionfilm til å føles like intens hele veien. Den begynner med spektakulær action der Max blir tatt til fange. Hele veien får man porsjonert ut deilige actionkuler som penetrerer deg med en presisjon og tilstedeværelse. Var litt redd for at jeg kanskje skulle gå litt lei av filmen underveis, men heldigvis er det stadig nye måter å utbrodere actionsekvensene slik at man føler at man ikke blir utsatt for stadig repetisjon. Det er også herlig å se at man har gjort alle stuntene og alt på gamlemåten uten slipte dataeffekter som kunne ruinert inntrykket og fått det til å se mindre naturlig ut.

Lokasjonene er sykt kule. Underveis i filmen var det flere ganger at man fikk flashback til estiske filmer som ‘Life of Pi’ eller ‘Lawrence of Arabia’. Det er dog lettere å lage Mad Max enn eksempelvis Ringenes Herre, men du verden hvor bra Mad Max føles. Filmen har dog mer igjen å gi på manussiden, men likevel sitter man igjen med en opplevelse som gir litt ekstra adrenalin underveis og en oppløftende barndomsfølelse etterpå som da man i barndommen så en supermanfilm for første gang og nesten trodde man kunne fly etterpå.

Øyeblikkene står i kø. Jeg gliste bredt ved flere anledninger. Alt er designet for å se spektakulært ut. Kjøretøyene er herlig designet og har høy gjenbruk av diverse elementer som vi kjenner fra tidligere biler og litt militærkjøretøy. De innbitte landeveiskrigerne er godt sminket. Bossene ser hensynsløse og uberkule ut, nesten som erkebarndomsskurken Skeletor fra He-Man-universet, bare ikke i overnaturlig forstand. Men selv om skurkene var kule og Mad Max barsk som få, var det gitarspillemannen som gav det beste showet. På sitt lag er han den ultimate ‘Guitar hero’ der han spiller laget sitt i humør og med det feteste sceneshowet som inkluderer syke flammeeffekter ut av gitaren.

Jeg kunne nok holdt på i det vide og det brede om hvor bra denne filmen er, men denne anmeldelsen må også en ende ta. Terningkastet trenger ingen forklaring. Dette er en film jeg garantert kommer til å se flere ganger. Mad Max har aldri vært kulere og dette er den perfekte og ultimate actionfilm. Vel verdt investert i kinobilletten og opplevelsen som den gav meg.

- Happy Feet 2 - Koselig, trygg, familiefilm, men som ikke helt følger underholdningsverdien til den første filmen
- Happy Feet - Happy Feet er svært søt og sjarmerende til tider
- Heldiggrisen babe i byen 2 - Grisen Babe er tilbake
- Heksene i Eastwick - Litt tregt, lite morsomt, smått med handling og bare helt okei
- Mad Max 3 - Etter Thunderdome - Den lille skampletten i den ellers så herlige Mad Max-serien
- Twilight Zone: The Movie - 1960-tallets svar på X-Files i filmversjon...
- Mad Max 2 - The Road Warrior - Fet, solid og eldre oppfølgergodbit som overgår selv sin forgjenger
- Mad Max - Rocker bra selv over 35 år senere!

- Action på sitt beste!
- Et beundringsverdig actionmesterverk!

09.06.2015 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'Fetere action skal man lete lenge etter!': Hear, hear!! :D

Omtalespalte: Sci-fi

Les flere spalteomtaler: Sci-fi