Anmeldelse av Sphere, amerikansk film fra 1998

Thriller, Sci-Fi Spilletid: 134 minutter Aldersgrense: 15 år

Sær kuleunderholdning for spesielt interesserte

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.07.2015]

På havets bunn, midt i Stillehavet, har det blitt oppdaget et romfartøy. Sannsynligvis har det ligget nedsunket og uberørt i nesten 300 år. En gruppe med vitenskapsfolk får i oppdrag å utforske romfartøyet fra en høyteknologisk undersjøisk base. Inne i romskipet oppdager de en enorm lysende kule. En gåtefull kule som ser ut til å ha en slags uforklarlig og forførerisk intelligens. De som har vært inne i kulen får en merkelig kraft. Hva er i ferd med å skje?

Filmen åpner med bilder som flashes mot oss av monstre fra sjøen. Allerede der begynner man å komme i skikkelig stemning om at noe fra dypet vil innta filmen. Et helikopter flyr rett over havoverflaten. Ombord sitter psykologen Norman Goodman. Han snakker med piloten som forteller at det har blitt flydd ut alle mulige slags folk til et sted i midten av stillehavet. Alt fra fysikere, biloger og nå også en psykolog. Han har blitt fortalt at det har vært et flykrasj. Når han kommer frem får han fortalt at det er et romskip og at det er snakk om utenomjordisk liv ombord. Goodman er brakt inn fordi han har skrevet en rapport til Bush-administrasjonen om hva som bør gjøres om man møter utenomjordisk liv.

Det viser seg at Goodman bare har diktet opp rapporten og aldri trodde noen skulle få bruk for den. Han vil imidlertid ikke innrømme at han har diktet opp alt for å slippe søksmål. Derfor må han og teamet han plukket ut i rapporten ned å se på ufoen. Allerede der begynner filmen å feile litt. Hvorfor ha med en slik rar grunn for at rollefigurene skal være sammen? Sammensetningen er nemlig ideel for å løse kulemysteriumet. Men hvordan kunne man vite det på forhånd? Det kommer opp en hel rekke spørsmål underveis i filmen. Du får heldigvis svar på de fleste av dem iløpet av filmen.

Historien er basert på Michael Crichtons bok med samme navn som filmen fra 1991. Sphere er engelsk for sfære, som er en perfekt symmetrisk kules overflate. Den utenomjordiske kulen er sentrum for filmens mysterium. Filmen er også delt inn i kapitler om skal hjelpe oss å strukturere inntrykkene av det vi opplever. Mysteriumet er ikke så lett å avsløre i begynnelsen. Men på slutten nøster besetningsmedlemmene opp trådene.

Jeg husker jeg så denne filmen da den kom ut på video. Husker ikke helt hva jeg synes om den. Derfor var det klart for et gjensyn. Filmen begynner svært lovende. Personlig håpet jeg på noe alla James Camerons ‘The Abyss’. Men i motsetning til ‘The Abyss’, er alle fakta på bordet allerede blant de første 10 minuttene. Da gjenstår det bare å oppleve hva som ligger i dypet. Der finner de en kule som gjør noe med dem. Der ligger mysteriet i denne filmen. Det er bare det at det tar litt for lang tid før man skjønner helt hva som foregår. Det er når man vandrer i denne tåken at filmen føles litt uengasjerende. Det er akkurat som om filmen ikke vil avsløre helt hvilke knapper den trykker på.

Allerede etter 20 minutter ser vi den store UFO-en for første gang, der den ligger plantet i dypet. Etter 25 minutter går de inn i UFO-en. Der begynner vår sci-fi-opplevelser. Men selv om dette begynner litt likt som Alien, blir dette aldri en slik film. Den har dog sine stunder der den på sitt helt orignale vis forteller en meget rar fortelling. Dette fortoner seg omtrent som en episode i en Star Trek-TV-serie. Vi blir med inn i romskipet og et besetningsmedlem entrer kulen. Derfra er det ingen vei tilbake. Noe skjer med dem og de møter farer som tar livet av flere av dem der nede.

Stemningen er svært psykologisk. Man lurer på hva som er ekte og hva som bare forgår i deres hoder. Forholdet mellom teamet blir også mer og mer intrikat. Ting blir bare snålere og snålere. Hva skjer egentlig med folk som har vært i kontakt med kulen? Ingen skal i alle fall si at denne filmen gir deg det du forventer på forhånd. Dette er nok noe av den mer sære sci-fi-film jeg har sett. Likevel liker jeg filmen etter å ha sett den ferdig.

For mange vil nok dette bli litt for mye å svelge, men om man er åpen for nye impulser, er dette kanskje ikke så dumt likevel. Filmen er nok litt for innadvent for de store massene. Det til tross for at vi får et solid team med skuespillere. Når man begynner å skjønne hva som skje, føles filmen litt bedre. Filmen låner fra ‘Alien’ og ‘The Abyss’, men uten å kopiere filmene på noe som helst vis. Folka ombord er en gjeng smarte snålinger som gir mye tilbake til filmen når alt skal nøstes opp. Også underveis får man mange herlige kommentarer og betraktninger. Jeg ruller en forsiktig firer på terningen. Alt i alt føler jeg Sphere er noe å plukke opp om man er stor sci-fi-fan. Hvis ikke så finn noe annet!

- Man of the Year - Hva hvis en komiker stiller til valg som President, og vinner?
- Bandits - En lite morsom og mindre underholdende film uten signatur
- Wag The Dog - Media lures for at presidenten skal bli gjenvalgt
- Sleepers - Mishandling på ungdomsanstalt
- Rain Man - En virkelig herlig historie om to brødre
- Good Morning, Vietnam - En annerledes krigsfilm
- The Natural - Naturtalentet som blomstrer sent...

Omtalespalte: Sci-fi

Les flere spalteomtaler: Sci-fi

• Sphere
  • Filmconnoisseur.blogspot.no

Baltimore Pictures, Constant C, Punch Productions

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»