Anmeldelse av Innsiden Ut (Inside Out), amerikansk film fra 2015

Animasjon, Komedie, Familie Spilletid: 102 minutter

Innsiden Ut - Trailer på norsk 12.04.2015

Kreativ sjarmbombe som løfter animasjonsgenren opp!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 20.08.2015]

Inne i hodet til den 11 år gamle jenta Riley er det fart og mye rart som skjer. I dette Hovedkvarteret, altså kontrollsenteret i hennes hjerne, jobber de fem følelsene, ’glede’, ’frykt’, ’sinne’, ’avsky’ og ’sorg. Når Rileys familie flytter til en skremmende ny og stor by, er de fem følelsene straks på saken og ivrige etter å hjelpe henne gjennom den vanskelige overgangen.

Disney Pixars siste eventyr er virkelig noe utenom det vanlige. Dette originale, spreke, friske, morsomme og solid gjennomførte eventyret er likevel ikke så veldig ulikt virkeligheten. For, handlingen finner altså mye sted inni hodet til jenta Riley, og mens vi følger de fem følelsene og deres fargerike samarbeid inni hodet hennes, ser vi også enkelte ting fra utsiden.

Ikke siden Pixars fantastiske ”UP” og ”Wall-E” har vi fått servert noe så sjarmerende og dypt inderlig kvalitetsmessig særegent fra denne kanten, et løft som virkelig også føles bra på animasjonsfilmens vegne de siste årene. Det er ikke rent visuelt at ”Innsiden Ut” imponerer mest, skjønt det er som sedvanlig uansett skyhøy animasjon av toppklasse her, flere figurerer er knakende gode og man varierer og leker seg med blant annet en, to og tredimensjonalitet. Det er mest historien og tematikken som sitter som et skudd denne gang. Handlingen skildrer altså hva som foregår i hodet på denne jenta, fra fødselen av og til hennes spede ungdom. De mentale og psykiske prosessene og tilstandene vises altså igjennom disse fem hovedfølelsene, hvordan disse handler og interakterer så Rileys hjerne fungerer slik en menneskehjerne gjør. Det er nærmest som en informasjonsfilm, lærerik, fargerik og morsomt underholdende, som fra en drømmeskole, eller en ny og oppdatert versjon av Trond Viggos ”Kroppen” fra 80-tallet.

Rent pedagogisk er det også herlig å se for seg hvor mye man tar med seg ut av kinosalen etter denne filmen. Barn kommer nemlig forhåpentligvis til å tenke seg om to ganger før de for eksempel mobber noen, sier noe stygt eller trosser foreldrene sine etter dette. Filmen setter i gang tankeprosesser som føles både givende, lærerik og berikende på en måte de fleste rene underholdningsfilmer sjeldent gjør. Tenk om skoleverket kunne brukt slike fantastiske filmer innen undervisningen?! ”Innsiden Ut” er dessuten også et knakende godt eksempel på hvor lite passivt og hjernedødt film faktisk kan være, men heller være lærerik og bevisstgjørende og underholdende på en og samme gang. Med "Inside Out" føles tiden endelig kommet til å omfavne Hollywoods underholdning som elementært skolepensum!

Denne skildringen av menneskesinnet treffer også oss voksne så godt fordi vi kjenner oss selv og barn igjen, den søtladne og klisjéfylte moralen er ikke så påtrengende, samt at det også oser noe nytt, friskt og utenfor animasjonsboksen-aktig over filmen. Helt klart en av årets beste filmer dette, uansett genre, og også en sjeldent god film for både barn som voksne, så note to yourself: 'må sees'!

- En av årets sterkeste, morsomste og mest reflekterte filmer!

• Innsiden Ut
  • Wall Street Journal