Anmeldelse av Jeg er Ingrid (Jag är Ingrid), svensk dokumentar fra 2015

Dokumentar Spilletid: 114 minutter

Omtalespalte: Dokumentarfilm

Her finner du omtaler av dokumentarfilmer.
Les flere spalteomtaler: Dokumentarfilm

Kunsten å leve livet til fulle

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 27.08.2015]

Et møte mellom regissør Stig Björkman og Ingrid Bergmans datter Isabella Rossellini i 2011 har resultert i denne dokumentaren om Bergman. Gjennom private bilder, brev og egne kameraopptak som Ingrid selv tok mye av i sitt liv, får vi et unikt privat innblikk i livet til Bergman.

Som en av tidenes mest kjente virkelige Hollywood-stjerner, er Ingrid Bergmans liv tydeligvis riktig så mye mer fascinerende enn kanskje først trodd. Bergman var forut for sin tid med sitt radikale syn på karriere, morsrolle og kjærlighetsliv, noe denne filmen glimrende illustrerer. Portrettet av Bergman, som ville blitt 100 år i disse dager, viser nemlig ypperlig hva en virkelig dedikert skuespiller- og kjendiskarriere krever, tar og gir. Ikke minst gir portrettet et bilde på nettopp dette, samt viser et menneske som selv ville det slik. Bergman var nemlig den fødte stjerne selv om hun ironisk nok, eller kanskje nettopp fordi, hun var så beskjeden og alene i oppveksten.

Regissør Björkman forteller sammen med Isabella Rossellini om den svenske stjernen, igjennom bruk av arkiv- og privatopptak, brevopplesing (stemmelagt av skuespillerkomet Alicia Vikander) og intervjuer med kolleger og hennes fire barn. Noe av det ekstra spesielle med Bergman var at hun selv elsket å filme, særlig privat sine barn og samvær med disse. Følgende er det flust av sjarmerende, tankevekkende og herlige opptak fra barndom og oppvekst her. Disse viser mye av bildet av henne, nemlig en person som var både hengiven mor på den ene siden, men også en dame som simpelthen ikke klarte å bare gå hjemme, men som måtte jobbe, ville og aktet å komme seg opp, frem og bli den stjernen hun drømte om å bli helt fra ungdommen av.

Rent filmatisk er dokumentaren både behagelig, variert og skifter godt mellom alvor og humor, kjærlighet og uimotståelig sjarm. Den er innholdmessig så rikholdig at man aldri får følelsen av at noe vesentlig er uteblitt, holdes skjult eller dysses ned om Bergman. Den viser nemlig helt klart at hun både var denne tosidige egoistiske bestemte kvinnen, som aldri lot morsrollen gå henne til hode, men som heller aldri lot stjernelivet gjøre det, selv om hun elsket denne tilværelsen. Når hun gjorde akkurat hva hun selv ville i livet, resulterte dette da også i skandaler og utfrysning fra Hollywood og hjemlandet Sverige. Det at hun forlot ektemannen og sin første datter for karriere og ny mann, er eksempel på dette. Men likevel, denne standhaftige balansen mellom mors- og skuespillerrollen er noe av det mest imponerende ved henne som person og er bare en av flere grunner til at hun bør heves opp på en pidestall spør du undertegnede.

Selv barna forteller at de aldri led noe særlig i oppveksten selv om moren ofte ikke var til stede grunnet arbeid, de tilgir henne liksom nå i voksen alder siden de skjønner mer nå. Hvorvidt vi får hundre prosent ærlige kommentarer på dette kan kanskje diskuteres, men de legger da heller ikke noe direkte skjul på både savnet av henne eller kjærligheten til sin mor. Til slutt får vi følelsen av at de ikke hadde så fæl barndom som man kanskje skulle tro, noe som også kan være et tankekors til noen menneskers hysteriske teorier rundt oppvekstkår og foreldreskap.

Ingrid Bergman var altså alt annet enn en klassisk underdanig kvinnerolle, skuespiller eller privatperson. Hun er et kroneksempel på hvordan leve livet til fulle og være en fri person, muligens egoistisk joda, men som vi nå ser i ettertid med en film som dette så kan ingen bebreide henne for nettopp å leve livet slik hun selv ville, ikke som andre ville. Mye derfor, og selvsagt grunnet sitt skuespillertalent, fortjener Ingrid Bergman legende-, stjerne- og forbildestempelet sitt til fulle!

Les mer om dokumentaren

• Jeg er Ingrid
  • Grouchoreviews.com
  • Aftenbladet.no
  • Filmpuls.dk

Sverige

Svensk

«Downton Abbey: En ny æra»

«Ingenting å le av»

«The Unbearable Weight of Massive Talent»

«Doctor Strange in the Multiverse of Madness»

«C'mon C'mon»

«A Bronx Tale»

«Everything Everywhere All at Once»

«Fredag Den 13 Del 8»