Anmeldelse av Voldtatt, norsk dokumentar fra 2015

Dokumentar Spilletid: 52 minutter

Sett og forhåpentligvis snart hørt

[Skrevet av: Stian Buhagen, Dato: 26.09.2015]

Voldtatt er en viktig film som retter søkelyset mot ofrene, og gir dem et talerør gjennom Linda Steinhoff.

Voldtekt er et stort problem i dagens samfunn. Gjennom å gi voldtektsmannen mye oppmerksomhet i tv og film, der gjerne vedkommende får mer utvikling enn selve offeret viser hvor lett vi tar på dette problemet. Jeg tror nok ikke at vi skaper voldtektsmenn av dette. Men når man nesten alltid forteller disse fortellingene fra en side, så ser man at mange ikke skjønner alvoret. Enda verre er det at det blir offerets oppgave å gjennomgå hele den forferdelige prosessen. Ikke minst fordi mye av skylden legges på den som har blitt voldtatt, av samfunnet. Er det derfor rart at så mange skylder på seg selv og sitter igjen med skammen? Voldtatt er en viktig dokumentar, fordi den retter søkelyset mot skyldfølelsen og viser at vi bør heller snu oss mot den som utførte voldtekten.

Linda skyldte også på seg selv og var aldri sikker på hvordan hun skulle ta innover seg det som skjedde. I 1997 ble Linda voldtatt av en hun kjente. Vi får et nært innblikk på hvordan hun opplever det i ettertid og hennes vei mot anmeldelse, og de to henleggelsene som provoserer så sterkt.

Vi må snakke om voldtekt

Voldtekt er et viktig tema. Og jeg utrolig glad for at Linda, så modig som hun er, bruker ytringsfriheten på denne måten. Med denne dokumentaren blir hun et talerør til alle som ikke har blitt hørt eller som har fått saken sin henlagt. Filmen er en viktig brikke i debatten som jeg håper viser at vi må bli kvitt disse forferdelige holdningene, om at den som har blitt utsatt for voldtekt har en del av skylden. Dersom vi slutter å fokusere på voldtektsmannen og istedenfor hører på ofrene, har vi kommet et stykke lengre. Det er ikke rart at så mange ikke orker hele prosessen med å anmelde når det likevel ender i henleggelse. Det skjer også i dette tilfellet, selv om det ikke har gått for lang tid. Det er ikke de eneste hindringene Linda møtte på: I 1997 når hun snakket med skolen om voldtekten blir hun sendt videre til sin fastlege. Legen sender henne videre til legevakten. Det som skjer hos legevakten er provoserende, og hun blir anbefalt å ikke anmelde forholdet. Linda får heller aldri tatt et skikkelig oppgjør når de fleste psykiatere hun oppsøker bare gir henne piller. Det hjelper heller ikke at hun for hver gang må gjennom det som skjedde, for så å bli dyttet videre. Det er store mangler i systemet når dette er det ofrene for voldtekt møter. Ved å gå nært inn på dette viser Linda en side av saken som mange ikke er villig til å snakke om. Jeg er sjeleglad for at hun har laget denne filmen.

Personlig

At filmen fokuserer så mye på Linda som person og hvordan hele prosessen artet seg, bedyrer jeg Voldtatt for. Det er en ærlig film som viser henne fra alle hennes sider. Linda er en sprudlende og livsglad person, og jeg liker godt at dette vises, da vi blir bedre kjent med henne. Filmen retter også søkelyset på hva som har skjedde med henne, og hele veien mot anmeldelse. Det er utrolig tungt å se at saken hennes blir henlagt to ganger. Jeg skjønner henne også veldig godt når hun sier at hun ikke tror at politiet tror på henne. Likevel kjører hun på. Det viser en sterk person som ønsker å sette søkelyset på et viktig tema. Voldtekt må bli tatt på alvor, og vi må slutte å skylde på ofrene. Rette pekefingeren og overføre skylden til de som utøver disse forferdelige overgrepene. Det er noe feil med systemet når så mange ikke anmelder det som har skjedd slik at voldtektsmennene får gå fri. Jeg håper dette kan være en film som er med på å endre disse holdningene.

Sterk og sår

Voldtatt er en sterk og veldig personlig dokumentar. Det er en viktig brikke i debatten, og er den med på snu vinklingen så er jeg sjeleglad for det. Linda blottlegger mye av seg selv og jeg er bombesikker på at filmen vinner mye på dette. Hun blir et talerør for de som ikke orker å gå gjennom prosessen. Og når jeg ser det som skjer på skjermen, så skjønner jeg de veldig godt. En veldig viktig dokumentar som du bør se.

Tidligere publisert på Karakterblikk sine sider 26.09.15

Omtalespalte: Festival: BIFF

Dette er en festivalomtale fra Bergen Internasjonale FilmFestival.

Les flere BIFF-anmeldelser her
Les mer om dokumentaren

• Voldtatt

«Rashomon - Demonenes port»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Addams Family Values»