Anmeldelse av Short Cuts, amerikansk film fra 1993

Drama Spilletid: 187 minutter

Mesterlig sammenvevde historier!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.12.2015]

Jazzsangerinnen Annie Rosser er en alkoholisert sangerinne. Hun har problemer med datteren Zoe, som er en svært dyktig klassisk cellist. Howard Finnigan er programleder på TV. Han cruiser gjennom livet og tror ingenting kan skade ham. Det vil si inntil hans sønn, Casey, blir påkjørt av en bil og ender på sykehus. Vi følger også kunstneren Marian Wyman som maler bilder til den store gullmedalje, men i parforholdet til ektemannen hennes glir ikke alt like lett. Vi møter også Lois Kaiser som lever av telesextjenester, men på hjemmebane er ikke sexlivet like hett. Disse og mange flere får nok å stri med når problemene tar tak i dem...

Jeg har lenge hatt lyst til å se Short Cuts, og nå i rolige sommertider fikk jeg sjansen. Visste derimot ingenting om filmen på forhånd, men noen har sammenlignet den med Magnolia som jeg elsker. Derfor hadde jeg høye forhåpninger til hva Short Cuts kunne stille opp med. Etter hvert som jeg så ble jeg mer og mer dedikert fan av Short Cuts også. Dette er definitivt ikke siste gang jeg hviler mine øyne på denne filmen.

Filmen åpner med at vi hører et helikopter i nattemørket. Det lyser opp en plakat der det står: ‘Husk Fruktfluekarantene. Hjemmedyrket frukt og grønt skal ikke forlate området’. Et annet sted kjører en limousin gjennom natten. På TV-en inne i den luksuriøse bilen fortelles det at det er på tide å gå til krig igjen. Ikke mot Irak, internasjonale terrorister eller tidligere Jugoslavia, men mot fruktfluen. Det er et potensielt ødeleggende insekt. Imens TV-en ruller koser en eldre mann seg med en ‘puppulær’ blond dame. TV-programlederen sitter også selv og ser seg selv på TV sammen med konen sin. Et annet sted har noen valgt å tilbringe kvelden på strykeorkesterkonsert. En annen familiemor er på jobb som sensuell dame i sextelefon imens hun tar seg av sine barn.

Man skal være dyktig for å sy sammen slike historier som man i Shot Cuts får presentert. Vanligvis gjøres dette av å sette sammen forskjellige kortfilmer eller lage en episodefilm, men Short Cuts setter alt sammen og handlingen foregår samtidig i samme område. Skjebnene møter også hverandre på mesterlig vis. Man kan virkelig sammenligne Magnolia og denne filmen som ligner litt på hverandre, men hver på sin side har noe unikt å komme med. Short Cuts skal ha mye cred for at den banet vei for at Magnolia kunne smies over omtrent samme lest. I Short Cuts skal alt være løst basert på ni noveller og et dikt av Raymond Carver.

Det er et kobbel av kjente skuespillere med i denne filmen som involverer storheter som Robert Downey Jr. (Iron Man), Tim Robbins (Frihetens regn) og Julianne Moore (Children of Men). Man merker at skuespillerne er tente og at de leverer mesterlig. Også ut over de ovennevnte skuespillerne, fordi her er det temmelig solid over hele linjen. Uten solide rolleprestasjoner hadde denne filmen falt helt igjennom. Derfor er det herlig å se at filmen lykkes så godt som den gjør.

Robert Altman er regissør og står også for utarbeidelse av manus sammen med Frank Barhydt. Altman har laget et episk drama. Det hele fortelles innenfor grunnleggende rammer. Det kan være at de er knyttet til et sted, et begrenset tidsforløp eller at rollefigurene har noen felles referanser. Short Cuts er satt til Los Angeles. Der møter vi en en rekke forskjellige folk som sliter med familieproblemer. Familierelasjonen mellom foreldre og barn går igjen i omtrent alle historiene.

Filmen flyter solid avgårde allerede fra første stund. Historiene smies sammen på mesterlig filmvis. Man merker raskt at Altman sikter høyt med dette ambisiøse verket. Det er ikke lett å lage slike filmer med sammenvevde mindre historier. For deg som liker mer helhetlige historier, kan Short Cuts virke noe kompleks og uten den helt store handlingen. Den krever nok derfor for noen solid konsentrasjon for å komme seg gjennom filmen. Selv om jeg ikke følte helt at filmen tok helt tak i meg den første halvtimen, vokste den på seg noe voldsomt underveis. Det tar med andre ord litt tid å bli kjent med rollekarakterene i filmen. Derfor er det bra at filmen er såpass lang at den bikker over 3 timers spilletid.

I Magnolia var det tilfeldigheter som var den røde tråden, i Short Cuts er det katastrofen som er rammen rundt filmen. Dette kan være katastrofen i samfunnet og også på det mer familiære plan, både med og uten unger. Vi får også episodiske innslag av musikk underveis. Blant annet fra jazzsangerinnen. Sammensetningene av alle historiene som fortelles danner Shot Cuts-universet. Short Cuts fikk en voldsom innflytelse på internasjonal filmproduksjoner etter at den ble lansert i 1993, og har vært en av de mest innflytelsesrike filmverk i amerikansk film de siste 20 årene. Selv om filmen aldri fikk en bred appell, føler jeg dette er blant regissør Robert Altman aller ypperste filmer. Og selv om dette ikke ble en film som ble så populær blant folket, føler jeg dette er en moderne klassiker som bør plukkes frem og nytes i ny og ne.

- The Player - Dødpunkt med en oppsving
- The Long Goodbye - Sjarmfullt i et 1970-talls kriminalmysterium...
- M*A*S*H - Krigssykehusleirdrama med sort humor

Omtalespalte: Klassiker