Anmeldelse av Star Wars: Episode VII - The Force Awakens (Star Wars: The Force Awakens), amerikansk film fra 2015

Action, Eventyr, Sci-Fi, Fantasi Spilletid: 135 minutter Aldersgrense: 12 år

Star Wars: Episode VII - The Force Awakens - Trailer 28.11.2014

Star Wars er endelig tilbake i storform!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.12.2015]

Omtrent tretti år etter ødeleggelsen av den andre dødsstjernen er Luke Skywalker forsvunnet. Han var den siste Jedi-ridderen og mange vil ha tak i ham. Det blir derfor et kappløp mellom ‘First Order’, en ny mørk fremadstormende styrke som tar over det fallende 'Galactic Empire', og motstandsbevegelsen, en militær styrke støttet av republikken og ledet av Lukes tvillingsøster, General Leia Organa, for å forsøke å finne den tapte Jedi-ridderen Luke...

Jeg satte meg ned i kinosalen med skrekkblandet fryd for å se nok en Star Wars-film. Igjennom de første minuttene begynte jeg å få godfølelsen tilbake igjen. Noe jeg følte jeg manglet i episode 1 til 3. Dette var i mine øyne Star Wars slik jeg ønsket å oppleve. Filmen har virkelig gått tilbake til røttene og igjenopplivet Star Wars. Igjen er det kampen mellom det gode og det onde som står i sentrum.

Jeg er ingen utpreget Star Wars-fanatiker, men har sett de gamle filmene en del ganger og elsker dem. Episode 1 til 3 har jeg aldri helt klart å omfavne. Jeg likte delvis Episode 2 som i mine øyne er den beste filmen av de tre forrige filmene i Star Wars, men følte at ikke alt hang på greip der. Her har man forsøkt å fikse det som ikke fungerte med episode 1 til 3. Dette føltes i mine øyne som Star Wars igjen og ikke en oppdatert greie med teknologi som ikke passer inn i universet.

Vi har fått en veldig handlingsmettet film. Her er det få eller ingen dødperioder. Det er en masse svært gjennomarbeidede og svært underholdende scener som nesten tar pusten fra deg. Vi får se svært tøffe koreograferte fektekamper med lyssverd, romskipmanuvrerering på høyt plan samt mye og spennende vrier på scener som kan minne litt om dem vi fikk i den første trilogien. Humoren var også tilstede og svært fengende. Robotene er nok en gang svært kule, men det manglet noe på hovedskurken for å nå opp til Darth Vader. Masken hans, snakkingen og hans utforming var ikke like ikonisk som sin forgjenger.

Jeg skal dog innrømme at det var mye likt som i de første filmene, men det føler jeg det må være når man skal forene en ny Star Wars-generasjon sammen med de som så de første på kino i sin ungdom. Skjønner og tåler å få en innføring i en ny Era og med gamle helter som krydrer tilværelsen. Har snakket litt med folk som var missfornøyd med at ikke alle detaljene stemte med det man fikk i bøkene og mytologien bak Star Wars, men det affiserer ikke meg noe. Jeg har sett flere bøker som har blitt endret gjennom filmatiseringer og føler ikke det gjør så mye om man bare lager en ny helhet.

Med ‘Star Wars: The Force Awakens’ følte jeg at jeg fikk en veldig god pakke. For det første er det gledelig å se at man har gått tilbake til dukker og slikt i filmen. Igjen får man se ting slik det er gjort i de klassiske filmene. Romskip og materiale ser brukt og slitt ut slik det ville vært om de hadde eksistert i en slik verden. Skuespillet er også bedre enn jeg har sett på veldig lenge i en Star Wars-film. De to frontfigurene Daisy Ridley og John Boyega spiller virkelig skremmende godt sammen og danner et solid midtpunkt for filmen. Det er også gledelig å få se Harrison Ford som Han Solo igjen. Han gjør med dette sin beste innsats og film jeg har sett på flere tiår, og det er en imponerende bedrift i en alder av hele 73 år.

Regissør J.J. Abrams er en filmskaper jeg har sansen for. Han har gradvis bygget opp filmer jeg liker. Han begynte brukbart med Mission - Impossible 3 og så fulgte den sårt tiltrengte revitaliseringen av Star Trek. Likte også det han gjorde med Super 8, men med ‘Star Wars - The Force Awakens’, føler jeg han gjør sin helt klart beste film til nå i karrieren. Jeg nærmest elsker det han har gjort med den nye Star Wars-filmen. Det er stadig noe skritt å gå frem til perfeksjonen, men du verden for en drivende god underholdningsfilm jeg fikk oppleve.

Om denne filmen blir husket som noe stort om 10 år, er for tidlig å si, men jeg håper på at dette vil gjøre sitt til at mange unge vil oppleve også de første filmene i serien, som er noen store skatter i mitt hjerte. Jeg er meget fornøyd med hva denne filmen gav meg. Jeg utroper denne filmen til å garantert bli min favoritt bak de klassiske tre første filmene. Nå venter jeg bare spent på fortsettelsen.

- Star Wars - Episode IX: The Rise of Skywalker - Siste kapittel i Skywalker-sagaen overrasker
- Solo: A Star Wars Story - Pen og detaljrik forhistorie om Han Solo
- Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi - Heidundrende underholdende generasjonsskifte!
- Rogue One: A Star Wars Story - Svært underholdende og Star Wars-tro!
- Star Wars: The Clone Wars - En dårlig start på en god serie
- Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn - Klisjemessig, men med kul bakgrunnshistorie
- Star Wars - Episode 2 - Klonene Angriper - Bedre og mer severdig enn sin forgjenger
- Star Wars - Episode 1 - Den Skjulte Trussel - George Lucas, hva skjedde?
- Star Wars - Episode 6 - Jedi-Ridderen Vender Tilbake - Den gode gamle Star Wars-finalen
- Star Wars - Episode 5 - Imperiet slår tilbake - Oppvisning i effektmakeri, underholdning og filmkunst
- Star Wars - Episode 4 - Stjernekrigen - Eventyrlig sci-fi på sitt beste

- Star Trek Into Darkness - Lekkert og lekende, dystert og mørkt
- Super 8 - 'E.T.' anno 2011
- Star Trek - Svært underholdene sci-fi-eventyr
- Mission - Impossible 3 - Frisk oppfølger

- Kvalitetsspekket og imponerende underholdende kraftoppvåkning

18.12.2015 sier Pål Frostad: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Kvalitetsspekket og imponerende underholdende kraftoppvåkning': Veldig enig i din opplevelse av filmen. Satt også igjen med en godfølelse og følte at dette var en solid første omgang av en ny Star Wars-Era.

• Star Wars: Episode VII - The Force Awakens
  • Agderposten
  • Scoopet
  • Filmskribenten.dk
  • Krismunthe.wordpress.com
  • Skont Productions (Youtube)
  • Unikumnett.no
  • Barnevakten.no