Anmeldelse av Kampen mot vekten, norsk dokumentar fra 2014

Dokumentar Spilletid: 80 minutter Aldersgrense: Alle år

Kampen mot vekten - Offisiel Trailer 05.02.2014

Interessant dokumentar med en modig kvinne i spissen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.01.2016]

Filmen åpner med det direkte spørsmålet til Ingrid fra Karmøy; ‘Når begynte du å bli overvektig?’. Hun svarer ydmykt at det skjedde siste år på ungdomsskolen etter at hun hadde sluttet på sportslige aktiviteter. Hun er en ung kvinne på 31 år som har bikket 100 kilo på vekten, men hun har ikke noen synlige skader eller sykdommer som følge av vekten.

Jeg ser mye norskprodusert film. Både fiksjon og dokumentar og nå var tiden kommet til å ta fatt på dokumentarfilmen ‘Kampen mot vekten’ som er laget på et svært lavt budsjett. Personlig har jeg ingen forhold til overvekt, men har slitt i motsatt ende av skalaen med vektproblemer der, så kjenner meg igjen i at det er vanskelig å gjøre noe med en vekt som enten er for lav eller for høy. Man må hele tiden passe på hva man putter i kroppen.

Filmen informerer også underveis. Den sier at overvekt er og vektøkning er en ubalanse mellom energiinntak og energibehov. Per 2012 lider rundt en million norske folk av overvekt eller fedme. BMI høyere enn 27 er overvekt. I 1973 var 14% av menn og 15% av kvinner overvektige. I 2012 har tallet steget til skyhøye 32% for menn og 23% for kvinner.

Vi følger Ingrid som snakker reflektert, folkelig og forsiktig om sin vekt og lidenskapelige forhold til mat. Hun beretter at det ikke er lett å være tykk. Ingrid veier seg ikke og forteller at det er annerledes å oppdage at du selv er tykk selv enn når andre sider til deg at du er for tykk. Hun har et godt sosialt nettverk og er ikke forfengelig i hvordan hun ser ut. Nå vil hun gjøre noe med det.

Det jeg likte godt med filmen er at den tar tak i en overvektig kvinne som ønsker å gjøre noe med vekten, og vi følger hennes første steg inn i å gjøre noe med fedmen. Vi blir med henne til legen og hun får beskrevet problemet sitt tydelig. Videre blir vi også med Ingrid og ser hvordan det går underveis i prosessen.

Jeg føler intervjueren burde introdusert seg. Han virker som en mystisk kar man ikke får noe forhold til, men er der fult og helt likevel. På den positive siden er intervjuer flink til å stille spørsmål og la praten gå. Han føles dog litt streng, på grensen til litt frekk, men det gjør på samme tid at man får mer medfølelse med Ingrid Vega, som virker å være en meget positiv dame. Ingrid blottlegger seg helt i denne filmen. Det er svært modig å være med på et slikt prosjekt som dette. Hun er med på å være en inspirasjon for andre i samme situasjon. Og dem blir det flere og flere av.

Først av alt synes jeg dette er en veldig interessant film, fordi innholdet er såpass aktuelt og treffer meg på flere arenaer. Personlig har jeg alltid vært opptatt av mobbing. Kanskje fordi jeg ble mobbet selv og scenen med den unge overvektige jenta som forteller om sin oppvekst med mobbing på skolen og hvordan hun aldri har fått de nære gode vennene som hun ønsker seg er hjerteskjærende. Også hva dette har gjort med selvbildet hennes gjør meg rørt, men selv om dette er en meget god scene, føler jeg at den ikke passer så godt sammen med helheten.

Det er med andre ord for mange baller i luften i denne dokumentaren. For min del synes jeg at dokumentaren hadde tjent mer på å rendyrke seg. Jeg føler at man lett kunne lagd to filmer av denne dokumentaren eller funnet en hovedperson som linket dette bedre sammen. For min del synes jeg nok Ingrid er den som gjør mest for denne filmen av de som er med. Hun gir mye tilbake i form av sitt flotte vesen og sin menneskelige tilnærming til livet. Dokumentaren føles svært bra i at den som prosjekt hjelper Ingrid til å få et bedre liv, og at vi får bli med på den prosessen. Man ser at trening og å spise sunt hjelper på å få utbytte på andre områder også enn bare helsen. Hun ser at også psyken blir bedre og hun får det finere i hverdagen.

Av de andre som er med her underveis føles de innslagene litt oppstykket, men jeg skjønner de er med for å skape en større helhet. Filmen deler historier fra en slankeoppert. Vi treffer toppidrettsutøveren, Alexander Sønderlund, som deler hans tanker om deres spisevaner og hvordan han ser på overvektige. Noen har blitt mobbet og deler historier om det, og noen andre igjen har fått veldig dårlig selvbilde av vekten. I tillegg får vi høre treningslæreren og vektpushere i deres forhold til mat, trening og overvekt.

Konseptet og ideen for dokumentaren har enormt potensiale. Noen ganger synes jeg filmen går litt for langt i intervjuteknikken sin. Det blir for personlige spørsmål som blir presentert litt for skarpt. Filmen blir litt innadvent til tider. Kanskje man skulle unngått å stille masse småspørsmål fra bak kamera. Dokumentaren kunne vær noe mer myket opp. Vi får også en del rare spørsmål i forhold til overvektige. Jeg skjønner jo hvorfor de stiller spørsmålene, men det kunne vært jobbet litt med å stille mer ‘naturlige’ spørsmål. Men filmskaperne får jo frem sine poenger gjennom spørsmålene, så de fungerer jo. Men for å kunne briljere mer enn fungere så hadde det vært mye å hente på manussiden.

Rent filmteknisk er det mye å gå på. Lyden er ikke all verden i denne dokumentaren. Snakkingen er litt lav og det er mye støy i lydbildet og samtidig er musikken stilt litt høyt, så man blir sittende å stille litt opp og ned på lyden for å få med seg alt. Men det klarer jeg fint å se gjennom fingrene med. Innholdet er som sagt med på å få opp kvaliteten hos filmen. Det er nok ikke for ingenting at flere kinoer valgte å sette opp denne filmen. Og med et budsjett på bare 200 000 kroner, føler jeg man har fått mye film for pengene. Og dokumentaren føles i tillegg heller aldri kjedelig å følge.

Filmen heter ‘Kampen mot vekten’, men burde lagt til samt litt om mobbing også. Vi kommer tett på Ingrid. Det å være med i prosessen til Ingrid i hennes første steg mot å bli en lettere og sunnere utgave av seg selv. Mine favorittøyeblikk i filmen er når vi får se hvordan det har gått med Ingrid. Man sultefores hele veien av tid med henne. Innslagene underveis gjør filmen mer oppstykket, dette likte jeg mindre, selv om også de fungerer på sitt vis. Jeg etterlyser kanskje også en bedre slutt og konklusjon på filmen. Jeg synes dette sluttet litt overraskende brått. Men alt i alt er ‘Kampen mot vekten’ en dokumentarfilm jeg ikke angrer på at jeg brukte tid på. Hjertet mitt ruller en firer på terningen mens hjernen min korrigerer og jeg ruller en knallsterk treer. Føler at dette langt i fra er noen dårlig filmdebut for regissør og manusforfatter Cato M. Ekrene. Håper jeg får se mer av ham i fremtiden. Han har i alle fall mange spennende prosjekter på gang.

[Filmen er sett og anmeldt på streaming via Kanal H]

Les mer om dokumentaren

• Kampen mot vekten
  • Haugesunds Avis
  • Tysvær Bygdeblad

Manuelfilm

«Rashomon - Demonenes port»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Addams Family Values»