Anmeldelse av Gullkysten (Guldkysten), dansk film fra 2015

Drama Spilletid: 115 minutter

Flott og stemningspen, men innholdsmessig svakere

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 14.01.2016]

Den unge danske botanikeren Wulff har fått i oppdrag av kongen å reise til Dansk Guinea for å anlegge en kaffeplantasje. Danskene vil sikre seg et fotfeste på det afrikanske kontinentet, men det er mye grums og stygge ting som skjer der nede som hjemlandet ikke vet noe om.

Det er ikke hver dag vi ser slike storslåtte historiske fortellinger fra Danmark som det ”Gullkysten” langt på vei er. Den danske historien og fortiden som kolonimakt var, som så ofte med overvalsing av andres områder, både dyster, blodig og fæl. Regissør Daniel Dencik har forsøkt å skildre en visuelt sterk versjon av botaniker Wulff og hans medsammensvorne her, men hvor resultatet føles mer audiovisuelt pent enn innholdsrikt og dyptpløyende.

Her tas nemlig klassiske virkemidler som fortellerstemme, lange dvelende tagninger, og enkle handlingsscener i bruk. I det store og det hele byr dette på en todelt opplevelse av historien. Wulff blir spilt av norske Jakob Oftebro som har lagt ned en imponerende dedikert og sterk innsats i rollen, både skuespillermessig og fysisk i form av et stort vekttap. Hans kamp mot slaveriet og befriingen av slavene blir til slutt både befriende, rørende og sterkt, men noe voldsomt dypt skildrende går man aldri her, og de onde danskene forblir slik som karikerte badguys hvor bildene og scenene av dem mest blir som overforenklet visende, mer enn forklarende på deres handlinger.

Det helt klart mest imponerende og flotte med ”Gullkysten” blir slik da heller det lydmessige og visuelle. En fantastisk vakker location i Guinea gir vakre bilder, scener og baktepper til denne enkle slaveskildringen. Musikken er gjort av Lynch-komponist Angelo Badalamenti som serverer et pent og tidvis spennende brytende electrobasert soundtrack som videre gir en sterk drømmende virkning til filmen. Resultatet blir ofte lange, dvelende og uthalende scener som gir oss god tid til å tenke over mye her, og det føles godt. Problemet er likevel at helheten ikke gir noen særlige motsatser å tygge på.

”Gullkysten” lener seg altså mest på stemninger og tankevekkende drømmeaktige sekvenser, imens uttrykket til regissør Dencik kan minne sterkt om eksempelvis Terrence Malick’s ”The Tree of Life” eller danske Nicholas Winding Refn, både i stil og lydbilde. Det er interessante grep som tas i både lydbildet og billedlige sider, en helhet som føles å bryte med det klassisk fortellende, og alt får en mye langsommere narrativ fortellerrytme enn man er vant med. Det er behagelig og tidvis altså meget vakre bilder som slik skapes

Filmen klarer ellers å vekke både interesse, tanker og inntrykk rundt denne stygge perioden i dansk historie, men går aldri dypere enn en klassisk overflatebehandling. Det som på en måte skuffer mest, til slutt, er en helt klar karikert helteskildring av denne Wulff, noe som skaper småkvalme undertoner. Det er mye som føles glattpolert ved ham og at filmen mer har ønsket å skape denne ideologiske, klisjéaktige helten, er nesten utilgivelig, all den tid slavene og deres historie burde være den virkelige hovedrollen her! Men, når det nå en gang er gjort slik, ja da får man heller nyte Oftebros gode innsats og arbeid i filmen.

- Viktig stemme om et fremdeles aktuelt tema

14.01.2016 sier Pål Frostad: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Flott og stemningspen, men innholdsmessig svakere': Jeg er veldig enig i det du påpeker i filmen. Filmen engasjerte meg godt til rundt midtveis, derfra og inn har ikke manus samme drivet. Veldig bra med en Oftebro i form. Han gjorde mye for filmen.
12.01.2016 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'Viktig stemme om et fremdeles aktuelt tema': Veldig enig i dette Pål, det er så mye som engasjerte og opprørte her! Og Oftebro var knall!

• Gullkysten
  • Filmpuls.dk
  • Kristligt Dagblad
  • Roysskriverier.blogspot.no

Danmark

Dansk

«Rashomon - Demonenes port»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Addams Family Values»