Anmeldelse av Push, amerikansk film fra 2009

Sci-Fi, Thriller, Action Spilletid: 107 minutter Aldersgrense: 15 år

Heroes-aktige superkrefter ispedd action

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.02.2016]

Nick Grant er tenåring da hans far blir drept av agenter fra Divisjonen. Divisjonen er en statlig organisasjon som forsøker å lage supersoldater med overmenneskelige evner. Alt begynte med at nazistene gjorde eksperimenter på folk. Og fra 1945 og etter fortsatte eksperimentene i all hemmelighet. Stråling blir brukt for å forbedre evnene til forsøksobjektene, men overlevelsen er ikke stor med en slik behandling. Ti år senere treffer vi Nick igjen. Han har telekinetiske evner og slår seg sammen med den unge jenten Cassie, som kan se inn i framtiden. Sammen leter de etter et medium med overnaturlige evner som kan hjelpe dem med å stoppe en den hemmelig organisasjonen kalt Divisjonen...

Da jeg var yngre elsket jeg superheltfilmer, men de siste årene har vi blitt oversvømt av alt for mye på den fronten. Derfor liker jeg når noen forsøker å komme med litt nytt blod inn i denne sjangeren, men denne filmen var ikke fult like solid som jeg håpet på. Det hele minner mest om TV-serien 'Heroes' der alle de ‘spesielle’ har sine unike krefter på små områder. Dette er forsåvidt som de mindre kraftige X-Men også, bare at dette opererte mer i Heros-land, men uten å treffe i nærheten av like bra.

Filmen fremstår som litt feilslått på flere områder. Man engasjeres aldri i historien og da filmen er over, føler man ikke at man har vært med på noe særlig. Alt er dog greit underholdende til tider, men i det store og det hele mangler filmen litt driv. Skulle ønske at også rollefigurene kunne vært litt mer spennende og at vi gikk mer i dybden på ting. Det er også en del småting man irriterer seg litt over underveis i filmen. Jeg liker nok at ting blir mer spissfindig og ikke så standard og lettere actionmessig underholdning. Derimot synes jeg at regissør, Paul McGuigan, fikk det mye bedre til i 'Lucky Number Slevin' og episoder av 'Sherlock', som er fantastiske i forhold.

Sci-fi-messig er filmen sånn passe. Vi treffer på en rekke folk som har evner som er veldig spesielle. Det kan være å skrike vanvittig høyt, kunne opptre som et skjold, flytte gjenstander i luften og bruke dem, lese eller manipulere tanker og lese fremtiden. Og som i X-men og Heroes er det først når man er i samarbeid mellom flere evner man blir ekstra mektig og kan utrette de utroligste ting. Skulle gjerne ønske at filmen fokuserte mer på forskningsbiten og gav oss mer enn bare tanketom og grunn underholdning.

Skuespillet er helt okei med den noe anonyme Chris Evans (Bedre kjent som Captain America i Avengers) i spissen. Med på laget har han barnestjernen Dakota Fanning som gir noe sjarme tilbake til filmen i en ellers døll og tilsyneslatenede hjelpesløs rollefigur. Eller treffer vi andre kjente fjes som Djimon Hounsou (Guardians of the GalaxyFast & Furious 7Blood Diamond og Gladiatoren) og andre som man aldri husker navnet på.

Som superheltfilm skilte dette seg ikke nok ut. Det ble for svakt, både manusmessig og regien var heller ikke noe å rope hurra for. Alt føles helt okei hele veien, men filmen tar aldri helt av og leverer aldri mer enn midt på treet. Jeg føler det er potensiale til å dra mye mer enn dette ut av konseptet for filmen. Effektene er sånn halvgode. Det er mulig denne filmen ikke hadde allverdens å rutte med, og det synes litt i filmen som fremstår som en mindre Hollywood-produksjon som ikke hadde like mye å fare med som de store gutta i klassen. Selv ikke lydsporet synes jeg er i nærheten av fett nok.

Push blir aldri den opplevelsen jeg hadde forventet meg. Alt er igrunnen aldri ganske ordinært og har ikke så mye nytt ved seg. Resultatet er dessverre aldri mer enn akkurat grei skuring på alle plan. Filmen er dog severdig for det rette publikumet. Det er en del action og litt småspenning, men for meg falt ikke dette helt i god jord. Jeg føler jeg har sett dette før og i bedre versjoner. Slutten er også svakere enn jeg hadde håpet på. Mulig jeg er litt snill når jeg gir dette en treer, men det er gjerne andre som vil sette mer pris på dette enn meg og da lar jeg tvilen komme filmen tilgode. Den var jo greit severdig, selv om jeg nok var veldig skuffet over at dette ikke engasjerte på et større plan.

- Filmstjerner dør ikke i Liverpool - Sterkt om falmende Hollywood-stjerne
- Victor Frankenstein - Frankenstein-remake for fansen

Omtalespalte: Sci-fi

Les flere spalteomtaler: Sci-fi

• Push
  • Filmnytdvd.dk

Icon Productions, Summit Entertainment, Infinity Features Entertainment

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»