Anmeldelse av The Day the Earth Stood Still, amerikansk film fra 2008

Drama, Sci-Fi Spilletid: 103 minutter

The Day the Earth Stood Still - Trailer 20.01.2009

Omtalespalte: Sci-fi

Les flere spalteomtaler: Sci-fi

Trussel fra det ytre rom knebler jordens forsvar

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.02.2016]

Filmen åpner med at vi speider ut mot stjernene. Historien starter i 1928 i det ugjestmilde vinterkledde Karakoramfjellene i India. Der tilbringer en friskus og fjellklatrer seg i teltet sitt i snøstormen. Plutselig kommer et sterkt lys til syne utenfor teltduken. Han beveger seg ut i kulden for å finne ut av hva som har vært på ferde. Han finner en mystisk stor kule som han forsøker å kjenne på. Da kommer en kraft ut av kulen og han besvimer. Når han våkner igjen har han et arr på hånden.

Deretter beveger filmen seg tilbake i vår tid. Vi skal til Princeton Universitetet. Der Doktor Helen Benson en leksjon om bakterier og hvordan de kunne overlevd på andre planeter. Doktor Helen Benson blir kontaktet av myndighetene for å assistere dem. Hun blir flydd til en camp sammen med en hel del rekke forskere som er dyktige på hvert sitt felt. Der blir de briefet om et objekt som først ble sett bortenfor Jupiters bane. Det har nå endret kurs og er på vei mot Jorden i en stor hastighet. Nedslagsfeltet for objektet vil være Manhatten i USA. Det bor 8 millioner folk i området og de har 78 minutter på å forberede seg på sammenstøtet. Men rett før objektet treffer bykjernen senker det farten og lander i en park.

Like etter er forskerne på plass og finner ut at det en stor mystisk kule som har landet i parken. Hæren gjør seg klar med alle våpen de har tilgjengelig som sikter seg inn mot den gigantiske kulen. Ut av kulen kommer en skapning for å hilse på de fremmøtte. Responsen fra hæren er at de skyter ham. Da kommer en stor robot også ut av kulen. Roboten bruker sin mystiske kraft som slår alle i bakken og får alle våpen og annet til å slutte å fungere. Imens fraktes romvesenet til akutten for behandling. Der omdannes romvesenet til et menneske. Når han våkner til livet finner de ut at det har landet lignende kuler i flere store byer omkring på hele kloden. Hva er det romvesenene pønsker på?

Jeg har sett den første filmen for ikke så alt for lenge siden, og nå tenkte jeg å prøve meg på igjeninnspillingen. Har et bra forhold til den første filmen som overrasket meg veldig positivt første gang jeg så filmen. Håpet at denne remaken skulle bringe litt av den samme entusiasmen på banen. Den mystiske stemningen i filmen er dog passe grei i begynnelsen, men den nærmest sterile og kalde atmosfæren som omslutter filmen føles litt mindre engasjerende enn i første film. Manuset føles ikke spennende nok. Den originale filmen hadde flere strenger å spille på. Den føltes både mer spennende, mystisk og dyp enn det denne flate nyinnspillingen har å stille opp med.

Alt fra produksjonsdesign til effekter ser tvers igjennom kjedelig og kald ut. Det er lite som appellerer til meg som seer i det visuelle. Historien har jeg jo opplevd før i bedre form og med alt dette ombord er det ikke rart at denne filmen ble litt feilslått. Det som irriterer meg mest er hvor barnslig og arrogant autoritetene oppfører seg mot denne fremmede livsformen. Føler det er litt rart at man i forhandlinger ikke er særlig diplomatisk. Naiviteten i filmen er noe som virkelig gjør at dette trekkes en god del nedover på skalaen og gjør at alt føles lite realistisk etter forholdene.

Også skuespillet til stjerner som Keanu Reeves og Jennifer Connelly faller igrunnen helt igjennom. De får ikke glimre i denne produksjonen. Alle ser bare trist eller følelsesløse ut i ansiktene på samme måte som skjedde også med nyinnspillingen av ‘Invation of the Body Snatchers’ fra året før denne kom ut. Spenningen i filmen er nesten ikke tilstede og det er litt synd.

Til tross for at denne filmen ikke trykker på de riktige knappene, men filmen føles helt grei å se. Man får noen sci-fi-øyeblikk som er på høyde med en middels X-Files-episode. Filmen gir deg dog en rekke sci-fi-komponenter som romvesen, en avansert teknologi, en stor mystisk robot og en UFO som ikke minner om det man vanligvis ser i sci-fi-filmer. Føler det er litt spennende å se om filmen føler helt samme linje som den første filmen, selv om man veldig raskt skjønner hvor dette bærer hen. Mot slutten av filmen kommer den seg noe og det redder filmen fra total katastrofe og alt ender på rundt midt på treet.

Jeg føler 2008-versjonen føles noe feilslått og er unødvendig i forhold til 1951-versjonen som var laget over 50 år før i tid. Filmens tematikk forsøker å stille spørsmålstegn med menneskets natur med å ødelegge kloden og hverandre. Og når noen kommer og truer oss med å oppføre oss skikkelig bruker vi våpen på dem istedet for dialog. Jeg hadde forventet mer av regissør Scott Derrickson enn dette. Likte det han eksempelvis gjorde med The Exorcism of Emily Rose fra 2005. Men ‘The Day The Earth Stood Still’ er dessverre et hakk ned fra det. Som sci-fi-film har dette litt å fare med, men det hele blir litt småtrist i forhold til originalen, og det til tross for at denne filmen også kan skilte med farger. For fansen av den gamle filmen er det nok et must å se om det ligger noe gull gjemt i nyinnspillingen, for alle andre er det vel andre sci-fi-filmer man prioriterer høyere på listen.

[ Foto/Copyright: 20th Century Fox ]

- The Day The Earth Stood Still - Smart og klassisk sci-fi-godbit

- Doctor Strange - Herlig forfriskende om merkelig doktor!
- Deliver Us from Evil - Ikke ondt og skummelt nok
- Sinister - Tidvis forstyrrende og skremmende ondskap!
- The Exorcism of Emily Rose - Tro og tvil i rettssalen
- Hellraiser - Inferno - Veldig todelt opplevelse

- Uforløst potensiale

30.04.2009 sier Kris: Den er litt spennende og action fylt men eller e den bra
20.01.2009 sier duff: For guds skyld, se 1951-versjonen. Den er ubeskrivelig mye mer innholdsrik og underholdende.

• The Day the Earth Stood Still
  • Trønder-Avisa