Anmeldelse av Kristine Valdresdatter, norsk film fra 1930

Drama, Romantikk Spilletid: 87 minutter

Norges siste stumfilm i ny musikalsk drakt

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.02.2016]

Hvert år kommer Lord Wakefield til Vang i Valdres for å fiske laks. Han tar inn på storgården Solbjør, som eies av lensmann Erik Solbjør. Der treffer lorden den vakre Anne og blir forelsket i henne. Våren etter føder hun ei datter. I sin store fortvilelse legger Anne barnet på trappa til Solbjør og kaster seg deretter i vannet og drukner. Erik tar hånd om jenta og oppfostrer henne som om hun var hans egen. Han døper henne til Kristine Valdresdatter. Her får vi hele historien om livet til den vakre og fagre foreldreløse jenta som blir bygdas store, lovende kvinne. Men veien til å skaffe seg en make skal vise seg alt annet enn bare en dans på roser...

Jeg har sett Kristine Valdresdatter for en god del år tilbake, men det var i en mer traust versjon enn dette. Min nye grunn for å se om igjen filmen er at det er lagt på nykomponert musikk av Anders Røine. Den nye musikken er overraskende klar og lystig så det svinger av. Allerede før tittelbildet er kjørt har de dyktige musikerne fått presentert seg, bade ved navn og ved musikken som innleder filmen. Dette var nesten som å høre en herlig konsert av et stødig folkemusikkinspirert norsk band. Blandingen er særs spenstig og passende til filmen. Dette liver virkelig opp innholdet i filmen og man får følelsen av å se noe veldig spesielt. Siden musikken er en så stor del av denne filmen, velger jeg å bruke litt mer tid på den enn jeg ellers ville gjort i en filmanmeldelse.

Musikk og film går virkelig hånd i hånd i denne produksjonen. Vanligvis er det klassisk musikk eller et piano som står for mesteparten av musikken til eldre stumfilmer. Likte veldig godt at man i denne filmen hadde oppdatert lydbildet til nærmere dagens og samtidig bevart toner fra landet i komposisjonen. Det er svært varierte musikkinstrumenter som er brukt for å danne det detaljerte og feite lydbildet. Likte også at man drister seg til å innlemme sangstemmer i musikken. Det glatter over mye av inntrykket at dette faktisk er en film som mangler tale ellers. Elsker at det knyttes både handling og det som forklaringstekst inn i sangene.

Dette er noe så historisk som Norges siste stumfilm. Regissør Rasmus Breistein var en pioner i tidlig norsk filmproduksjon. Han stod fra før bak store verk som Fante-Anne (1920) og Brudeferden i Hardanger (1926). Siden gav han også oss filmatiseringen av Oskar Braatens Ungen i 1938. Filmen Kristine Valdresdatter bygger på forfatter Hans Anders Foss sitt verk, ‘Kristine: En fortelling fra Valdres’, fra 1886. Fotoet er nydelig skutt av Gunnar Nilsen-Vig. Skuespillet er det heller ingenting å si på, med mange av tidens dyktigste norske skuespillere blant rollebesetningen.

Filmen ble nærmest slaktet av kritikerne, men ble en stor publikumssuksess likevel. Mye av grunnen til suksessen er nok at filmen speiler sin tids bonderomantiske inntrykk av Norge. Skiftninger i tiden gjorde at også Norge gikk inn i en ny æra, men fortiden og våre røtter i på landsbygden stod nok sterkt hos folket da filmen inntok kinosalen for første gang. I ettertid er filmen som en glemt men unikt portrett av en snart totalt utdøende tidsalder. De eneste portretter som kan minne noe om dette de siste årene er dokumentarer som ‘Søsken til Evig tid’ og ‘Folk ved fjorden’. Begge de var dokumentarfilmer, men dette representerer den siste utgave av den eldre bondefilmen i Norge. Etter dette kom et skille der slike filmer som dette ikke ble laget lengre.

Vi får oppleve bygdedans i storstilte omgivelser med det vakre fjell og daler som 'snacksen' postkortaktig bakgrunn. Når de skal pynte seg, staser de seg opp i bunad. Det spilles fele. Geitene og hestene beiter på seteren. Det blir også en del dramatikk, romantikk og en historie som spenner seg over flere generasjoner. Scenen med den halsbrekkende fjellklatringen for å berge hovedpersonen er blant actioninnslagene i filmen. Kjærlighetshistorien er derimot av det enkle men litt småklassiske slaget. Moralen, klasse og rykte står i sentrum for historien.

Musikken er virkelig en innertier av dimensjoner. Dette var fengende og flott filmmusikk som løfter filmen så mye den kan ut i fra utgangspunktet. Filmen er ikke alltid på sitt beste, men musikken er svært vakker og vill og gjør at man får en storstilt ny opplevelse av filmen. Detaljrikdommen er svært stor og lydbildet er klokkeklart i musikken som om det skulle vært spilt live. Musikken lever sammen med filmen.

Musikken gjør at man trollbindes av filmen på en ny måte. Likevel er det noe småpuss igjen å hente på det de filmatiske grepene og måten å presentere manus på. Dette er likevel forsøk på noe stort og klassisk og det liker jeg å belønne. Selve musikken står til full pott, og med den løftes filmen opp karakter på terningen fra forrige gjennomsyn. Den nye versjonen av Kristine Valdresdatter er absolutt noe du bør begi deg ut på om du liker den norske filmarven og vil se en stumfilm av godt gammeldags merke med det feiende flotte nye musikksporet. Med dette håper jeg virkelig at Anders Røine får sjansen til influere flere filmer. Med dette musikkfrieriet viser han i alle fall at dette er noe han mestrer fullt ut.

- Gullfjellet - Tannløs gullfeber
- Ungen - Godt dystert drama som glimter til innimellom med noe småhumor mellom slagene
- Brudeferden i Hardanger - Klassisk norsk dygdestumfilm
- Felix - Romantisk stumfilmdrama som ikke bergtar deg
- Fante-Anne - Solid norsk triumf for sin tid

- Gammelnorsk film som oser av nasjonalromantikk

Omtalespalte: Norsk film

Les flere spalteomtaler: Norsk film

• Kristine Valdresdatter

«Rashomon - Demonenes port»