Anmeldelse av Crouching Tiger, Hidden Dragon 2: Sword of Destiny (Crouching Tiger, Hidden Dragon: Sword of Destiny), amerikansk film fra 2016

Action, Eventyr, Drama, Fantasi Spilletid: 100 minutter

Crouching Tiger, Hidden Dragon 2: Sword of Destiny - Trailer 18.02.2016

Netflix med oppfølger til Snikende Tiger, Skjult drage

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.03.2016]

Filmen fortsetter en del år etter handlingen i første film. Vi treffer Yu Shu Lien som vokter sverdet ved navn Grønne skjebne. Dette er et svært mektig sverd som mange ønsker å slå kloen i. Det får Yu Shu Lien erfare da nok en innbruddstyv forsøker å stjele sverdet. Etter hvert blir det litt av en kamp om sverdet. Det som er sikkert at sverdet ikke må havne i feile hender, da kan harmonien i maktbalansen i Kina endres totalt...

Jeg så nylig den fantastiske første filmen i rekken og det hjalp godt på å ha den friskt i minnet når film nummer to skulle vurderes. Den første filmen er blant mine favoritter innen nyere kampsportfilm. Digger hvordan kampsport og kunst flyter sammen i første film. Denne andre filmen har en så og si umulig oppgave med å følge opp den første filmen, men jeg skal forsøke å gi den et realt forsøk.

Det første jeg legger merke til er at første bilde i filmen virker veldig falskt. Det er åpenbart at det er dataeffekter som er årsaken til dette. Akkurat der minner filmen mer om et nyere dataspill enn en film fordi man avslører effektene. Jeg så filmen på 100 tommers lerret og i HD. Det avslørte nok mye av effektene i filmen. Man kunne også se flere steder at effektfolka ikke hadde gjort seg nok flid med å skape troverdige bakgrunner. Det føltes også litt rart hvordan fargene var vektet i filmen. Jeg har aldri sett så grønt gress og det så også litt falskt ut. I den første filmen virker alt å være mye mer ekte og håndfast.

Noe annet jeg også legger merke til raskt er at språket er lagt til engelsk. Min første tanke er at det overrasker meg og at det føles noe rart og kunstig. Særlig siden handlingen som i den første filmen er lagt til Kina. Er fan av at man bruker det språket som er naturlig i området, men dette er nok en mindre smakspreferanse. Det var ikke der filmen gjorde det dårligst.

Denne oppfølgeren forsøker å gjøre en film i samme ånd som den første. Jeg kjenner igjen en god del elementer fra første film. Blant annet har man gjort en del jobb i fotoarbeidet. En del av naturen som ligger bak er storslått og det blir det noen flotte bildebakgrunner av, men i andre scener slurver man litt mer og det er dette slurvet og kvalitetsforskjellen på hele distansen ut som gjør at det er klasseforskjell på de to filmene.

Vi får noen lignende scener som i første film. Blant annet kjenner jeg igjen scenen der en tyv skal stjele samme sverd som i første film. Det er riktignok gjort litt annerledes her, men det hele begynner ganske likt. Også slåssingen har hentet heftig inspirasjon fra første film. Igjen får vi svevende luftig kampsport, men det er ikke like mye poesi over det denne oppfølgeren har å komme med. Jeg skal innrømme at en del føles ganske tøft å se på, men det er en del igjen på teknikk og kunstnerisk utførelse for å skape en like god helhet i alt som foregår i filmen.

Det kan være det at denne oppfølgeren prøver for hardt at folk skal like den. Den har også falt for fristelsen å legge inn litt små porsjoner med humor noen steder. Dette hadde ikke den første filmen noe av og dens seriøsitet i dramaseksjonen var noe av det jeg likte best med den. Historien er helt grei den og det er ikke den største styrken med den første filmen heller, men den pondusen som den første filmen viste både i dybde og i hvordan den mesterlig presenterte den valgte historien på best tenkelig måte, var noe jeg elsket.

Men nå har jeg brukt mye tid på å fortelle forskjeller på den første filmen og denne. Og det er uheldigvis en stor klasseforskjell på disse filmene, men til oppfølgerens forsvar så er det en stor fallhøyde også. Vi snakker om en kinesisk originalfilm som vant fire Oscar og som ble regissert av stjerneregissøren Ang Lee. Jeg følte at denne oppfølgeren var grei skuring. Om man ikke går i detaljene så klarer filmen å underholde deg fint. Den kommer seg igjennom filmen og føles som en okei stafettpinnearvtaker.

Jeg var brukbart fornøyd med denne oppfølgeren. Jeg vil tro den mest hardbarka fansen av den første filmen vil bli noe skuffet og det gjør at mange nok vil gi denne filmen ufortjent dårlig vurdering. Det er vanskelig å skulle bli vurdert opp mot en så og si perfekt film. Underholdningsverdien i denne filmen er grei. Dens styrker er helt klart slåssesekvensene som er der filmen briljerer mest. Vi får en god del kamper med folk av forskjellig kampsportkompetanse, som var også noe som første film gav oss en del av. Om man hadde jobbet litt mer med detaljene så kunne man løftet denne filmen en del hakk. Men i det store og det hele er dette noe jeg tror de fleste vil få en del utbytte av å se reint underholdningsmessig. Det er litt vanskelig å skulle sette karakter på filmen da den ligger å slurer litt mellom treeren og fireren. Hadde jeg kunne gitt rating fra en til ti hadde dette vært mye enklere, da hadde dette fått en real 6-er, men det må bli en sterk treer og en anbefaling til dem som vil ha et greit kampsportunderholdende action i hverdagen.

- Snikende Tiger, Skjult Drage - Visuell nytelse og stor kampunderholdning

- Drunken Master - Kampsportkomedie av de sjeldne