Anmeldelse av Kosmetikkrevolusjonen, norsk film fra 1977

Komedie Spilletid: 80 minutter Aldersgrense: 15 år

Høyst severdig og herlig helsprøtt manus

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.05.2016]

Filmen starter med noen lystig solo fra en akustisk gitar i samsvar med støyen fra en et privatfly. Ombord på flyet sitter Lucy Ferner. I sangen, av Benny Borg, hører vi at hun er en pen kvinne med stil. Hun kan være myk og varm når hun spiller på sin sjarm. Med det lurer hun alle til å tro at hun er god. Bak sitt sjarmerende ytre gjemmer det seg en kald karrièrekvinne som gjør det hun må for å komme seg frem i livet. Den som trosser henne tramper hun ihjel. Lucy Ferner kommer nå til Oslo. Hun er ute etter å finne noen som er interessert i å spille en ledende rolle ved lanseringen av en fantastisk nyhet i kosmetikkens verden.

I neste scene ser sjefen i A/S Clinox og gjengen hans en frekk reklame for sin tid om et rødt kondom kalt Ding Dong. Alle er begeistret for reklamen og produktet som de tror kommer til å bli den store bestselgeren. De skriver under kontrakten med det samme. Dagen etter får de en telefon der forbrukerombudsmannen nedlegger forbud mot det nye kondomet. Det betyr at Clinox er så og si nesten helt ruinert. Men så krysses Clinox og Lucy Ferners veier. Sammen ruller de ut kosmetikkrevolusjonen som setter større spor i samfunnet enn noen ville ane.

Lucy Ferner lever livet på første klasse. Hun har en assistent som gjør alt for henne. Det gjør at hun ikke omtrent trenger å løfte en finger. Hun får til og med hjelp til å tørke seg når hun bader også. Hun er som en like farlig kryssning mellom Cruella DeVille fra 101 Dalmatinere og Ernst Blofeld fra James Bond, bare med et mye vakrere ytre som gjør henne til litt av et råskinn. Vi får også en scene dere hun er kledd i sort og koser med katten sin på samme måten som Blofeld. Og som hennes assistent finner vi en ond og lydig assistent i Lars Andreas Larssen. Denne assisstenten gjør alt han blir bedt om også når det gjelder å drepe på ordre.

Direktør Olsen (Carsten Byhring) er litt av en slibrig fyr som mener at det alltid er de små i samfunnet som taper. I begynnelsen av filmen er han en av de små og når han gjennom Kosmetikkrevolusjonen bokstaveligtalt rævkjører Norge jobber han seg opp av dritten. Bedriften Clinox lager kosmetikkprodukter av avføring. Alt blir pakket inn i en miljøvennlig innpakning. Og man får staten med på kjøpet. Da blir avføring blitt en ressurs på lik linje med olje og gass.

Det som begynner litt tamt utvikler seg til noe mer snedig manusmessig. Scenaroiet blir mer og mer vridd til. Filmen er ikke det helt store men materialet bak gjør at dette fremstår riktig så moro til tider. For min del likte jeg de poltiske parodiene av samfunnet. Et nytt forslag om at folket skal kun gå på do på offentlige toaletter. Det blir derfor opprettet et statens toalettmonopol der alle må betale for å gå på do. Denne artige tanken er noe av det jeg lo mest av iløpet av filmen. Det blir gode tider for landbruket som fokuserer mest på at dyrene skal spise så mye som mulig slik at de leverer dritt og om man er heldig får man også en liten melkeskvett også.

Denne filmen er på mange måter litt frisk og veldig sær på samme tid. Innpakningen og blandingen av måter å presentere ting på er herlig frekt klippet sammen. Det blir biljakt på vinterkledde veier. Det blir en dristig jakt som fører til at kosmetikkrevolusjonens første offer mister livet. Det blir til og med noe så nytt og revolusjonerende datamaskiner med kasetter involvert som styrer hele kosmetikkfabrikken. Filmen er frekk nok til vise tissefanter. Og som ikke det var nok får vi en splitter naken Lucy som forfører stakkars Daniel i sengen får vi en frekk kryssklipping til en shampanje som spretter. Det er såpass mye forskjellig her at man ikke vet helt hva som venter rundt neste sving.

Men i det store og det hele er dette langt i fra noen simpel ‘folkekomedie’. Filmen er herlig sær i sin fremføring. Og i tillegg til det snedige manuset som blir mer og mer morsomt med sine artige ideer får vi også forsøk på litt mer tradisjonell komikk også. Eksempelvis er det litt naturlig morsomt når firmaet lager reklamefilm med en sjarmfull eldre dame som leverer herlig krøll på replikken med et glimt i øyet. Frode Rasmussen er også herlig med sin herlige norsk-engelsk. Men til tross for litt ‘standardkomikk’ er dette ikke en film som får massene til å styrtle. Men man smiler og klukker godt av plottscenarioet som bare blir villere og villere.

Alt i alt er dette en film som har mer dybde enn man skulle tro på forhånd. Filmen tar opp mange aktuelle samfunnsspørsmål. Filmen er herlig sprø og sparker i alle retninger. Manuset har et solid utgangspunkt og med en del raffinering av denne filmen er det et superpotensiale i det vi får presentert. Det er med andre ord ikke så mye som skulle til for at denne filmen kunne blitt en av de store klassikerne innen komedie. Likevel synes jeg filmen blir for traust presentert til tider og selv om jeg ler mye inni meg av bakgrunnsmaterialet, synes jeg ikke filmen når godt nok ut. Eldar Einarson skal ha skryt for ideene i manuset. De er herlige og han viser at han kan det å tenke utenfor boksen også innenfor komedie, men selve snerten i regien mangler. Jeg ønsker å omfavne ‘Kosmetikkrevolusjonen’ av hele mitt hjerte, men dette holder ikke hele veien. Filmen er dog høyst severdig og fortjener en sterk treer på terningen.

- Faneflukt - Annerledes krigsfilm

Omtalespalte: Norsk film

Les flere spalteomtaler: Norsk film

• Kosmetikkrevolusjonen

Norsk Film A/S

«Rashomon - Demonenes port»

«Addams Family Values»