Anmeldelse av Den lille prinsen (The Little Prince), fransk film fra 2015

Animasjon, Fantasi Spilletid: 108 minutter Aldersgrense: 6 år

It's a hard knock life

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 26.05.2016]

En liten jente lever i en veldig voksen verden bestående av kjas og mas, alvor og tidspress fra alle kanter, alt for å forberedes på det kommende voksenlivet. En dag blir hun kjent med den smågale naboen Flyveren, en gammel kar som introduserer henne til en ny og spennende verden full av eventyr og lek: den lille prinsens verden.

Dette er altså animasjonen av en av verdens mest oversatte og solgte bøker ”The Little Prince”, skrevet av franske Antoine de Saint-Exupéry. Det er ikke vanskelig å skjønne mye av fascinasjonen for denne historien, her er nemlig alt fra likandes karakterer, til blomstrende fantasi, via hard samfunnskritikk pakket inn i barns språk.

Det gråe mot det fargerike

Filmens innledning tar for seg denne lille jenta og hennes mor som forsøker å få henne inn på det lokale universitetet. Morens stadige mas og gnåling om tidsplanlegging, god oppførsel og det å bli voksen med alt hva dette innebærer, tærer godt på den lille jenta. Når hun så møter på sin nye nabo møter hun også et lekent, avslappet annerledes og fargerikt menneske til en forandring. Filmens del knyttet til jenta og huset går hovedsakelig i gråe, dystre og klinisk kalde farger, arkitektur og miljø for øvrig. Ikke overraskende er nabogubbens hus, hage og hverdag langt mer fargerik, og når han forteller en historie om den lille Prinsen, blir jenta oppslukt og trollbundet av dette herlige avbrekket i hverdagen.

Historien om Prinsen er som spekket med både moral, eventyr, lekelyst, følelser og skildring av forhold mellom barn og voksen. Kontrasten til dagens kalde, suksess- og jobbannmasende hverdag, satt opp i mot den mer lekne, barnslige og verdispekkede Prinsehistorien, skaper en ganske medrivende historie.

Noe dyster og alvorstung

Likevel er det som om historien blir noe tung, pedagogisk utfordrende og alternativ til tider, noe som gjør den både litt kald, veldig dyster og ikke fullt så sjarmerende som man skulle ønsket seg. Det er eksempelvis et veldig negativt bilde laget av hverdagen, moren, oss mennesker generelt, mens nabogubben blir det stikk motsatte, selv om han i realiteten mest virker riv ruskende senildement, noe som heller ikke burde være så bra for et barn å henge rundt med akkurat.

Gubben er forresten som snytt ut av Doktor Proktor-maskinen, eller altså omvendt, norske Dr. Proktor virker som et rent plagiat av denne Flygeren-karakteren faktisk.

Kombinasjonen vanlig dataanimasjon, blandet med stop-motion teknikk, er interessant men ikke nødvendigvis noe imponerende. Det skiller disse verdenene, sant nok, men dukkedelen av filmen er langt vakrere enn resten og til sammen blir dette en litt rotete helhet. Selve historien er som nevnt rimelig alternativ, til tider svært sær og (over)filosofisk, og vil i verste fall fjerne barns interesse og ivrige engasjement.

Like mye for oss voksne

Slik sett føles ”Den lille Prinsen” kanskje vel så mye skrevet for oss voksne, for å få oss til å skjønne barns utfordringer i oppveksten blant annet. Den føles tidvis også å mangle litt retning, hvilken historie skal den fortelle, den om jenta, eller den om Prinsen og tematiske linjer innen den historien. Den går seg av og til derfor vill i digresjoner som ikke er all verdens fengende og spennende, kanskje litt som den norske ”Sofies Verden”?!

Komponistveteran Hans Zimmer setter sitt tunge preg på filmen med tidvis nydelig musikk, men også små innslag av den tunge blåserrekken han er så kjent for. Historien om den lille Prinsen er full av detaljer tematisk og innholdsmessig mellom linjene.

Som underholdning føles den i tungeste laget, samt mangler mye på humor og hjerterørende sjarm, faktisk. Vi har ironisk nok sett langt mer kommerse historier som har grepet mer og bedre, men som alternativ og litt utfordrende animasjon må dette sies å være veldig bra saker.

- Kung Fu Panda - Animert Kung Fu-moro for massene

• Den lille prinsen