Anmeldelse av Reisen til Melonia (Resan till Melonia), svensk film fra 1989

Animasjon, Familie, Eventyr, Fantasi, Barne-tv (NRK), Barn Spilletid: 101 minutter Aldersgrense: Alle år

Svensk animasjonsmagi

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.05.2016]

Filmen begynner med noen som seiler ute på sjøen i en dampdrevet rusten balje. En liten gutt har rømt fra fangenskap i Plutonia og har gjemt seg i en kasse ombord på båten. Gjennom et lite hull i kassen snakker gutten med en fugl som lander på båten. Det viser seg at dette er en magisk fugl som kan snakke og jobber hos en stor magiker. Fuglen steller i stand magi i form av en storm for å få gutten trygt i land. Av magikeren på øya Melonia får vi vite at Plutonia styres av skurker som driver rovdrift på øya sin så den holder på å synke i havet. Skurkene forsøker å starte industri på alle de omkringliggende øyene. Men magikeren vil ikke at grønne og fruktbare Melonia skal falle i skurkenes hender, men når de sniker seg i land på Melonia finner de raskt en kraftdrikk som kan gjøre ting større. De fanger gartneren og tar ham med seg til Plutonia, og med det settes hele verden i fare om skurkene får brukt kraftdrikken til å gjøre ugang med...

Jeg husker denne filmen fra jeg var mindre. Så den da den gikk på NRK. Husket den som svært underholdende, derfor forsøkte jeg meg på et gjensyn nå når jeg skaffet meg den på DVD. Filmen leverer en del magi med veldig stemningsfull og vidunderlig musikk. Fikk en fin stund med filmen i dette gjensynet. Men denne gangen så jeg filmen med originalspråket, svensk og det angret jeg ikke på, selv om de norske dubberne leverer solide prestasjoner de også.

Reisen til Melonia var litt av et prosjekt å lage. Filmen ble laget mellom 1982 og 1989 og kostet 22 millioner svenske kroner å lage. Handlingen er basert på fantasier rundt William Shakespeares skuespill Stormen. Jeg har ikke lest Stormen, men dette virker å både være en film med magi for barna og samtidig gi oss kunstneriske Shakespear-referanser i form av rollefiguren William som elsker teater over alt på jord.

Jeg hadde trodd at vi skulle bruke lang tid til å reise til Melonia, men det er ganske raskt at mystikken begynner å ta form. Vi får et eksotisk eventyr. Fikk litt Kalle Klovn (En barne-TV-serie fra 1980-tallet)-fealing over drømmeøya, Melonia. Spenningen ligger mer i reisen til Plutonia som er en fabrikkøy som skurkene styrer. Heldigvis tar det en god stund før mystikken rundt Plutonia åpenbares. På fabrikkens overside arbeider det roboter og innesperret i fabrikken er det barn som gjør all jobben. Plutonia minner litt om kryssning mellom Metropolis fabrikker og en konsentrasjonsleir.

Filmen er regissert av Per Åhlin som tidigare gjort ‘Dunderklumpen’, ‘Karl-Bertil Jonssons julaften’ og ‘Albert Åberg’. I ‘Reisen til Melonia’ møter vi et fargerikt persongalleri bestående av kaptein Juletrefot, skurkene Slug og Slagg, heltinnen Miranda, luftånden Ariel, trollmannen Prospero, gartneren Caliban og sist men minst, den rømte gutten Ferdinand.

Tegningene er litt gammeldagse i stilen, men har masser av sjarme. Rollefigurene ser litt snåle ut, men har et gammelmodig karakteristisk utseende. Med det får filmen mye særpreg. Ellers er tegningene tidvis fulle av detaljer og fantasirike, men bakgrunnen kunne vært mer forseggjort. Noen bakgrunner blir litt for enkle, men i det store og det hele fungerer dette meget bra. Dette er ikke helt Disney-kvalitet, men historien, stemningen og verdenen gjør sitt til at dette likevel skaper stor magi.

Filmen er litt seig i handlingen, men det kan også sees på som et bedagelig tempo som kler handlingen. Dette har store porsjoner sjarme og kan med letthet fylle et barnehjerte med nok magi til å se denne filmen drøssevis av ganger. Dette er med andre ord en film å bli glad i. Det er kult å se at også andre land enn Japan og USA lager stødige tegnefilmer. Denne svenske godbiten er noe jeg kommer til å se igjen. Historien og handlingsforløpet er noe enkelt, men likevel er det mye eventyrlig mystikk i å utforske både den drømmende øya Melonia og den mer dystre og skumle øya Plutonia.

• Reisen til Melonia
  • Flickchart.com

Sverige, Norge

Norsk, Svensk

Norsk Film A/S, SVT Drama, Svenska Filminstitutet (SFI), Filmhuset AS, Sandrews, FilmTeknik, Pennfilm AB, Läskonsten, Skrivstugan