Anmeldelse av Mors hus, norsk film fra 1974

Drama Spilletid: 84 minutter Aldersgrense: 18 år

Spesiell morskjærlighet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.07.2016]

Filmen begynner med at hovedpersonen tegner en naken dame på eksamensbesvarelsen. Like etter drar han rett hjem til forloveden og slår opp. Og så bærer det rett på toget. Han skal hjem til mors hus...

Filmen er basert på boken Sin Mors Hus av Knut Faldbakken fra 1969. Det er vanskelig å si noe om denne filmen uten å røpe for mye, derfor har jeg droppet å tenke på spoilere. Hvis man velger å se denne filmen tror jeg nok at de fleste vet hva de begir seg ut på. Det gjorde jeg selvsagt ikke første gang jeg så denne filmen, men nå til dags er folk blitt så opplyste med kort vei til all verdens info om filmer på det store vide internettet. Underveis i filmen så er det også en haug med hint som tyder på at moren elsker sønnen mer enn bare som en vanlig mor. Det er jo dette filmen bygger opp mot hele veien.

Filmen går sakte frem og viser veldig mye i begynnelsen uten dialog og bare med musikk og lyd. Det går hele 11 minutter før vi hører hovedpersonens første ord i filmen. Da sitter hovedpersonen på toget og kikker på en ung flott kvinne i samme kupe. Foto er lekent og fokuserer mye på blikk, ansiktsuttrykk og kropp i denne fasen av filmen. Det er litt kult hvordan filmskaperen får frem såpass mye gjennom å bare bruke bilder i filmen, og likevel er det så lynende klart hva som skjer. Videre er det en kryssklipping mellom mor som sitter å sturer hjemme alene og sønnen som er ute å reiser. Den klassiske repetitive musikken (Johann Pachelbel's Canon in D, samme bakgrunnsmateriale som Coolios ‘C U When U Get There’) og filmen snakker i alle fall sammen, selv om det ikke blir sagt så mye i filmen.

Første møte mellom mor og sønn i filmen er hjertelig. Hun synes det er bra å ha ham hjemme igjen og hun duller fint for sønnen sin slik hun ser ut til å alltid ha gjort. Mor er oppriktig glad for å ha sønnen i hus igjen. Moren virker også å være oppriktig talt redd for å være alene. Hun liker ikke å sove alene og er mørkredd med mer. Hun virker samtidig også veldig overbeskyttende for sønnen og poengterer for kjæresten hans at han fremdeles trenger sin mors omsorg. Da virker mor nesten litt sjalu på sønnens kjæreste.

I begynnelsen er filmen litt vanskelig å få tak i og det er mange spørsmål som dukker opp. Hva er det egentlig Petter vil i livet sitt? Hva er det nå han driver med hjemme? Er han syk eller noe? Moren savner åpenbart selskap av sin mann og Petters far. Første kvelden hjemme så danser mor og sønn hjemme. En litt spesiell scene, men kanskje også et forvarsel om hva som kan komme. Men så beroliges vi igjen litt med å se Petter sammen med den unge damen fra toget.

Det er mye naken hud i filmen og en del erotiske undertoner. Jeg husker at da jeg begynte å se norsk film, så trodde jeg det det var litt erketypisk norsk film med en del nakenhet i filmene, bare for det kunstneriskes del. Selv om det er noen slike filmer, så er det ikke så mange av disse filmene. Her er jo nakenheten en viktig del av filmen for å beskrive hva som skjer og å virkelig understreke poenget. Men noen av sex-scenene er veldig voldsomme og tar veldig mye plass i filmen. Det er ikke det at vi for se så mye annet enn nettopp litt naken hud klippet fra diverse vinkler, men det er det veldig høye og intense elskovslydsporet som er lagt på scenen som gjør scenen voldsom. Dette er omtrent samme trikset som Tobe Hooper brukte i Motorsagmassakren, fra samme år, men bare i en helt annen kontekst og med vold istedet for sex som skulle beskrives.

Per Blom gjør nok en sterk film, og selv om jeg ærlig må innrømme at Isslottet falt bedre i smak enn dette, så er Mors Hus en spesiell småsnuskete og ubestemmelig liten ‘rakker’, som tar opp et fremdeles kontroversielt tema. Filmen må virkelig ha tøyd grenser da den kom. Sluttscenen tar jo virkelig kaka, og da er man mer satt ut og småprovosert, og klarer da ikke å skjønne det kunstneriske i scenen annet enn at dette er det ultimate og uungåelige klimakset. Filmen er også såpass merkelig i seg selv, men er bra laget ut i fra sitt manus og bokmateriale. Det spennende med denne filmen er å se hvor langt ting går og samtidig hva som egentlig er på ferde med Petter. Vi forsøker å få tak på hans bakgrunn underveis i filmen, selv om han ikke forteller noe om den selv, må vi kun se etter visuelle tips og hint om hva som skjuler seg bak denne litt gåtefulle Petter. I samme åndedrag er også mor like mystisk, og det gjør at hun også blir en gåtefull filmskikkelse.

Men jevnt over er filmen litt småflau og absolutt ikke noe du vil se sammen med foreldrene dine. Da hadde det enten blitt slått av eller de hadde lurt på hva i alle dager jeg satt å så på. Ikke at jeg trenger å ha noen god grunn til å se denne filmen, men jeg har satt meg et mål å omtale alle norske filmer jeg kommer over, og denne var heller langt i fra det verste man kan sette øynene i. Til tross for at den er litt langsom i sin utvikling, er den såpass sær, kunstnerisk og bra laget at den skiller seg ut i mengden. Likevel føles den litt tilbaketrukket og innadvent til tider, det gjør at jeg trekker filmen mer nedover på skalaen, men skuespillerne gjør en kjempeinnsats. Dette føles også som en grei film for meg å se, selv om tema og handling føles noe snål. Presiserer at mitt terningkast er en sterk treer.

- Isslottet - Poetisk, stillferdig og vintervakker film

Omtalespalte: Norsk film

Les flere spalteomtaler: Norsk film

• Mors hus
  • Programbladet

Norsk Film A/S

«Rashomon - Demonenes port»

«Addams Family Values»