Anmeldelse av Everywhen, norsk film fra 2013

Sci-Fi, Thriller Spilletid: 70 minutter Aldersgrense: 15 år

Teleporteringseventyr med lovende manus

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 31.07.2016]

Det oppstår litt av en unntakstilstand da 3 milliarder av jordens befolkning plutselig blir sporløst borte. Vi følger den unge mannen, Ian Finch, som på vei hjem fra jobb finner ut at hans fem år gamle lillebror er i ferd med å ta sitt eget liv. Men når Finch kommer hjem er også lillebroren borte vekk. I huset treffer han på en annen ung mann med våpen som forteller Finch hva som er på ferde og hvordan de kan ha en sjanse til å finne igjen lillebroren til Finch. Dette blir en intrikat jakt gjennom parallelle verdener, for å komme tilbake til den ‘virkelige’ tilværelsen...

Jeg er en sci-fi-elsker og det er svært sjeldent at norske filmer begir seg inn på min ynglingssjanger. Av andre lavbudsjetts sci-fi er det nok Morgenrøde som er den lavbudsjettsproduksjonen i Norge som overrasket meg mest. Everywhen filmen kjører en litt mer ordinær linje enn Morgenrødes mer kunstneriske fremtoning. Jeg var derfor veldig spent på hva sci-fi-filmen skapt av medieelever fra Ullern videregående skole, kunne diske opp med. Everywhen er med andre ord en amatørproduksjon der elevene har gjort alt arbeid med filmen. Etter hva jeg har lest er filmen gjennnomført på et uhyre lavt budsjett, på bare skarve 55 000 kroner.

Filmen åpner med at et SWAT-team angriper noen ungdommer. Da lurer vi på hva som er i ferd med å skje. Mystikken er fin i filmen. Hva er denne elektroniske brikken? Hvem har skapt den? Hva skjer klokken 08? Hvorfor forsvinner folk? Vi får selvsagt alle svar underveis, men man skal følge veldig godt med for å få med seg alle detaljene i teleporteringen mellom disse verdenene. Men om du er vant til sjangeren og lar seg engasjere av historien og konseptet, er dette grei skuring.

Vi merker oss også raskt at filmens tale er på engelsk og ikke norsk. Dette er et ambisiøst valg, men ungdommene klarer seg relativt greit, til tross for sin unge alder, i hovedrollene og leverer noenlunde greie engelskreplikker, selv om de blir noe tøff i trynet innimellom. Da er det nok litt verre med de eldre i filmen som kan virke noe mer stiv i sine roller. Det er litt vanskelig å høre talen til en hver tid, men ellers er musikken og lyden i filmen ganske grei.

Dette er et en svært ambisiøs film. Regissør Jarand Breian Herdal var bare 17 år gammel da han laget denne filmen. Han har gjort en solid innsats med ‘Everywhen’ som beviser at man også kan skape store illusjoner på snøttsmå budsjetter. Filmen kan minne en del om Christopher Nolans Inception fra 2010. Selv musikken og den litt drømmende atmosfæren med forskjellige verdener virker inspirert av Inception. Filmmusikken, som William Edward står for, var faktisk meget kul og gjør mye med den mystiske og dramatiske stemningen i filmen i sin nedtonede elektroniske form. Effektene er faktisk ganske fete og svært imponerende for en slik lavbudjsettsfilm. Det er ikke så mange av dem, men akkurat nok til å skape de riktige illusjonene.

Og med et dugenes manus og et okei konsept å bygge filmen på er mye av grunnen til at denne filmen fungerer som den gjør. Jeg blir aldri helt slått i bakken av den, men den underholder meg greit. Det er plenty med action i filmen også. Skyteactionscenene er passe bra koreografert, men det ble kanskje litt for mye av dem etterhvert. Filmen har også noe igjen å hente på scenografi, men lokasjonene som brukes i filmen fungerer og skaper mye av sci-fi-illusjonen sammen med effektene.

Jeg har sett mye lavbudsjetts-sci-fi i det siste, men ikke helt med så lite budsjett som Everywhen. Derfor lar jeg meg imponere av hva denne produksjonen har fått til både siden filmskaperne er såpass unge og fordi filmen ser adskillig dyrere ut enn et halve hundre tusen kroner. Konseptet og manuset er også passe heite saker som kanskje kunne blitt gull med et høyere budsjett og et mer proff produksjonsteam. Men filmskaperne bak Everywhen har skapt en imponerende langfilm for å være første forsøk. Håper på å se mer til denne filmgjengen i fremtiden, de har åpenbart talent. Reint teknisk er filmen mye mer enn jeg hadde håpet på på forhånd. Og med alt dette i mente deler jeg ut en treer for en film som aldri vil bli en film for de store massene, men som er en fin film for sci-fi-entusiaster og andre som liker å se kreativ filmlek med sparsomme midler. Det hjelper også på at Another World Entertainment distribuerer filmen, slik at man lett kan få tak i den i høy kvalitet om man ønsker å se filmen.

Omtalespalte: Sci-fi

Les flere spalteomtaler: Sci-fi

• Everywhen
  • High-def.no
  • Nordic Fantasy

«Rashomon - Demonenes port»