Anmeldelse av Brennende blomster, norsk film fra 1985

Drama Spilletid: 84 minutter

Bra barn til voksen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.08.2016]

Herman er 15 år. Om dagen går han på skolen og om kvelden jobber han som blomsterbud. Blomsterbudjobben gir ham gode lommepenger til skolefester og nye LP-er av Beatles. Gjennom sine mange blomsterleveranser treffer Herman en moden kvinne i den tidligere trapesartisten Rosa Stern. Hun lever et stille liv bak nedrullede gardiner. Herman blir bedt inn og blir ofte sittende å høre henne fortelle om sitt tidligere liv. På skolen er det jenter på hans egen alder som frir til ham og det blir flere fester og annet spennende på fritiden, men Herman tenker nesten bare på Rosa...

Filmen bygger på romanen Beatles av Lars Saabye Christensen. Den har jeg hatt gleden av å lese en rekke ganger, men denne filmen er mer et utsnitt av bokens mange episoder samlet igjennom en film som ikke helt blir å gjenkjenne helt fra boken. Med andre ord er dette ikke noen tro kopi av boken på noen som helst måte. Selv navnene er også endret og gutta er bare to og ikke fire slik som i Beatles, i tillegg er har de to vennene som er med litt av flere roller i boken, og slike forskjeller er det drøssevis av.

Allerede fra første stund ser vi at det ligger litt erotiske undertoner i luften. Pubertet og gryende seksualitet er stikkordet for filmen. Gutta begynner å titte på jentene som igjen blir sammen med dem de liker. Det blir slowdans i gymsalen på skolen. Tittelen på filmen er også svært godt forankret i filmen med dobbelbetydning som gjenspeiler både handling og personer.

Dette er både Eva Dahr og Eva Isaksens debutfilm. De skal senere vise seg å regissere flere norske filmer i årene etter dette. Den som nok har utmerket seg mest er Eva Isaksen som har både laget flere ungdomsfilmer som Døden på Oslo S og samt andre filmer som eksempelvis Landstrykere eller Mors Elling. ‘Brennende blomster’ er ganske bra som ungdomsfilm og er helt klart en av de beste norske filmene i sjangeren laget på 1980-tallet. Skuespillet er også ganske stødig. Særlig leverer Lise Fjeldstad en levende tolkning av den forstyrrende damen Rosa. Uten henne hadde nok ikke denne filmen vært like stødig. Synes også at Torstein Hølmebakk klarer seg fint i hovedrollen.

Filmen er satt til 1960-tallet i Oslo. Dette merker vi på butikkene, skolen og hvordan foreldrene ter seg overfor barna. Jentene og gutta passer også inn i tiden med både klesstil og hårsveiser. Vi ser at jentene også den gangen var mest frempå i kjærligheten. Guttene hadde hobbyer som å samle på frimerker, spille plater og samle på snuskebilder. Beatles er som alltid sparsom med å la noen få bruke musikken deres i filmer, så istedet er det The Pussycats vi får høre istedet, og de klarer å holde illusjonen om tiden ganske levende.

Jeg kjenner meg igjen i filmen. Har jo vært igjennom den samme fasen selv i livet og liker å se filmer som gjør at jeg får minner fra min egen pubertet. Det var en fin tid med mye gøy og søken etter å finne både kjærligheten og sin egen identitet. Vi ser at hovedpersonen Herman går igjennom litt av en forandring. Han går fra å være en gutt til å bli en ungdom. Det betyr eksperimentering med alkohol, jenter og selvsagt røyking som var veldig inn på denne tiden.

Denne Rosa er en spesiell dame. I begynnelsen er det ikke lett å bli klok på henne. Hun er hele veien litt småinteressant. Jeg tenker på hva denne middelaldrende damen skjuler av ballast fra fortiden. Noe er alvorlig galt med damen som tiltrekkes av og spiller et erotisk spill med unge gutter. Hermann er også sammen med jenter på sin egen alder, men etterhvert blir pirringen fra Rosa hans besettelse. Men en slik besettelse kan ikke vare evig, for innerst inne vet Herman at dette egentlig er forbudt kjærlighet.

Selv om filmen er noe helt annet enn boken, føles den ganske grei. Filmen er i alle fall med å beskrive noe av det som skjer i forandringen fra barn til voksen. Den tar opp temaer som ungdom, seksualitet og forholdet mellom barn og foreldre i denne alderen. Jeg hadde ikke hørt om denne filmen før jeg så den, og den overrasket meg noe. Den har en del interessante sider med seg og fremstår som en noe spekulativ, men frisk ungdomsfilm for sin tid. Likte også bra slutten som gir mer informasjon om hvordan Rosa er og hva hun driver med. Jeg ruller derfor en grei firer på terningen.

- Beatles - Pen, men kjedelig oppvekstskildring

- Trio - Jakten på Olavsskrinet - Fartsfylt og fargerik, men litt vel kjapp og enkel
- Appelsinpiken - Overkomplisert tankesett sydd rundt en alt for simpel historie
- Mars og Venus - Litt ujevne kjærlighetbetraktninger ispedd en dose humor

07.09.2009 sier Pål Frostad: Det er ikke godt å si. Har ikke noe erfaring med siden, men det virker veldig rart at man ikke selger den DVD-en i norske butikker istedet.
07.09.2009 sier a1234: virker dette som en trygg side å kjøpe DVD-en på:?

Omtalespalte: Norsk film

Les flere spalteomtaler: Norsk film

• Brennende blomster

«Rashomon - Demonenes port»

«Addams Family Values»