Anmeldelse av War Dogs, amerikansk film fra 2016

Komedie, Drama, Thriller Spilletid: 116 minutter Aldersgrense: 12 år

War Dogs - Trailer 30.06.2016

Småkjedelig om utrolig historie

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 18.08.2016]

Historien om David Packouz og Efraim Diveroli er like utrolig som den også er sann. Under den første Irak-krigen utnytter de to mennene et lite kjent tiltak som tillater små bedrifter å by på amerikanske militære kontrakter. De begynner i det små, men ender opp med en kontrakt verdt 300 millioner dollar fra Pentagon!

Avtalen setter dem imidlertid i kontakt med noen tvilsomme folk i bransjen og David og Efraim kommer selvsagt ikke upåvirket fra foretningen og ideen om å tjene store penger.

”War Dogs” er en type film som glatt går inn i genren om den amerikanske drømmen, en portrettfilm om en utrolig men sann historien, samt om hvor lattervekkende dumme vi mennesker også er.

Regi er ved Todd Phillips som hadde varierende hell med sin ”Hangover”-trilogi. Hvorvidt hans nye film er noe voldsom komedie kan diskuteres. ”War Dogs” er nemlig ikke fullt så rendyrket morsom, men mer et tragikomisk bilde og portrett på denne sanne historien som rent filmatisk føles litt dvask og usprek.

Da er det mer selve historien som fascinerer, men i starten er det vanskelig å både tro på og ta alt for god fisk her. Karakteren Efraim Diveroli er gründeren og hjernen bak denne helsprøe foretningsideen, mens David altså etter hvert slenger seg på. Diveroli spilles av Jonah Hill på en såpass flåsete og filmatisk måte at det i starten altså er vanskelig å tro på noe av det man ser. Begge hovedrollen fordummes også på en måte som føles for enkel og billig.

Særlig David sier mye rart som ikke henger på greip, som når han spør dama si på ultralyd hva dunkene fra magen er for noe. Fosterets hjertebank selvsagt! Vi forstår heller ikke hvordan Efraim begynte med dette, hvordan han kom inn i ”bransjen”, eller hvordan dette i det hele tatt er mulig. Nå er det ikke bare hans skyld at dette amerikanske systemet også var helt på trynet utrolig, men summen av alt dette gir filmen en litt for urealistisk tone og stil.

Slik sitter man og hele tiden funderer på hva som er sant her, hva som er diktet opp, eventuelt overdrevet, for filmens skyld. Dette er ikke en god følelse når man overværer en sann historie.

Men så vokser historien litt til det bedre utover, og mot slutten får vi et bedre overblikk over det hele, ser hvor syk men virkelig dette utrolige rotet var! Som portrett av både det amerikanske politiske systemet, våpenanbudsmarkedet, samt enkeltmennesker ,forblir den slik veldig interessant, så absolutt.

Rent filmatisk er den derimot småkjedelig og enkel. Phillips sin stil hermer egentlig bare etter tidligere liknende filmer av typen ”Scarface” og ”The Wolf of Wall Street”, med utstrakt bruk av fortellerstemme, ”kule” kriminelle, og en håpløst publikumsslikkende musikkbruk av kjente sanger.

Dette er lett gjennomsynlig og ikke nødvendigvis ensbetydende med så veldig kult eller engasjerende av den grunn. Helt grei underholdning, men med en langt mer fascinerende historie i bunn og grunn som filmen bare delvis klarer å gi liv og energi til.

(Foto/Copyright: SF Norge AS)

- Joker - Intenst om Jokerens tilblivelse
- The Hangover Part III - Spar oss...!
- The Hangover 2 - Halvslapp oppfølger
- Due Date - Grei komedie med et preg av alvor
- Hangover - Hysterisk latterkrampe!
- Starsky & Hutch - Småmorsom tullekomedieparodi på syttitallet
- Old School - Ganske artig partyfilm