Anmeldelse av Du Pappa..., norsk film fra 1994

Drama, Romantikk Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: 11 år

Trekantdrama i skjærgården

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.08.2016]

Hovedpersonen LP er en impulsiv kar. Etter endt skolegang på ungdomsskolen, rømmer han hjemmefra og seiler han avgårde i en seilbåt han har stjålet. Han visste hvordan det ville gjøre, fordi han har sett det på TV. Han navigerte etter solen og så seg ikke tilbake. På sin seiltur treffer han Line. Etter at Line tilfeldigvis kommer ombord på seilbåten til LP, skifter stemningen. LP er veldig stille og vil ikke utlevere seg. Men etterhvert finner de to tonen og seilturen blir straks mye hyggeligere. Imens holder pappa febrilsk på å leite etter sønnen som han vil ha hjem igjen...

Filmen åpner med familiefrokosten der mor og far flørter med hverandre og slår dårlige vitser som ikke sønnen liker. Det viser seg at far og sønn er ganske like. Begge er veldig sta og egen. LP vil over i de voksnes rekker og holder på å bryte seg løs fra foreldrene som styrer livet hans totalt. Den pappaen som en gang var verdens kuleste far, er LP begynt å vokse fra. Han irriterer seg over at pappa sitter oppe og venter på ham etter skoleavslutningen. Han er endelig ferdig med 9 år slaveri med en femtikilos sekk på ryggen. Det vil han feire og sette livet på hodet.

Nils Ole Oftebro spiller bra som faren. Han kjører mye av filmen på egenhånd. Han er perfekt som ansvarlige faren pappaen som vil at alt skal være slik det alltid har vært. Synes også at Håkon Bolstad passer godt i hovedrollen som den stille og tenkende LP. Benedikte Lindbeck er også frisk og sjarmerende i sin rolletolkning av den livlige Line.

Denne filmen var igrunnen ganske fin som sommerfilm fra Oslofjorden. Filmen er klar og tydelig. Den bruker blant annet en fortellerstemme i begynnelsen som fungerer ganske greit oppå bildene. På den måten får vi høre hva LP tenker også. Rollefigurene er også interessante å følge. Det er flere jokere i både Line, LP og LPs pappa. Line er en sammensatt jente. Hun bader og soler seg naken, samtidig som hun har den ville siden med seg, er hun både omtenksom og en problemløser.

Filmen er formet som et trekantdrama. Det er interessante konflikter som det er lett å kjenne seg igjen i. Alle har jo vært ung og ikke likt at foreldre styrer skuta. Det er bra snert i manuset og dette fremstår som en bra vellykket norsk film. Mot slutten blir konflikten mellom far og sønn enda rarere, uten at jeg skal avsløre hva som hendte. Filmen handler om det vanskelige forholdet mellom far og sønn, og om sterke følelser mellom mennesker. Det er også noe eget med den første store kjærligheten.

Dette er en enkel men velfungerende film. Regissør René Bjerke har med andre ord laget en ganske solid dramafilm for både ungdom og foreldrene deres. Foreldrekonflikten er noe alle gutter har mer eller mindre vært igjennom i løpet av oppveksten, bare kanskje ikke så markant som LP velger å gjøre det her. Det er bra driv i filmen og den føles ikke repeterende til tross for at omtrent hele filmen foregår i en liten seilbåt. Skuespillerne er også med på å forme filmen og deres sjarme og karisma smitter også over på filmen.

Omtalespalte: Norsk film

Les flere spalteomtaler: Norsk film

• Du Pappa...

Norsk Film A/S

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»