Anmeldelse av Kung Fu Panda 3, amerikansk film fra 2016

Animasjon, Action, Komedie, Eventyr, Familie, Barn Spilletid: 95 minutter Aldersgrense: 6 år

Kung Fu Panda 3 - Trailer 18.06.2015

Kampsport-pandaen møter sin biologiske far

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.09.2016]

Den gamle kung fu-skurken Kai tapte en gang i tiden en kamp med Mester Oogway. Nå har Kai stjålet kraften til Oogway, og er kommet tilbake for å knuse dragekrigeren Po og stjele hans kraft også. Intetanende om skurken som kan true hele den levende verden, drar Po til den hemmelige pandalandsbyen sammen med sin biologiske- og foster-far. Men snart blir alle Pos kung fu venner beseiret av Kai. Igjen er det bare dragekrigeren som kan redde verden når Kai kommer for å få sin hevn over Oogway og hans utpekte dragekriger, Po...

Jeg så 3 diskers Blu-ray versjon med alle filmene i. Med de to første filmene friskt i minnet gikk jeg løs på tredje film i serien. Igjen forsøker filmskaperne av Kung Fu Panda seg på nye nytt. Denne gangen har de hentet krutt fra fortiden. Vi får møte Mester Oogway igjen og Po får besøk av sin virkelige far. Det gjør at hans fosterfar blir litt tilsidesatt. Po må nok en gang finne hvem han er, eller her hvem han egentlig er. Po blir tatt med til den hemmelige pandalandsbyen. Der møter Po andre som ser ut som ham selv. Der får han blant annet vite at han ikke har utnyttet sitt sanne spisepotensiale og mye, mye mer.

Dreamworks har gjort en fortreffelig jobb med animasjonen som ventet. Dette synes virkelig på Blu-ray-versjonen, med alle de små og vakre detaljene i bildet, og ellers i hvordan rollefigurene er blåst liv i gjennom datamaskiner. Men utover det estetiske har ‘Kung Fu Panda 3’ flere vitser enn de foregående Likevel er ikke alle poengene er like gode. Det gjør at denne nye filmen ikke har helt den samme kraften som de to første filmene hadde. Denne tredje filmen er mye grunnere enn sine forgjengere. Det er akkurat som filmen prøver for hardt å skulle underholde.

Manusmessig lider også filmen av en litt for dårlig historie i bunn. Hele filmen bygger opp til den store kampen mot slutten, men veien dit er ikke så engasjerende som jeg gjerne skulle ønske. Og når slutten først kommer, så er den litt for spirituell. Det kan være okei med litt rare og alternative helter som ingen hadde noe tro på, men dette ble litt for mye av det gode. Po er fremdeles like 'gosselig' og klumset og det bringer heldigvis noe sjarme tilbake til filmen. Og denne tredje filmen har dog noe energi og humor å komme med, selv om det ser ut som filmskaperne begynner å gå tom for Panda-historier fra Kina.

Filmen gir meg nok til at jeg ler litt, men jeg synes denne filmen var et godt hakk ned fra de to første. Filmen er dog helt grei som en andre oppfølger, men følger ikke helt opp suksessen til de andre filmene, selv om mange nok sikkert blir okei underholdt av Kung Fu Panda 3 også. Dette holder fra meg til en svak firer på terningen. Derimot tror jeg at barna nok vil like dette mye bedre enn de voksne. Jeg hadde vedlig høye forhåpninger for denne tredje filmen, men den innfridde bare delvis.

- Kung Fu Panda 2 - Vakreste animasjon ever?
- Kung Fu Panda - Animert Kung Fu-moro for massene

- Po og Co. mangler litt snert og humor!

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

• Romerikets Blad
  • Wall Street Journal
  • Adam Filmer (Youtube)

USA, Kina

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»