Anmeldelse av He Never Died, amerikansk film fra 2015

Komedie, Drama, Thriller, Grøsser Spilletid: 99 minutter

Følger ikke den faste Hollywood-malen

[Skrevet av: Kurt Morgan Skjæringrud, Dato: 07.09.2016]

Noen ganger dukker det opp filmer du ikke visste at eksisterte, men allikevel gleder du deg til å se de. «He Never Died» var en sånn film for meg. Med Henry Rollins som hovedrolleinnehaver hadde jeg stor tro på denne mørke skrekk/komedien, og jeg ble ikke skuffet!

Henry Rollins spiller einstøingen Jack, som helst vil være alene, og som slår i hjel tiden sin på kirkebingoen. Men en dag oppdager han at han har en datter på 19 år. Dette forandrer hans ellers så lysskye livsstil. Og som om det ikke var nok, er det plutselig en hel haug med gangstere som vil ha en bit av ham. Men Jack er nå ikke en helt vanlig mann, og det skal vise seg at han har en lei tendens til å overleve ethvert forsøk på å drepe han.

Jack blir altså nødt til å forsvare både seg selv, datteren sin, og servitrisen på hans stam-cafe, som ser ut til å ha et godt øye til ham. Gangsterne gir seg ikke så lett, og Jack skjønner snart at det nok en gang er hans fortid som innhenter han. En fortid som strekker seg tilbake til en av Bibelens første fortellinger…

«He Never Died» er en ny vri på en eldgammel historie. Det er vanskelig og brodere ut handlingen noe mere, uten å røpe alt for mye. Men vi snakker om en blanding av drama, skrekk, noir og masse svart humor. Henry Rollins er som skapt for denne rollen, og spiller overbevisende som Jack. «He Never Died» gjør ikke så mye vesen av seg, men leverer et solid produkt. Jeg ser for meg at dette kan bli en kommende kult-klassiker. Filmen gis ut av Another World Entertainment her til lands, og den er absolutt å anbefale hvis du er på jakt etter en low-key skrekkfilm, som ikke følger den faste Hollywood-malen.

[Denne omtalen ble først publisert på Attack of the Killer Kast]

Skrevet av: Kurt Morgan Skjæringrud

07.09.2016 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Gjesteskribent sin omtale 'Følger ikke den faste Hollywood-malen': Interessant tittel som skal sees! :)

• He Never Died
  • Heavenofhorror.dk
  • Culturecrypt.com
  • Wegotthiscovered.com

USA, Canada

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»