Anmeldelse av Victor Frankenstein, amerikansk film fra 2015

Drama, Grøsser, Sci-Fi Spilletid: 110 minutter

Frankenstein-remake for fansen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.09.2016]

Daniel Radcliffe spiller Igor i filmen, og i det filmen begynner er han den pukkelryggede Igor. Han er tilknyttet et sirkus der han jobber som klovn. Han er interessert i medisin og fungerer også sirkusets lege på fritiden. En nyttårsaften treffer Igor en mann som vil forandre livet hans for all tid. Da møter Igor på Victor Frankenstein, spilt av James McAvoy, ved en tilfeldighet. I det trapesartisten Lorelei faller ned fra stor høyde foretar Igor en kritisk medisinsk vurdering som redder livet hennes. Dette får Victor Frankenstein med seg og han ønsker å bruke evnene til Igor som lege. Derfor hjelper han Igor å rømme fra sirkuset, som behandler han som en slave. I fluktens hete blir en mann drept og Igor blir ettersøkt for mord. Frankenstein tar Igor under sine vinger og behandler ham for pukkelryggen. Igor blir da et helt nytt menneske og nesten ikke til å kjenne igjen. Etter hvert får også Igor en feiende flott kjæreste. Mye er på spill i denne filmen når Frankenstein forsøker å fyllbyrde sitt forskningslivsverk...

Nå er det en stund siden jeg så en Frankenstein-film sist. Dette er en modernisert versjon av Frankenstien bygget av Mary Shelleys roman, Frankenstein, fra 1818. Jeg leste boken for et par år siden og hadde stor glede av den. Derfor gledet jeg meg ekstra til denne filmen. Det gjør heller ikke saken verre av at James McAvoy spiller en de sentrale rollene i filmen. Lurte også på hvordan Daniel Radcliffe ville klare seg utenfor Harry Potter-universet.

Boken, Frankenstein, regnes av mange som verdens første sci-fi-roman. Også i denne filmen er det forskning på å skape liv som er mye av filmen. Victor Frankenstein har lenge drevet forskning på å gi liv til dødt materiale, og sammen med Igor når han straks nye høyder. Frankenstein bruker elektrisitet for å stimulere nerver i det døde materiale og får det til å bli levende. Men som vanlig er det etiske problemer med å tukle med å skape liv på egenhånd. Filmen foregår på 1800-tallet og beskriver en tid der man hverken trodde det var mulig å skape liv eller for den saks skyld ikke hadde lov til det. Det å utfordre naturlovene var noe ingen satte pris på.

Denne gangen lager han en skapning fra diverse deler av mange flere forskjellige dyr med en sjimpanse som hjerne. Han får liv i skapningen, men skapningen viser seg å være alt annet enn harmløs. Når en rik mann får med seg hans fremvisning av dyret, og sponser Frankenstein så han får ressurser til å skape et intelligent menneske i sitt eget bilde. Men selv om Frankenstein ikke har noen skrupler, er Igor mer betenkt over dette, men hjelper ham fordi Frankenstein reddet livet hans. Frankenstein er ikke så sosial og er litt av en arrogant men smart forsker, som tror han er på toppen av forskningsverden. Men sannheten er at ingen legger merke til hans forskning og de som gjør det tror bare han er gal. Universitetet truer med å utvise ham fordi han forsømmer sitt egentlige studentarbeid, det gjør at Victors far mener sønnen er en skam for Frankenstein-navnet.

Frankenstein-eventyret er en klassisk affære. Min personlige favoritt er fremdeles de to første Frankenstein-filmene, Frankenstein (1931) og Frankensteins brud (1935). Frankenstein med Robert De Niro og Kenneth Branagh er også grei, men den er veldig tung. Da likte jeg faktisk bedre denne filmen som ikke er så mye bedre, men den forsøker å fortelle historien på en ny måte. Det at jeg vet noenlunde hva som skal skje, men likevel ikke helt når føles ekstra kult. Filmen er ikke utsøkt laget, men gjør jobben sin og er kanskje mer interessant enn filmatisk vellykket. Regissør Paul McGuigan står bak episoder av Sherlock og det synes, da stemnignen og scenografien ofte er litt lik som i Sherlock, men som mangler litt av den sjarmen som rollefigurene i i Sherlock har masser av. James McAvoy spiller også Frankenstein med mye innlevelse, men rollefiguren fremstår som svært lite sympatisk. Frankenstein er jo riv ruskende gal i denne filmen. Og hvis forskning kan gå til hode på folk er denne versjonen av Frankenstein en figur som beviser en slik tese.

Victor Frankenstein er ikke noe mesterverk. Det er mulig denne filmen føles best for de som har sett de andre filmene og samtidig har en forkjærlighet for boken. Filmen føltes i alle fall i mine øyne som ganske spesiell. Filmskaperne har lagt seg i selen for å skape en annerledes igjeninnspilling av Frankenstein og dette er den filmen som skiller seg mest ut av de filmene til nå, reint historiemessig. Men kanskje filmen blir for ambisiøs historiemessig? Det skjer veldig mye i filmen som er litt av alt. Det er en kriminalhistorie, det er en kjærlighetshistorie, det er litt sci-fi, det er litt 'horror', litt drama og en del spenning. Filmen skal også ha litt pluss for at den gir oss et fett monster som faktisk ligner på det vi fikk i de gamle filmene. Jeg skal ikke avsløre mer om monsteret, som i alle fall ikke blir overeksponert i denne filmen.

Dette var en film som nok for folk fleste ikke vil synes er så veldig god. Den er nesten som en kryssing mellom en b-film og et drama. Det gjør den veldig sær, men om du elsker den klassiske Frankenstein-historien, er det mye å gripe fatt i underveis. Personlig ligger underholdningsverdien min på filmen på en firer og selve filmen mellom tre og fire om jeg vurderer den opp mot andre filmer, men jeg velger å premiere filmen med en svak firer på terningen, for en film som var mer underholdende å se enn den var kunstnerisk og filmatisk laget. Produksjonskvaliteten er dog grei nok og ting ser ganske kult ut, men for de fleste er nok dette litt vanskelig å engasjere seg i, fordi den er såpass utenom det vanlige. Filmen er også noe for lang og jeg mistenker at den vil bli litt kjedelig i lengden for mange, og jeg skjønner at jeg er en av de spesielt interesserte. Men det er nok sikkert nok av lignende som meg, som faktisk vil synes dette er en okei film å se.

- Frankenstein - Forsøk på å blåse liv i Frankenstein og hans monster
- Young Frankenstein - Frankenstein-parodi som innimellom briljerer med klassiske spøker
- Frankensteins sønn - Kommer ikke opp mot sine forgjengere
- Frankensteins brud - Solid oppfølger fra filmens barndom!
- Frankenstein - Tidlig skrekk og sci-fi-klassisker

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Split - En god psykologisk thriller fra M. Night Shyamalan

• Victor Frankenstein
  • Culturecrypt.com
  • ereviews.dk
  • Trauma-magazine.com

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»