Anmeldelse av Faneflukt, norsk film fra 1975

Drama, Romantikk Spilletid: 97 minutter

Annerledes krigsfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.09.2016]

Filmen er basert på en sann historie fra 1941. Dette er kjærlighetshistorien mellom Liv og Franz. Hun var kjøkkenhjelp i en militærleir og han var underoffiser i den tyske hæren. En dag finner han tonen med norske Liv. De forlover seg før hans kone i Tyskland, som tar seg av ungene, vet noe om det. Kjærligheten gjør ham blind. Så blir han kommandert til østfronten for å kjempe mot bolsjevikene. Men han klarer ikke la være å gi opp sitt nye kjærlighetsliv med Liv. Det gjør at han drar på flukt og forsøker å gjemme seg i nøytrale Sverige sammen med sin vakre kjæreste Liv. Men forbuden kjærlighet er ikke enkelt...

Filmen åpner med tyske soldater som marsjerer. Alt starter 25 mai i øst Norge i krigsåret 1941. Offiserene snakker tysk sammen. I kirken er de samlet og lurer på hvordan vi mennesker kan tjene Gud på den riktige og oppriktige måte. Svaret fra presten er å adlyde. Det kommer også nytt om svartebørssalg. Varene som har dukket opp på svartebørsen i Tyskland stammer fra Norge. Forsendelsene er organisert fra et varehus på Østlandet. Berlin krever at disse skurkene blir funnet og straffet. De som distribuerer varene er ute etter en de kan stole på innad i rekkene, og da virker den forelskede tyske underoffiseren Franz som et lett bytte.

Først en definisjon av ordet faneflukt som betyr å trekke seg fra en tjeneste eller oppgave, som oftest i forbindelse med militære konflikter der en soldat nekter å kjempe eller rømmer fra militærtjenesten. Ordet kommer fra fransk déserter og latin desertio som henholdsvis betyr øde og forlate/svikte. I denne filmen er det underoffiseren Franz som deserterer og satser på kjærligheten istedet for krigen.

I den norske hovedrollen som vakre Liv, finner vi Aïna Walle. Hun var norsk missekandidat som fikk tredjeplass i Miss Universe året før denne filmen kom ut. Dette er hennes debutfilm og startet hennes filmkarriere som inkluderte en del franske filmer i tillegg til Hollywoodfilmen Dirty Rotten Scoundrels fra 1988 med Steve Martin og Michael Caine i hovedrollene. Walle klarer seg fint i filmen og spiller en naturlig norsk ung kvinne. I andre småroller finner vi norske profiler som Knut Husebø, Ole-Jørgen Nilsen, Jack Fjeldstad og Svein Sturla Hungnes. Vi får sanginnslag i filmen fra Ellen Nicolaisen som her tiltrer i sin første spillefilm.

Men selv om kjærlighetshistorien er filmens store trekkplaster, mangler det litt glød i forholdet som kommer litt for raskt og ukomplisert i gang, allerede før vi blir kjent med rollefigurene i filmen. Videre føler jeg heller at vi betrakter dem enn å komme særlig innpå dem som mennesker, men vi får sympati med dem, også den tyske underoffiseren. Likevel er dette en bra fortalt historie, gjennom både foto og regi.

Mange av de eldre norske filmene skildrer krigen i Norge. Dette er en av dem og en helt annen film enn de mer klassiske okkupasjonsdramaene. På 1970-tallet ble nye historier rundt krigen belyst, som blant annet ‘Faneflukt’. Her blir vi trukket litt bort fra krigens harde realiteter som frontene, sabotasjeaksjonene og over i mer hverdagslige handlinger under krigen i Norge.

Hovedpersonene er ikke helter, de er kjærester på hver sin side i krigen, og det er også krigen som har ført dem sammen, alle rundt dem synes dette er skandaløst og problematisk. Eldar Einarson gjør her sin debutfilm som gir et lite stikk til de tidligere okkupasjonsdramaene som var mye mer rett frem med venn eller fiende. Med andre ord er dette en helt annen type krigsfilm enn det vi er vant til. Det er også en helt spesiell stemning i filmen. Vi merker at det norsk-tyske paret er glad i hverandre og de tenker ikke konsekvenser for deres kjærlighet. Krigen blir bokstavelig talt deres utfordring som river og sliter i forholdet.

Denne filmen overrasket meg litt. Jeg hadde ikke hørt noe særlig om den på forhånd, og det gjorde meg litt skeptisk, men filmen infridde. Den er dog ikke noe mesterverk, men fungerer langt på vei som en annerledes krigsfortelling i sterk kontrast til de mer tradisjonelle krigsfilmene. Filmhådtverket er godt og jeg merker at vi har med en sulten filmskaper å gjøre. Selv om Kosmetikkrevolusjonen er hans mest omtalte film, er Faneflukt i mine øyne en av hans beste filmer.

[ Alle bilder er private skjermdump fra filmen og tilhører filmselskapet ]

- Kosmetikkrevolusjonen - Høyst severdig og herlig helsprøtt manus

27.10.2012 sier filmelsker77: enig med ejk en meget bra film om andre verdenskrig realistisk forseggjort film
25.06.2010 sier ejk: En spennede romantisk film om krigen. Mye bedre enn jeg hadde tenkt meg.

Omtalespalte: Norsk film

Les flere spalteomtaler: Norsk film

• Faneflukt

Norsk Film A/S, Taurus AS

«Rashomon - Demonenes port»

«Addams Family Values»