Anmeldelse av Midnight Special, amerikansk film fra 2016

Les flere spalteomtaler: Sci-fi
- Thriller - Les flere.

Troverdig thriller om superevner

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.10.2016]

Roys unge sønn, Alton, har mystiske evner som blir svært ettertraktet av religiøse ekstremister. En kveld flykter Roy og sønnen ut i natten. Etter hvert eskalerer saken til en landsomfattende menneskejakt som involverer styresmakter på høyeste nivå. I en presset situasjon må Roy risikere alt for at Alton skal finne et formål for kreftene sine. Hva nå det måtte være...

Dette er en spesiell film som tittelen antyder. Den er også svært pen å se på og har mange kunstneriske små triks i ermet. Dette er med andre ord en ‘flink i klassen’-film som kan virke som litt av en joker på en filmkveld. Filmen begynner svært rolig og behagelig på samme måten som de store sci-fi-klassikerne som jeg har vokst opp med. Gradvis bygger filmen opp både stemning og sulteforer oss med informasjon om hva som egentlig forgår til en hver tid.

I filmen følger vi en spesiell gutt med store evner. Det gjør at jeg ikke kan la være å sammenligne filmen med Netflix kuleste serie, Stranger Things. Men der Stranger Things hadde masser av referanser, stemning og en solid karakteroppbygning inspirert fra 1980-tallet, er ‘Midnight Special’ en film som går i en litt annen retning. Det er nettopp disse evnene og kreftene som gjør denne filmen særs interessant. Det hele minner nok mest om X-Men-filmene i superheltuniverset, men i ‘Midnight Special’ får vi en mer nedtonet affære med mindre action enn Marvels heidundrende effektfilmer.

Når publikum kastes inn i handlingen er Roy (Michael Shannon) og Lucas (Joel Edgerton) på flukt fra myndighetene og en mystisk kristen sekt som Roy nylig har brutt med. FBI, NSA, militæret og det mystiske trosfellesskapet som kun omtales som «The Ranch» er nemlig ute etter Roys sønn Alton, en åtte år gammel gutt med en rekke uforklarlige egenskaper. Roy og Lucas er på sin side fast bestemt på å frakte gutten til et bestemt sted på et bestemt tidspunkt for å oppfylle en mystisk profeti publikum aldri får nærmere innsyn i.

Skuespillet er også solid med den unge Jaeden Lieberher i front som gutten Alton. Det er en rolle han passer utmerket i og han fremstår som et funn av en barneskuespiller. Også Michael Shannon er med å dra lasset på skuespillerfronten. Han har de rette naturlige fjesene som beskriver mye uten ord som han er så god på. Videre får vi andre stjerner som Kirsten Dunst, Adam Driver (Star Wars VII) og Joel Edgerton (Black Mass, Zero Dark Thirty og Star Wars II og III).

Filmen er regissert og skrevet av den kritikerroste forfatteren og regissøren Jeff Nichols. Nichols viser med denne filmen at han kan lage interessante filmer også utenfor realistiske dramaer. Regien i filmen er solid gjennomført, men er likevel litt for realistisk og naken som film enn det folk flest er ute etter i en god sci-fi-film. Dette er med andre ord ingen popcorn-film, og er kanskje litt langdryg til tider i fortellerformen. Personlig senket jeg skuldrene og tok filmen for det var og koste meg, selv om filmen var langt i fra det jeg hadde forventet på forhånd.

Jeg likte filmen ganske godt, men den kunne nok hatt litt mer kjøtt på beinet, selv om konseptet var veldig kult. Filmen har fått veldig bra kritikker, og jeg liker det tekniske ved filmen veldig godt. Likevel mangler det siste lille ekstra for å løfte filmen fra en kul film å se til noe som engasjerer meg totalt. Filmen skal likevel ha skryt for at den fremstår som en svært troverdig thriller på flere plan som ikke har noen scener som ikke er med å fortelle historien. Dette er langt i fra den vanlige superheltactionen som er overlesset av det som skal fremstå som kule scener eller overdrevne åpenbare underholdningseffekter.

- Mud - Kvalitetssterk indie-film

• Midnight Special