Anmeldelse av Jack Reacher: Vend aldri tilbake (Jack Reacher: Never Go Back), amerikansk film fra 2016

Action, Eventyr, Mysterie, Kriminal, Thriller Spilletid: 119 minutter

Jack Reacher: Vend aldri tilbake - Trailer 22.06.2016

Militær konspirasjon

[Skrevet av: KrisM, Dato: 30.10.2016]

Jack Reacher må løse opp i en konspirasjon på militært nivå, samtidig som han selv blir hovedmistenkt i saken.

Dette er en film av klassiske proporsjoner med mye action, hardbarka skurker og en erketypisk konspirasjonsteori. Filmen viser potensiale i startgropa, for så å flate ut til kun en middels actionfilm.

Her er det snakk om militærmakt på avveie, og en slags vending som får både hovedperson og bekjent anklaget for spionasje og mord. Om ikke det er nok av topping, så hives også et dramamomentet der Reacher tilsynelatende har blitt far til en datter han ikke kjente.

Så får vi en helt og to kvinner på rømmen, med alt av intriger og emosjoner dette setter fart på. Men lite av dette fungerer så godt som det kunne ha. Og plottet i seg selv med korrupsjonssaken, flater ut litt for enkelt i enden.

Jeg liker allikevel historien om Jack Reacher. Han er en enmannshær på to ben, som også er svært ressurssterk i møte med all slags fare og vanskeligheter. Dette byr på noen stilige scener og konfrontasjoner der den ene skurken blir tatt ned etter den andre. Og slik liker vi jo, og slik følger den tradisjonelle sjangeren tro.

Alt av stunts tar seg også godt ut på skjerm. Her møter vi på en variert militærflate og en stilig jakt i gatene i New Orleans. Og Tom Cruise fungerer godt i hovedrollen.

En klassisk actionfilm, som flater ut med et gjennomsnittlig plot (omtalt ved SF Kino)

Se om film er på streaming:

- Jack Reacher - Lovende start, men det dabber av...

- Pawn Sacrifice - Overbevisende om sjakklegenden Bobby Fischer
- Defiance - Fin, anderledes skildring av jødiske motstandsfolk
- The Last Samurai - Storslagen film om samuraier, nå også fra Hollywood!
- Lidenskapens Pris - ‘Indianermannen’ Tristan i Brad Pitts skikkelse
- Glory - En engasjerende og spesiell krigsfilm

- Ny konspirasjonssuppe med en del action med på kjøpet

• Jack Reacher: Vend aldri tilbake
  • Kulturkritikk.no