Anmeldelse av The Hot Chick, amerikansk film fra 2002

Komedie Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: 11 år

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

Jenta som får seg en lærepenge for livet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.11.2016]

Filmen handler som tittelen antyder om en heit tenåringsjente som alt i livet går helt på skinner for. Jessica (McAdams) har alt på stell med skolens flotteste kjæreste som forguder henne i tillegg til å være den ubestridte stjernen på Cheerlederteamet sitt. Men en dag hun er ute etter å skaffe seg de feteste øredobbene hun har sett ever, får hun beskjed om at de ikke er til salgs. Det gjør at hun stjeler dem, og får seg en lærpenge for livet da det viser seg at det er magi blandet inn i de som bærer øredobbene. En dag møter hun på en tyv som får tak i den ene øredobben hennes. Neste morgen blir marerittet komplett da de to bytter kropp. Jessica våkner da opp som en mann i 30-årene. Da starter en jakt etter å finne ut av hva som har skjedd og forsøke å reversere prosessen...

Filmen åpner med at vi går tilbake til det gamle Egypt. Der lever en ung vakker kvinne som snart skal giftes bort til en farao mot sin vilje. Hun vil ikke leve sammen med faraoen for resten av livet og får laget noen øredobber med magi i. De gjør at hun bytter plass eller mer riktig kropp med en villig slavejente. Etter dette beveger filmen seg frem til vår tid etter denne litt eventyraktige begynnelsen av filmen.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg liker slike skikkelige tullekomedier, og denne fjollete komedien er ingen unntak. I og med at jeg er litt svak for sjangeren, skal jeg forsøke å være så objektiv som mulig i bedømmelsen av filmen. Men først til humoren, som absolutt er på sin plass i denne komedien. I mine øyne er filmen veldig moro for de som liker å le av banale morsomheter. Det blir en rekke scener som faktisk er svært artige og det er disse som redder filmen og gjør den passe severdig. Jeg kan også legge til at dette er en komedie som man enten hater eller elsker, alt ettersom hvordan man kjøper det søkte og unaturlige innholdet.

Konseptet er ikke veldig originalt, men danner en fin ramme for filmen. At det kunne bli så mye moro med at to bytter kropper ante jeg ikke. Likevel føles ikke filmen like vellykket hele veien. Det blir nok noen scener som føles mer varierende i komisk kvalitet enn andre. Ikke alt filmen tar i blir til gull. Noen ganger faller også filmen for fristelsen til å gå mer over i det krampaktige.

Det blir også en god del homoerotiske undertoner i filmen når Jessica skal forsøke å kommunisere med kjæresten sin gjennom sin mannlige kropp. Vi får også se hva som skjer når Jessica forsøker å fortelle jentegjengen sin hva som er skjedd. Det er ikke enkelt å akseptere for gjengen at de har fått en mannlig ‘taper’ med i gjengen. Og det blir det også en del poenger som går rett ned i underbuksen på flere måter. Blant annet ønsker jentegjengen å se det mannlige utstyret til bestevenninnen.

Skuespillerne står for veldig middels prestasjoner. Særlig er McAdams alt for overspillende i sin rolle og hun klarer aldri helt å holde illusjonen som den populære tenåringsjenta Jessica særlig troverdig. Da er Rob Schneider mye bedre i sin rolle. Han innehar faktisk en del komisk timing og selv om han også overspiller litt, så ler jeg mer med ham enn noen annen skuespiller i filmen. Schneider er perfekt i rollen som taper og viser også at det bor noe i ham som komiker når han skal forsøke å spille tenåringsjente også i en alder av noen og tredve.

Filmen har flere lattervekkende scener. Stort sett er Rob Schneider i sentrum for de fleste komiske scenene. For noen kan nok denne filmen virke litt enkel, men jeg må ærlig innrømme at jeg synes den var bra morsom. Likevel føles ikke filmen helt like solid som den er morsom. Jeg ser at denne filmen har mer å gå på når det gjelder det filmtekniske. Regissør Tom Brady har med denne filmen laget sin beste film, og i ettertid har han ikke vært i nærheten av samme nivå. Med andre ord er det Rob Schneider og ikke Tom Brady som gjør denne filmen severdig. ‘The Hot Chick’ er en film for alle komedieelskere, men om du tenger realisme eller snedig filmhåndtverk, er ikke filmen noe for deg.

[ Filmen kan i skrivende stund sees på Netflix ]

• Arizona Republic
  • Bergenpuls
  • Trondheimpuls

Touchstone Pictures, Walt Disney Pictures, Happy Madison

«Tre Nøtter til Askepott»

«Gutten som ble julenissen»

«The Harder They Fall»

«Venom: Let there be carnage»

«The Boy Behind the Door»

«House of Gucci»

«Promising Young Woman»