Anmeldelse av Alene Hjemme (Home Alone), amerikansk film fra 1990

Komedie, Familie, Kriminal Spilletid: 103 minutter Aldersgrense: 10 år

Den 'ultimate' familiekomedien til jul

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.12.2016]

Filmen starter i det kaoset i det Kevins storfamilie skal ut å reise sammen med alle slektningene sine. Stakkars lille Kevin er bare åtte år gammel, og blir av familien sin betraktet som en irriterende liten dritt. Alle hans søsken og slektninger er bare slemme med ham. Og etter at han får husarrest på loftet, ønsker han at familien skal bare forsvinne, og dette går selvsagt troll i ord. For om natten går strømmen og dermed blir også vekkerklokkene nullstilt. Da forsover familien seg og Kevin som sover trygt og godt på loftet blir glemt igjen hjemme alene imens foreldrene reiser med fly til Paris. Det har seg også slik at hele nabolaget skal reise bort i julen og det skaper et eldorado for en tyvbande. Det eneste som står i veien for dem og huset til Kevins familie er lille Kevin...

Dette var en av mine ynglingsfilmer som barn og det var en stor happening og filmopplevelse da jeg så filmen første gang hos en jente i gata vår. Det første du legger merke til når du trykker på play er den stemningsskapende og nærmest magiske musikken som er svært lett gjenkjennelig. Musikken til filmen er komponert av den største og beste filmmusikkskaperen noensinne, John Williams. Vi får mye oppbygning i starten mot det som skal komme, med politimannen som bare er interessert i å høre hvor familien skal på ferie, den skumle gamle mannen som måker gaten som det går skumle morderhistorier om.

Det første Kevin gjør når han er alene hjemme er hoppe i sengen til foreldrene og rote gjennom sakene til storebroren Buzz. Og ellers alle de sakene han aldri får lov til ellers. Han ser selvsagt også på en gangsterfilm han er litt liten til å se. Men det kuleste av alt med Kevin er hans vanvittige kreativitet. Det er veldig mange kule scener i denne filmen. Mange av disse er når Kevin bruker sine evner til å skape en illusjon om at han ikke er alene. Digger hvordan han bruker dukker i huset setter dem på platespiller og har tråder i dem slik at det ser ut som om det er full fest i huset da tyvene kommer på besøk. Det blir også moro når Kevin bruker lyden fra mafiafilmen til å snakke med pizzabudet og skremme ham. Han er også veldig flink å snakke for seg og selvsagt en djevel på å legge feller som skal forsvare ham og huset for de slemme innbruddstyvene.

Filmen er meget bra regissert av Chris Columbus som viser at han kan skape god julefilm og servere en klassisk folkekomedie. Det er jo et svært søkt plott for filmen, men jeg synes regissøren har virkelig klart å skape forklaringer for hvorfor alt er som de er. Det er alt fra det med vekkerklokken som er koblet til strømnettet, at nabogutten blir telt som Kevin i det de skal dra, at foreldrene ikke får plass på fly hjem igjen da det er opptatt, telefonen er selvsagt også problemer med og samt at politiet ikke får kontakt med Kevin. Manuset er også bra laget og skaper sammen med regien nok materiale til å holde oss underholdt hele filmen igjennom.

Det er mye julestemning i filmen med en masse julesangslagere ‘Rockin around the christmas tree’, ‘Deck The Halls’, og mange, mange flere. Det er også litt småtrist å se den lille Kevin alene på julaften. Han finner juletre, pynter det og skaper jul hjemme hos seg selv og går i kirken for å underholde seg. Vi får også se alle de kule juledekorasjonene i nabolaget hans. Hele filmen strutter av jul, selv om filmens handling også står på egne bein også utenfor julen.

Macaulay Culkin er ingen god skuespiller, men du verden for en sjarme og tilstedeværelse den gutten har. Dette smitter raskt over på oss som ser filmen. Vi skal heller ikke glemme at dette også er en komedie og Culkin spiller mer enn godt nok til å servere poenger på løpende bånd. Det blir også minneverdige roller av Oscarynglingen Joe Pesci og Daniel Stern som tyvene som virkelig får gjennomgå. De andre rollene kunne egentlig vært bekledd av hvem som helst, men det viktigste er at filmen fungerer.

Som komedie er dette meget solid. Filmen er fornøyelig hele veien, men bygger seg opp mot litt av et klimaks i siste del da tyvene skal bryte seg inn i huset og gå i alle fellene til Kevin. Og for å si det mildt får de virkelig gjennomgå. Derfor blir skadefryden stor når de skruppelløse tyvene forsøker å robbe huset om det så er det siste de gjør. Det er nesten litt rart at tyvene tåler så mye juling, men de ser ut til å nesten bli sterkere og sterkere av all julingen og gjør det til litt av en besettelse å fakke Kevin, for å ta igjen på ham.

Jeg vil tro at de fleste som setter pris på komedier har et forhold til Hjemme alene. Filmen er ypperlig bygget opp. Den er lagt i fra særlig troverdig, men jeg kjøper det som skjer likevel. Dette er med andre ord en film klarer alt den forsøker seg på. Filmen ble en gigantisk suksess på kino og spilte litt i underkant av en halv million dollar verden over, i tillegg kommer salget på VHS, DVD og Blu-ray. Dette er en fin og morsom film som får jeg kommer tilbake til gang etter gang. Ikke rart at dette er en av de aller største julefilmklassikerne i nyere tid.

[ I skrivende stund kan denne filmen sees på Netflix ]

- Home Alone: The Holiday Heist - Ny gutt som også legger feller for tyver
- Alene Hjemme 4 - Kevin legger feller for fjerde gang...
- Alene Hjemme 3 - En ny gutt forsøker å legge feller for kriminelle
- Alene Hjemme 2 - Alene i New York/Forlatt i New York - Julestemning i en tegneserieaktig familieinnpakning

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- My Girl - Alle husker den første kjærligheten...

- Pixels - Please, ikke gi Sandler og James mer i inntekt!
- Percy Jackson: Lyntyven - Nok et erkeamerikansk superidol er født
- Harry Potter Og Mysteriekammeret - Spenning og magi
- Harry Potter Og De Vises Stein - Tidvis magisk
- 200-årsmannen - Svært interessant sci-fi-tankegods pakket inn i sukkerspinn
- Mrs. Doubtfire - Ganske morsomt og en fin og lun familiefilm

- Herlig familieklassiker med stor sjarm

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm
- Komedie - Les flere.

• Alene Hjemme
  • Filmhjerte.blogg.no
  • Julefilmfestival.blogspot.no
  • Chris Stuckmann (Youtube)
  • Filmfrosk (Youtube)

20th Century Fox