Anmeldelse av ¡Three Amigos!, amerikansk film fra 1986

Komedie, Western Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: 12 år

Komedie om stumfilmstjerner med seriøse forviklinger

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.02.2017]

Vi skal tilbake til 1915. Ute i verden raser første verdenskrig, men de tre stumfilmstjernene som utgjør trioen ‘The Three amigos’ lever herrens glade dager med å spille inn filmer i Hollywood. Det vil si helt til en dag de blir kjepphøye å avslår en filmkontrakt fordi de ikke får store nok summer. Da blir de kastet ut på gaten og eier ikke nålen i veggen da alle klær, boligen deres og all luksusen har vært betalt av filmstudioet.

Et annet sted sliter den meksikanske landsbyen Santa Poco med stadig herjinger fra den beryktede slemmingen El Guapo. Det gjør at en kvinne fra landsbyen blir sendt ut for å finne hjelp. På en kino i byen ser hun en stumfilm fra ‘The Three amigos’ og tenker at disse karene er akkurat det de trenger. Hun sender et telegram til Hollywood og sender bud for hjelp. Dette får de tre stjernene i et øyeblikk der de står på bar bakke. Med lovnad om mye penger drar de til Mexico for å lage det de tror er show...

Ved en tilfeldighet kom jeg over komedien ‘Three Amigos’ på Anytimes leietjenste. Dette var en stor favoritt i barndommen, da jeg var en stor komediejunkie. Derfor måtte jeg bare se om filmen var like morsom i dag som det den var da jeg så den på 1990-tallet. Er litt barnslig av meg og liker mange av de samme filmene den dag i dag, og jeg kan allerede her avsløre at jeg synes filmen var bra morsom ennå.

Jeg husket fremdeles veldig mange humorpoengene og scenene, likevel synes jeg dette gav meg en god latter. Dette er en situasjonskomedie som spiller mye på misforståelser og det er herlig å se de store komediestjernene som spiller stumfilmsjerner som tror de bare er ment å underholde men blir dratt inn i en blodseriøs konflikt der ekte hensynsløse revolvermenn terroriserer en hel by. Det er heller aldri feil at vi får store komediestjerner som Chevy Chase og Steve Martin i rollene.

Dette minner jo på mange måter om plottet i store klassiske filmer som 'The Seven Samurai' (1954) eller 'The Magnificent Seven seven' (1960). Digger også at vi også får parodier på stjerner og filmer fra Hollywood. Vi snakker selvsagt stumfilm og her får vi herlige og storstilte parodier på filmer og scener fra stumfilmens gullalder. For mange som ikke er så interessert i stumfilm er disse scenene over på kort tid og ikke så stor del av filmen, men mer som en artig ekstra detalj å regne. Fordi filmen skildrer våre tre stumfilmstjerner i farger på besøk i for dem det eksotiske Mexico.

Konseptet for filmen virker ganske så søkt, men det fungerer nesten knirkefritt i filmen. Liker alle de små detaljene som er lagt inn i filmen for å underbygge det som skjer. Det er heller ikke for mye å avsløre at et av de kuleste øyeblikkene i filmen er når stumfilmstjernene finner ut at de som de slåss mot er ekte slemminger og at våpnene til fienden er ekte kuler i. Skal ikke avsløre mer enn at slutten også fungerer som en grei avrunding på det hele selv om dette nok ikke er filmens største styrke.

Liker en god del scener fra denne filmen. Spesielt digget jeg barscenen der en tysker setter seg i respekt med revolveren og dreper et par bargjester før han forteller at det skal komme noen venner av ham som han vil de skal behandle fint. Og rett etterpå ankommer ‘Three amigos’ den samme baren. Og da er alle helt i høyspenn og redd for å bli skutt. Men ‘Three amigos’ setter i gang med et sang og dansnummer som virker veldig rart når resten av baren sitter stiv av skrekk og synger med når de må i redsel for å bli skutt. Det er også noen poenger som ikke er fult like treffende som handlingen rundt en syngende busk som jeg føler blir litt for mye av det gode.

Alt i alt er dette en komedie som passer godt for barn, ‘barnslige’ voksne eller komedieelskere. Humoren er enkel men velfungerende. Liker scenarioet, som er veldig snevert, men som er veldig godt utnyttet. Om du liker Chevy Chase og Steve Martin er dette mer eller mindre en obligatorisk film å se. I mine øyne er det også kult å se dem sammen i en film som faktisk er langt morsommere enn sitt rykte. Hører nemlig ikke så mange som trekker frem denne filmen når det blir snakket om gode komedier. Skal innrømme at den ikke er blant de aller beste, men jeg ruller en finfin firer for en film som leker med filmhistoriens barndom på passe respektabelt og humoristisk vis.

- Blues Brothers 2000 - Bandet samles for å dra ut på veien igjen!
- Beverly Hills Purk 3 - Axel Foley besøker en fornøyelsespark
- Oscar - Stallone i vill forviklingskomedie.
- Amerika for mine føtter - Murphy som prins i fremmed land
- Spioner som oss - Hjelp, vi er blitt spioner!
- Rollebyttet - Morsomt rollebytte
- Twilight Zone: The Movie - 1960-tallets svar på X-Files i filmversjon...
- En amerikansk varulv i London - Varulv-klassikeren funker som gjensynsfilm.
- The Blues Brothers - Den kuleste musikalfilmen ever!
- Deltagjengen - Vill festing og mye morro på College
- The Kentucky Fried Movie - Drøy sketsjefilm med mye humor og glimt i øyet

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• ¡Three Amigos!
  • Bullz-Eye.com
  • South Florida Sun-Sentinel
  • Apollo Guide
  • Shadows on the Wall

Home Box Office (HBO), L.A. Films

«Rashomon - Demonenes port»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Addams Family Values»