Anmeldelse av Silence, amerikansk film fra 2016

Drama, Historie Spilletid: 161 minutter Aldersgrense: 15 år

Kanskje en av årets hittils beste filmer

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 02.06.2017]

'Silence' forteller historien om to katolske misjonærer (Andrew Garfield og Adam Driver). De står ovenfor den ultimate testen av sin tro når de reiser til Japan på leting etter deres savnede mentor (Liam Neeson). Dette skjer i en tid da kristendom var bannlyst og deres tilstedeværelse var høyst uønsket. Kristne som ble tatt sto overfor det ultimate valg: oppgi Kristus ved å spotte ham, eller få en skjebne fylt av frykt, tortur og en uunngåelig smertefull død.

Filmen starter med at Pater Garreira (Neeson) blir vitne til ekstrem tortur. Han forsvinner på mystisk vis til Japan, der alle som er kristne blir drept, og de ikke-kristne overlever. Historien er satt til 1600-tallet. Liam Neesons rollefigur vies ikke mye tid på skjermen i filmen, men det lille vi ser av ham er en fryd. Dette er et prosjekt regissør Martin Scorsese har jobbet lenge med, og jeg føler han har lykkes med filmen. 'Silence' er et sterkt drama som rører meg lang inn i hjerterota. Martin Scorsese har også skrevet filmmanuset sammen med Jay Cock.

Leter etter sin mentor

Silence er basert på romanen Taus Himmel fra fra 1966 av Shusaku Endo, som er igjen er basert på historiske omstendigheter. Filmen handler om to portugisiske prester ved navn Rodrigues (Garfield) og Garupe (Adam Driver) som reiser til Japan for og finne sin mentor Pater Garreira. Garreira har ikke gitt lyd fra seg på mange år, og det ryktes at han har mistet sin katolske tro. De får hjelp til å komme seg til Japan av den mystiske og tvilsomme Kichijio (Yosuke Kubozuka). Sammen blir Garupe og Rodrigues ledet gjennom landet, samtidig som de må være ytterst forsiktige, fordi landets kristne blir jaget av inkvisitoren Inoue (Issei Ogata), som torturerer dem som nekter å oppgi sin tro.

Det er et flott fotoarbeide i filmen, som fotograf Rodrigo Prieto står bak. Prieto gir oss et mystisk Japan, som ofte er innhyllet i tåke. Føler vi blir transportert til et annerledes rike, der kulturen er fremmed og lite imøtekommende. Andrew Garfield gjør en av sitt livs roller i 'Silence'. Måten han spiller rollen sin er bare en nytelse å se på. Liam Neeson og Adam Driver gjør også gode rolleprestasjoner, men kommer litt i skyggen av deres motspiller. Scorsese gir oss en historie om skyld og forsoning, der prestene stadig settes på prøver som gjør det vaskelig å forstå hvordan de kan holde så hardt på sin tro. Rodrigues stiller stadig spørsmål om guds taushet gjennom sine prøvelser.

Grusomme torturskildringer

Noen av filmens skildringer er repeterende, som flere seremonier der kristne må trampe på et Jesus-bilde for å bevise at de er frafalne. Det kan være vanskelig å forstå symboleffekten i en slik handling, men fremgangsmåten er et historisk faktum. Filmen inneholder også flere grusomme torturskildringer som er svært ubehagelige med harde inntrykk av brutale menneskelige lidelser.

'Silence' kan være en tung og vanskelig film å se. Den er nok også en anelse for lang med sine 2 timer og 41 minutter. Den kunne med fordel ha vært kuttet ned med en halvtime, da den blir litt i drygeste laget til tider. Da er det oppleftende at det er en nytelse å se trekløveret Neeson, Garfield og Driver i hovedrollene. Martin Scorsese beviser nok en gang at han er som skapt for kunstneriske dramafilmer, så kanskje hadde filmen bare godt av mange år på baken før den endelig ble ferdigstilt i 2016.

'Silence' er en film jeg er fristet til å gi toppscore, men siden filmen er så lang, blir det vanskelig å gi den en sekser. En sterk femmer har den gjort seg vel fortjent til. Soundtracket er strålende, selv om det ikke er med hele veien. Jeg skulle dog ønsket å se mer av Liam Neeson i filmen, for jeg trodde han hadde en større rolle enn det han faktisk hadde. Jeg har alltid likt filmene til Martin Scorsese, da de fleste filmene har en stødig histore og et bra manus. Jeg tviler på at 'Silence' hadde vært like interessant med andre skuespillere, for de overbeviser stort. Jeg hadde en god følelse før jeg begynte å se filmen, og jeg sitter igjen med en enda bedre følelse etter å ha sett den. Dette er en film jeg anbefaler på det varmeste. Dette er en film du ikke glemmer så lett, og setter spor i deg, også lang tid etter å ha sett den.

- The Irishman - Topp mafiafilm levert på streaming fra Scorsese!
- The Wolf of Wall Street - DiCaprio i fyr og flamme!
- Hugo Cabret - Sterk filmmagi med svakheter
- Shutter Island - Holder ikke helt hva den lover.
- The Departed - Kan man gjøre en thriller bedre enn dette?
- The Aviator - Flypioneren Howard Hughes levde i drømmene
- Cape Fear - Scorseses Cape Fear-remake fungerer
- Mafiabrødre - Scorseses mafiamesterverk
- The Last Temptation of Christ - Martin Scorseses film om Jesus
- The Color Of Money - Biljardreven lærer opp ungfolen i spill for penger
- The King of Comedy - Mannen som gjør alt for å komme på TV...
- Den Rasende Oksen - Sammen blir Scorsese og De Niro dynamitt!
- Taxi Driver - Taxisjåføren du aldri glemmer!
- På skyggesiden - Scorseses første mafiafilm er overraskende solid

• The Telegraph
  • Time
  • Salt Lake Tribune
  • Miami Herald
  • Chris Stuckmann (Youtube)
  • New York Magazine (Vulture)
  • Boston Globe
  • Kulturbunkeren.dk
  • San Francisco Chronicle

USA, Mexico, Taiwan

Engelsk, Japansk

«Helvete - historien om norsk black metal»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«American Murder: The Family Next Door»

«The Trial of the Chicago 7»

«Ju-on - The Grudge»